رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 425860

شمار معترضان جلیقه زرد در چهاردهمین اعتراض به‌شدت کاهش یافت

حل تعارض منافع به روش مدیران پاریسی

ساعت24-سه ماه پیش بود که جلیقه زردها به خیابان‌های پاریس آمدند تا نسبت به مسائل رفاهی و سختی‌هایی که به گروه‌های کم‌درآمد شهری می‌شود اعتراض کنند. آن‌ها می‌گفتند افزایش قیمت بنزین موجب می‌شود هزینه‌های خانوارهای تهیدست که در حاشیه پاریس زندگی می‌کنند و باید برای رسیدن به محل کارشان در مرکز پاریس پول بیشتری پرداخت کنند با افزایش قیمت بنزین افزایش می‌یابد و این بر هزینه‌های دیگر فشار می‌آورد.

خبر
شورش تهیدستان که بعدها گروه‌هایی از دانشجویان و چپ‌ها نیز به آن‌ها پیوسته‌اند در تمام 14 هفته تازه سپری‌شده منتهی به شنبه 27 بهمن ادامه داشته است. یورو نیوز در گزارش خود از اعتراض جلیقه زردها در فرانسه نشان می‌دهد شمار معترضان با کاهش جدی مواجه شده است. شهروندان معترض به عملکرد دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بار دیگر شنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) برای چهاردهمین هفتۀ پیاپی به خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه آمدند تا در قالب جنبش «جلیقه زردها» خشم خود را از فشار اقتصادی تحمیل‌شده به طبقۀ پایین و متوسط جامعه نشان دهند.

یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات پاریس می‌گوید: «جنبش "جلیقه زردها" بخشی از یک جنبش انسانی باهدف بهبود زندگی هر فردی است که در این کشور زندگی می‌کند.»بنا بر گزارش دولت فرانسه، از شمار طرفداران این جنبش بیش از هرزمانی کاسته شده و شمار شرکت‌کنندگان در آن ازرقمی بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ماه نوامبر به حدود ۵۰ هزار نفر در هفتۀ گذشته کاهش‌یافته است.وزارت کشور فرانسه همچنین اعلام کرد که در چهاردهمین هفته تظاهرات «جلیقه زردها» حدود ۱۰۲۰۰ نفر در سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمده‌اند که از این تعداد تنها ۳ هزار نفر در پاریس دست به راهپیمایی زده‌اند. در دیگر شهرهای بزرگ این کشور ازجمله بوردو، استراسبورگ، مارسی و لیون نیز معترضان به خیابان‌ها آمدند.در چهاردهمین هفتۀ اعتراضات بار دیگر میان شماری از معترضان و نیروهای پلیس در پاریس درگیری روی داد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در شهر تولوز در جنوب فرانسه نیز معترضان سعی کردند فعالیت‌های یکی از انبارهای وابسته به شرکت آمازون را متوقف کنند و برخی نیز با سنگ و پرتابه‌های آتشین به یکی از ایستگاه‌های پلیس حمله کردند.هم‌زمان با برگزاری چهاردهمین هفته راهپیمایی «جلیقه زردها» گزارش‌هایی از ایجاد اختلاف میان رهبران این جنبش منتشر شد. گفته می‌شود برخی از رهبران جنبش، خواستار آن‌اند که حضور مردم در خیابان‌ها در روز یکشنبه نیز ادامه داشته باشد. ناظران آگاه سیاسی می‌گویند این راه حل پاریسی برای نشاندن خشم شهروندان خسته از نابرابری ها می تواند به مثابه یک کلس آموزش در سطح جهان باشد. رهبران سیاسی دولت حاکم در فرانسه البته زیر فشار شدیدی از سوی احزاب رقیب و نهادهای مدنی بوده و هستند تا نسبت به معترضان خویشتن داری و مدارا کنند اما به هر حال چاره اندیشی برپایه سازگاری نهاد دولت با شهروندان نیز موثر بوده است تا خشم معترضان به سردی گرایش پیداکند . واقعیت این است که نهاددولت درهیچ سرزمینی توانایی کافی برای پاسخ دادن به همه نیازهای مادی همه اقشارراندارد و باید منتظر باشد تا بهبود شرایط کلی به جامعه کمک کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها