رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433568

پیشنهاد بیل گیتس ؛ ربات ها هم مالیات بدهند

سونامی بیکاری درجهان با ورود هوش مصنوعی

ساعت 24-شرکت های فناوری دشمن اصلی جامعه شده اند. این تصوری از آینده یکی از مدیران تکنولوژی است که از نوحه سرایی برای آینده تیره و تار بشر امتناع می کند و از طرفی ایده یک درآمد اساسی جهانی  (UMB) را حمایت می کند.

بیل
سایتان گسال، استاد اقتصاد دانشگاه گلاسگو که درباره UBI تحقیق کرده است، به تلفن CNBC گفته است: «زمانی که هوش مصنوعی وارد مشاغل شود، شاهد عکس العمل های شدید سیاسی خواهیم بود.» شرکت های تکنولوژی ایالات متحده به شدت در تحقیق و توسعه AI سرمایه گذاری کرده است. تسلا با ماشین های بدون راننده، آمازون با مغازه های بدون کارگر و کمپانی هایی مانند گوگل، که نرم افزارهای هوشمندتر از انسان را توسعه می دهند. حتی سرگئی برین، یکی از بنیانگذاران گوگل، اخیرا اظهار کرده که او از سرعت پیشرفت های AI شگفت زده شده است.در چند ماه گذشته، مدیران ارشد فناوری در حمایت از UBI از این شرکت ها خارج شده اند. هرچند در مصاحبه ای با CNBC در ماه نوامبر، الیان ماسک، مدیر اجرایی تسالا، این ایده را تکذیب کرد.

مسک گفت: «شانس بسیار خوبی است که ما درآمد پایه ای جهانی یا چیزی شبیه به آن را به علت اتوماسیون به پایان برسانیم.» وی هفته گذشته در نشست سران کشورهای جهان در دبی، ایده های خود را بازگو کرد و گفت که یک «UBI» ضروری خواهد بود.مارک بنویف، مدیرعامل Salesforce، از ایجاد «پناهندگان دیجیتال» برای مقابله با هوش مصنوعی هشدار داد. بنیوف در مجمع اقتصادی جهانی در داووس، در ماه ژانویه گفت: «هیچ راهی مشخص برای جلوگیری از جابجایی شغلی وجود ندارد.» سایر مدیران فن آوری، درباره مسئولیت صنعت بحث و تبادل اطلاعات کردند. ساتیا نادلا، مدیر عامل شرکت مایکروسافت در داووس گفت:«ما باید بهترین برنامه ها را برای آموزش افراد برای مشاغل آینده انجام دهیم.» شرکت های فناوری می توانند در خط مقدم این موضوع باشند.کارشناسان می گویند که صنعت فناوری در حال رشد، بیشتر نسبت به نقش آن در رانندگی اتوماسیون و جابجایی در آینده رواج دارد و شرکت ها نمی خواهند هیچ کارگری را در از شغل خود حذف کند. «این یک حقیقت است. نگرانی که ناگهان دشمن شماره یک جامعه روبات ها شوند و آنها (شرکت های تکنولوژیک) در خط مقدم قرار خواهند گرفت. » Guy Standing، پژوهشگر علوم انسانی در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقا، در پاسخ به تماس CNBC گفت.«اما من فکر می کنم بخشی از افرادی که من در صنعت تکنولوژی با آنها دیدار کردم، بیشتر نسبت به نابرابری فزاینده و واکنش های سیاسی علیه آن، نگران هستند.» استندیگ همچنین یکی از بنیانگذاران شبکه پایه درآمدی است که به صورت یک سازمان غیر دولتی، سیاست دستمزد پایه ای را ترویج می کند،. او در حال حاضر به Y Combbinator، یک شرکت استارت آپ بزرگ در آمریکا که قرار ایده دستمزد پایه او را آزمایش کند. این شرکت به دنبال تجربه اولیه درآمد در اوکلند است.اینکه یک پروژه درآمد اولیه در آینده چگونه ممکن است کار کند، هنوز مشخص نیست و البته شرکت های تولیدکننده تکنولوژی مطمئن نیستند. یک ایده این است که دولت ها به هر کس مبلغ ماهانه ای را پرداخت کنند. کارشناسان می گویند که این کار کارگران را از بین نمی برد چرا که حداقل حداقل هزینه زندگی را تامین می کند. در عوض، کارگران هنوز هم می خواهند استانداردهای بالاتر از زندگی را با کار به دست آورند.

اما برای اجرای این سیاست تامین مالی سخت خواهد بود.استندیگ در این باره معتقد است: «اگر ایده یک درآمد پایه به عنوان تامین کننده استانداردهای زندگی بیشتر مردم طراحی و ایجاد کنید، پس از آن هزینه های جاری مردم از وضعیت کنونی بسیار بسیار بیشتر خواهد شد.» یک راه برای اینکه دولت به UBI پرداخت کند، ایجاد یک صندوق مستقل ثروت است، جایی که آنها سهم سهام کوچک را در همه شرکت های ثبت شده در کشور ثبت می کنند و به این ترتیب درآمد کسب می کنند. ایده دیگری که مدیران اجرایی به آرامی به سمت آن می روند، مالیات بر «سود فوق العاده» است. در این باره استندیگ به CNBC گفت که یکی از مدیران عمده شرکت فناوری در این باره گفته است که وی متقاعد شده است که این صنعت باید «امتیازات» را در قالب مالیات بر سود بیشتر شروع کند.بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت اخیرا ایده مالیات ربات را به عنوان راهی برای اینکه دولت ها در آینده پول بیشتری کسب کنند، مطرح کرده است. گیتس در مصاحبه اخیر با کوارتز گفت: «اگر یک کارگر انسانی 50 هزار دلار در کارخانه در آمد داشته باشد، این درآمد مالیاتی دارد اما اگر یک ربات همین کار را انجام دهد، باید ربات را در یک سطح مشابه مالیاتی قرار دهیم.»

دانشگاهیان مانند Standing و Ghosal می گویند که مانند انقلاب های تکنولوژیکی قبلی، کارگران احتمالا آواره می شوند، سپس بازآموزی می شوند و دوباره به کار بر می گردند. UBI هنوز هم به مردم اجازه می دهد که کار کنند، اما به آنها مهارت های جدیدی می دهد. Ghosal می گوید:« درآمد اساسی جهانی، بالشتکی را فراهم می کند و به مردم اجازه می دهد دوباره کار کنند و به آنها توان حرکت و استفاده از فرصت های جدید در جای دیگر می دهند.»
منبع " گاردین"

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها