رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395426

با چه ماده ای پوستمان را پاک کنیم بهتر است؟

ساعت 24-پاکسازی صورت با تونر و شیرپاک‌کن، بخور صورت با آب، شست‌وشوی صورت با مایع مخصوص و… همگی راه‌هایی برای پاک کردن پوست هستند. اما بهترین و مفیدترترین روش برای شست‌وشوی صورت کدام است؟ این یکی از سوالاتی است که برای خانم‌های زیادی مطرح است و جواب‌های درست و غلط زیادی هم به آنها داده می‌شود. امروزه متداول است که استفاده از لوسیون‌های گیاهی یا شیمیایی را به افراد برای شست‌وشوی پوست صورتشان توصیه می‌کنند و البته خیلی‌ها هم به روال سابق از صابون معمولی برای شست‌وشو و تمیزی پوست خود استفاده می‌کنند و تا به حال دچار هیچ عارضه‌ای هم نشده‌اند.

پاکسازی صورت با تونر و شیرپاک‌کن، بخور صورت با آب، شست‌وشوی صورت با مایع مخصوص و… همگی راه‌هایی برای پاک کردن پوست هستند. اما بهترین و مفیدترترین روش برای شست‌وشوی صورت کدام است؟ این یکی از سوالاتی است که برای خانم‌های زیادی مطرح است و جواب‌های درست و غلط زیادی هم به آنها داده می‌شود. امروزه متداول است که استفاده از لوسیون‌های گیاهی یا شیمیایی را به افراد برای شست‌وشوی پوست صورتشان توصیه می‌کنند و البته خیلی‌ها هم به روال سابق از صابون معمولی برای شست‌وشو و تمیزی پوست خود استفاده می‌کنند و تا به حال دچار هیچ عارضه‌ای هم نشده‌اند.



این یک راز نیست درواقع یک تشخیص درست از سوی شما یا پزشک زیبایی شماست که بگوید نوع پوست شما کدام یک از 3 حالت چرب، خشک و نرمال است و شما باید کدام شیوه را برای شست‌وشوی پوست خود انتخاب کنید. به گفته یک متخصص پوست و زیبایی آب، مفیدترین و ساده‌ترین راه برای پاک کردن آلودگی‌های موجود روی پوست است که افراد می‌توانند در روز به دفعات متعدد با هر نوع پوستی از آن استفاده کنند و دچار هیچ مشکلی نشوند.
برای پیدا کردن بهترین روش شست‌وشوی پوست با دکترمسعود نصیری کاشانی، متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای دکتر! جدیدا مشاهده می‌کنیم که تبلیغات بسیاری در زمینه استفاده از مایع‌های مختلف شست‌وشوی صورت انجام می‌شود که افراد را به گرایش در استفاده از آنها ترغیب می‌کنند، آیا این محصولات برتری بیشتری نسبت به دیگر راه‌های شست‌وشوی صورت دارند؟

شست‌وشوی پوست یک ضرورت است اما اینکه با چه ماده‌ای شست‌وشو شود بستگی به وضعیت پوست افراد دارد. وقتی شخصی پوست خشکی دارد مسلما باید از شست‌وشوکننده‌هایی که اسیدیته بیشتر، قلیای کمتر و PH‌های پایین‌تری دارند، استفاده کند. وقتی پوستی نرمال است ممکن است خیلی در این زمینه مشکل نداشته باشند. البته پوست‌های نرمال نیز گاهی خشک و گاهی چرب می‌شوند این به آن معناست که وقتی شخص می‌گوید پوست من چرب نیست و خشک هم نیست اما وقتی می‌شویمش خیلی احساس خشکی می‌کنم، یعنی این پوست نرمال رو به خشکی است اما اگر چنین شکایتی نداشته باشد یعنی یک پوست نرمال رو به چرب دارد. اما پوست چرب که به محض شستن فورا دوباره چرب می‌شود، کاملا واضح است که نیاز به شست‌وشوی بیشتری دارد. این نوع پوست محدودیت کمتری در استفاده از صابون‌ها دارد به طوری که اگر کسی پوست چربش را با صابون‌های معمولی و حتی بدن‌شوی هم بشوید، احساس ناخوشایندی به او دست نمی‌دهد و احساس سوزش و کش‌آمدگی در پوستش نمی‌کند.

توصیه شما برای شست‌وشو کدام یک از روش‌هاست؟

طبیعتا توصیه اول ما این است که اگر پوست نیازی به شست‌وشو با صابون یا محلول‌های شست‌وشو ندارد، تنها شست‌وشوی با آب کافی است پس بهتر است صورت با آب خالی شست‌وشو داده شود اما اگر میزانی از آلودگی در صورت وجود دارد و حتما باید ماده پاک‌کننده‌ای به کار گرفته شود آن زمان باید تشخیص داده شود که چه نوع صابون یا شوینده‌ای برای این فرد مناسب است.

خانم‌ها برای پاک کردن آرایش صورت می‌توانند از پاک‌کننده‌ها و شیرپاکن‌ها استفاده کنند یعنی الزامی وجود ندارد که برای پاک‌کردن آرایش حتما از آب استفاده شود ولی اگر کسی دوست دارد حتما صورتش را بشوید باید صابون یا مایع شست‌وشویی مناسب پوست خودش انتخاب شوند. مایع‌ها و ژل‌های شست‌وشوی پوست نیز می‌توانند برای پاک کردن و شست‌وشوی پوست مناسب باشند و عوارضی ندارند و فقط برای پوست‌های خشک باید خیلی دقت شود که مناسب با پوست انتخاب شود و نباید از پایه‌های خیلی قلیایی استفاده کنند.

درباره استفاده از صابون‌های معمولی که در قدیم نیز استفاده می‌شد، می‌گویند که به دلیل داشتن برخی مواد مضر برای پوست، چربی و لطافت پوست را از بین می‌برند، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

لزوما این‌طور نیست و همانطور که گفته شد پوست‌هایی که چرب هستند اساسا با این مسایل دچار مشکل نمی‌شوند اما پوست‌هایی که خشک هستند، ممکن است در صورت استفاده از صابون اذیت شوند. پس افراد با پوست‌های خشک در این زمینه باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

به برخی افراد با پوست‌های حساس توصیه شده که از برخی محصولات که صرفا برای شست‌وشوی دست و دارای برند خاصی هستند، استفاده کنند. آیا این نوع تجویز درست است؟

ما نمی‌توانیم درباره رد یا تایید کیفیت انواع مارک‌های مختلف مایع‌های دستشویی صحبت کنیم اما این روش نیز در صورت تجویز پزشک می‌تواند یکی از راه‌های شست‌وشوی صورت باشد اینکه انحصارا بگوییم فقط باید از این مارک خاص استفاده شود و اگر با چیز دیگری صورت شست‌وشو شود مشکل پیدا می‌شود، نه این طور نیست. و باز هم تاکید می‌کنم بیش از هرچیز این مساله مهم است که پوست شما از چه نوع پوستی است. اگر پوست شما پوست خشکی است در این صورت حتما مشکل به وجود می‌آید اما اگر پوست خشکی ندارید و پوست نرمال تا چربی دارید هیچ مشکلی نیست که با صابون‌های دستشویی هم بتوانید بشویید.

چندبار شست‌وشوی صورت را در روز پیشنهاد می‌کنید؟

تعداد دفعات شست‌وشوی صورت هم باز به نوع پوست هر فرد بستگی دارد. اگر فرد پوست چربی دارد باید به دفعات بیشتری پوست را بشویید. معمولا پوست خشک در شبانه‌روز بیش از یک بار به شست‌وشو با پاک‌کننده‌ها نیاز ندارد، اما پوست طبیعی تا 2 بار می‌تواند با پاک‌کننده‌ها شست‌وشو شود و برای پوست چرب حتی بیش از 3 بار هم اشکالی ندارد.البته شست‌وشو با آب تا هرچندبار در شبانه‌روز که انجام شود حتی برای پوست خشک هم مجاز است. فردی که پوست خشک دارد و تمایل دارد که پوستش را چندبار بشوید؛ می‌تواند یکبار در روز که آلودگی پوستش بیشتر است از پاک‌کننده‌ها استفاده کند و دفعات بعدی فقط با آب خالی صورتش را بشوید.

منبع: ایران ناز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها