رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433324

قلم محمد نوری از رنج مطبوعات درسال 1379 نوشت

روزنامه ها درپرتگاه سقوط

ساعت 24-روزنامه داران ایرانی به هر ترتیب که بود کالای خود را تا دیروز روز 28 اسفند 1379 به بازارکم رونق این کالا عرضه کردند. همه کسانی که به بود روزنامه ها دراین روزهای عجیب علاقه بیشتری دارند تا به نبود آنها ، با نگرانی و دلهره به روزهایی که از راه می رسند چشم دوخته اند و بیم این را دارند که دراین هنگامه کسادی بازار و کسادی خبر و تحلیل استخواندار و به دردبخور درسال 1398 شاهد تعطیلی بیشتر روزنامه باشند.

دکه روزنامه فروشی
دراین روزهای سرد رسانه های مکتوب است که محمد نوری سردبیرسابق روزنامه ایران درصفحه تلگرام خود به این موضوع پرداخته است. نوشته اورا می خوانید:
برای خانواده مطبوعات با خبرهای تلخ و نگران سپری می شود نه تنها نشانی از بهار حیاتبخش نیست بلکه فضای زمستان پرسوز و سرما قصد رفتن از اقلیم رسانه را ندارد.هر روز خبری می رسد که طاعون تحریم و لجام گسیختگی بازار کاغذ قربانی جدید می گیرد چراغ زندگی یک رسانه و نشریه خاموش می شود و جمع جدیدی از اهل قلم و روزنامه نگاران خانه نشین می شوند آنگاه مدیری پیشکسوت از میان مطبوعات با صدای بغض آلود از بی مهری صاحب منصبان رنجنامه رفتن اش را به اشتراک می گذارد.بسیاری از آنها نوشتند و گفتند که اسفند ۹۷ نقطه پایان فعالیت رسانه ای شان است و زیر چرخ بی رحم گرانی و تحریم چاره ای جز این ندارند که عشق دیرین و فرزندی که با هزار رنج و زحمت پرورانده بودند را ترک کنند.

شاید تلخ ترین جای این قصه جدایی، «حس غریبی و بی سر و سامانی»اهل رسانه باشد آنها به معنای واقعی احساس محرومیت و تنهایی می کنند محرومیت از کمترین توجه و حمایت متولیان ومقاماتی که شأنی جز نگهبانی از بوستان آفت زده فرهنگ ندارند امن دیری است حوزه اندیشه و رسانه را وانهاده اند.در پایان سالی که لبخند و نشاط از چهره اهل رسانه رفته است سرمقاله اغلب مدیران مسول رنگ رنجنامه به خود گرفت .‌توفان تعطیلی رسانه های مکتوب از میانه پاییز امسال آغاز شد و در فاصله کوتاهی بسیاری از نشریات و روزنامه ها را درنوردید. این بحران در مسیر خود بسیاری از نهال های سرسبز مطبوعات را برکند .در اولین روژهای بحران، روزنامه «سینما» به مدیرمسؤولی فریدون جیرانی به دلیل نبود کاغذ ناگزیر شد از روی دکه ها کنار رود و به حضور نیم بند در فضای مجازی بسنده کند. بدنبال آن روزنامه بانی فیلم دومین روزنامه هنری ابتدا چهار صفحه و سپس یک روز در میان منتشر شد.

روزنامه «آسیا» که پیش از این در ۴۸ صفحه منتشر می‌شد، همان سرنوشت بانی فیلم را پیدا کرد.زمان چندانی نگذشت روزنامه «جامعه فردا» به دلیل مشکلات مالی دی‌ ماه متوقف شد..با پرواز وحشتناک قیمت کاغذ و چاپ شمار دیگری از نشریات نامدار از دور خارج شدند. قلب نشریه «دنیای ورزش»از با قدمتی 50 ساله و از اعضای ریشه دار خانواده موسسه «اطلاعات» از تپش ایستاد. موقعیت نشریات تخصصی دیگر مثل «اطلاعات حکمت و معرفت» به سردبیری استاد انشاءالله رحمتی بعد از ۱۳ سال انتشار به مخاطره افتاد .بعد از آن توفان تورم روزنامه اقتصاد پویا را به محاق تعطیلی کشاند. در همین فاصله سردبیر روزنامه همبستگی در پیامی از تعطیلی این رسانه اصلاح طلب تحت تاثیر تنگنای مالی خبر داد. روزنامه‌های معروف پایتخت از همشهری تا هفت صبح نیز ناگزیر شدند برای ادامه حیات نیم بند خویش تعداد صفحاتشان را کم کنند .در این میان مسئولان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و مطبوعات صرفاً به دلجویی و همدردی با جامعه بحران زده مطبوعات بسنده کردند.و اکنون درست یک هفته بعد از تعطیلی روزنامه محبوب‌خطه سیستان و بلوچستان خبر می رسد روزنامه «اتفاقیه»در دیار خراسان منتشر می‌شد از پا درآمده است. نیازی به کشف و جست و جو در باره دلایل جوانمرگی «اتفاقیه» نیست چنانکه مسعودشیردل مدیرمسئول روزنامه در یادداشت خویش اعلام کرده مشکلات اقتصادی و افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ و زینک و... نفس روزنامه را برید.او هم بسان دیگر مدیران تحت فشار رسانه ها تلاش کرد با کاهش صفحات ، روزنامه را سرپا نگه دارد اما اقتصاد آشفته این فرصت را هم از بچه های تنها روزنامه بومی بخش خصوصی ""خراسان شمالی"" گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها