رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451989

احتمال تحریم ترکیه از سوی اتحادیه اروپا

ساعت 24- وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه بابت عملیات حفاری این کشور در سواحل نزدیک قبرس تصمیم گیری می‌کنند.

style="text-align:justify">وزرای امور خارجه آلمان و اتریش گفتند که اتحادیه اروپا دوشنبه برای تنبیه ترکیه بابت عملیات حفاری غیرقانونی نفت و گاز این کشور در سواحل نزدیک قبرس تصمیم گیری خواهد کرد.

به نوشته «رویترز» وزرای امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا دوشنبه در زمینه کاهش تماس‌های دیپلماتیک و کمک مالی به آنکارا، به عنوان واکنش به حضور این کشور در منطقه اقتصادی ویژه قبرس تصمیم گیری خواهند کرد.

سران اتحادیه اروپا در ژوئن (خرداد) نیز به ترکیه برای خاتمه دادن به حفاری در آب‌های اطراف قبرس هشدار داده بودند. اتحادیه اروپا ضمن هشدار به ترکیه در خصوص اعزام کشتی‌های حفاری به آبهای اطراف قبرس، این اقدام را نقض حاکمیت این کشور اروپایی خواند.

ترکیه در روزهای گذشته دومین کشتی حفاری خود به نام «یاووز» را وارد آب‌های قبرس کرد. نخستین کشتی حفاری به نام «فاتح» ترکیه اوایل ماه می (خرداد) وارد سواحل غربی قبرس شد و قبرس نیز برای خدمه این کشتی حکم بازداشت صادر کرد.

به گزارش رویترز، «میشل روث» معاون بخش اروپای وزارت خارجه آلمان در این زمینه با اشاره به احتمال همه گزینه علیه آنکارا گفت: «اقدامات تحریک آمیز ترکیه برای همه ما غیر قابل قبول است.»

در حالی که اروپا پیشتر قصد داشت کمک‌های مالی به ترکیه ارائه کند، اینک یک دیپلمات دیگر اروپایی از ضرر 150 میلیون یورویی ترکیه در صورت تداوم این رویکرد خبر داد.

«آلکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش نیز در این زمینه به رویترز گفت: «بسیار واضح است که ما پشت قبرس ایستاده‌ایم، این بدان معنی است که ما هرگز اشغال شمال قبرس از سوی ترکیه را قبول نداریم.»

این در حالی است که ترکیه روز گذشته اعلام کرد که به عملیات حفاری در سواحل نزدیک قبرس ادامه خواهد داد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در این زمینه اظهار داشت که اگر دولت قبرس همکاری با بخش ترک‌نشین قبرس را نپذیرد، عملیات حفاری گاز ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه گفت که طرح پیشنهادی «مصطفی آکینجی» رئیس جمهور قبرس ترک‌نشین مبنی بر مشارکت و همکاری با قبرس یونانی‌نشین در عملیات اکتشاف و استخراج گاز به صلح و ثبات در شرق دریای مدیترانه منجر می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها