رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410667

لندن تصمیمی برای برگزاری همه‌پرسی دوم برگزیت ندارد

ساعت24-پس از مخالفت مقامات اروپایی با مذاکره مجدد در زمینه برگزیت، وزیر آموزش انگلیس گفت که همه‌پرسی دیگری در این مورد برگزار نخواهد شد.

laquo;دمیان هیندز» وزیر آموزش بریتانیا امروز یکشنبه گفت که دولت این کشور برنامه‌ای برای رای‌گیری مجدد در زمینه برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) ندارد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام انگلیسی ضمن تکذیب اخباری در این مورد و تلاش وزرا برای رای‌گیری مجدد به منظور برون‌رفت از شرایط کنونی گفت: «برگزاری همه‌پرسی دوم نوعی تفرقه‌افکنی است. ما رای مردم را داریم. همه پرسی برگزار شد و اکنون هم باید آن را اجرایی کنیم.»

هیندز از توافق مورد نظر «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا هم به عنوان طرحی متوازن یاد کرد که قانونگذاران باید از آن حمایت کنند.

در نشست اخیر سران اروپایی درباره برگزیت با مذاکره مجدد درباره توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالفت شد.«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا هم اعلام کرده بود که هرگز مذاکره مجدد بر سر توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را نمی‌پذیرند.«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیگر مقام اروپایی است که چنین دیدگاهی دارد.

منتقدان نخست‌وزیر معتقدند توافقی که او با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه به دست آورده زمینه‌های لازم برای گسست کافی پیوندهای اقتصادی و سیاسی این کشور با اتحادیه اروپا را فراهم نمی‌آورد.

انگلیس در سال ۱۹۷۳ میلادی به اتحادیه اروپا ملحق شد. در آن زمان این اتحادیه با نام اتحادیه اقتصادی اروپا فعالیت داشت و تعداد اعضایش کمتر از تعداد اعضای فعلی بود.

همه‌پرسی برگزیت، روز ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی (سوم تیرماه سال ۱۳۹۵) برگزار شد. در این همه‌پرسی، مجموعا ۵۱.۹ درصد از رای‌دهندگان خواستار کشورشان از اتحادیه اروپا شدند. ۴۸.۱ درصد هم به ماندن رأی دادند. بیش از سی میلیون نفر در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند که به معنای مشارکت ۷۱.۸ درصدی بود.

بریتانیا اولین عضو اتحادیه اروپا است که تصمیم به خروج از آن گرفت. به دلیل همکاری‌های اعضای اتحادیه اروپا در زمینه‌های متعدد، برای خروج یک عضو، باید مذاکراتی میان اعضا برگزار شود تا شرایط جدایی دو طرف بررسی و در نهایت برای دوران بعد از جدایی، توافقی حاصل شود.

چند ماه بعد از همه‌پرسی برگزیت، مذاکرات از ۲۹ مارس سال ۲۰۱۷ (نهم فروردین ۱۳۹۶) با به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون که قواعد خروج یک عضو اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، آغاز شد و از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تاکنون حداقل ماهی یکبار مذاکره میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برگزار شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها