رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465890

CNBC به نقل از اقتصاددانان گزارش داد

رکود احتمالی اقتصادجهان در سال 2020

ساعت 24 - اقتصاددانان به چند عامل برای کندتر شدن رشد اشاره می کنند، اما در صدر لیست عوامل ترسناک برای بازارها ، افزایش نرخ بهره بانک فدرال و همچنین تاثیر تعرفه ها و جنگ های تجاری در صورت تداوم، به چشم می خورد. برخی اقتصاددانان گفته اند که اقتصاد سال آینده رکود اقتصادی را پیش بینی نمی کنند ، اما به نظر می رسد که تا سال 2020 ، احتمال رکود بیشتر خواهد بود به ویژه اینکه برخی دیگر از اقتصاددانان شواهد و مدارکی برای این واقعه دارند.

اکونومی
dir="RTL">جوزف لا ورگان، مشاور اقتصادی بانک Natixis در این باره می گوید: «این بستگی به فدرال رزرو دارد. اگر آنها در طول مسیر فعلی [افزایش نرخ بهره] که دنبال می کنند ادامه دهند ... فکر می کنم نیمه اول سال 2020، اقتصاد در رکود باشد.» انتظار دارد رشد 2.5 درصدی در سال آینده ، هرچند در نیمه دوم کندتر باشد.اکنون پس از کاهش تقریبا 9 درصدی S&P 500 از ماه سپتامبر ، قیمت سهام در حال حاضر یکنواخت و بدون فراز و فرود است. بیش از 40 درصد از سهام S&P 500 حداقل 20 درصد کاهش داشته اند و به سطح بازار خرس ها (شرایطی است که قیمت سهام، 20 درصد پایین تر از بالاترین قیمت در دوره های اخیر باشد) رسیده اند. در عین حال ، گسترش اعتبار هم در بازده بالا و هم در سطح سرمایه گذاری نسبت به سال 2016 گسترش یافته است.

جیمز پائولسن ، استراتژیست سرمایه گذاری در گروه لوتولد معتقد است:«ببین چقدر همه چیز درهم تنیده شده است. اگر به دور دنیا نگاه کنید، کاهش رشد پول و افزایش بازده در سرتاسر جهان رخ داده است ، و به طور معمول وقتی مانند آن منقبض می شوید ، این اتفاق می افتد. ... شما می توانید شواهد بیشتری را در نظرسنجی ساختمان سازان خانه ، شماره مسکن ، فروش خودرو ، شماره کالاهای بادوام مشاهده کنید.»

همچنین نگرانی هایی مبنی بر وخیم تر شدن شرایط مالی وجود دارد که از جمله پیامدهای آن می تواند به رشد آهسته تر منجر شود، که احتمالا افزایش نرخ رشد بانک فدرال را به عقب خواهد انداخت و پیامدهای نامطلوب خود را شدیدتر خواهد کرد.این کارشناس اقتصادی همچنین مدعی شد که «این بازار برای من اکنون به شما می گوید که ترس رکود سرمایه گذاران افزایش می یابد. این درست است یا نه ، من هنوز به این نظر تکیه می کنیم که می خواهیم از آن جلوگیری کنیم ، اما واقعا از آن می ترسیم. فکر می کنم ما می خواهیم سطح پایین را بشکنیم و از مرگ بترسیم که یا ریسک بازار به پایان رسیده باشد یا رکود اقتصادی در اینجا باشد ، و این ممکن است فرصتی مناسب برای خرید باشد. » با این حال اقتصاددانان متقاعد نشده اند که رکود اقتصادی حداقل در سال 2020 در کارت ها وجود داشته باشد و رشد کاهشی اساسا به سرعت عادی رشد آهسته اما پایدار برای سالهای قبل از سال 2018 باز می گردد. رشد در هفت مورد، حدود 2 درصد بود. در 11 ماه گذشته ، با استثنائاتی از جمله اوج 4.2 درصد در سه ماهه دوم سال 2018، رشد محسوسی احساس نمی شود.

کریس راپکی، اقتصاددان ارشد مالی در Union MUFG گفت: «همه چیز نشان دهنده کاهش رشد سال آینده است. افزایش نرخ وام به ساخت و ساز مسکن آسیب می رساند. سفارشات تجاری در مورد تجهیزات متوقف شده است. مصرف کنندگان، پول کافی برای رشد هزینه ندارند. همه چیز نشان دهنده رکود است ، اما اقتصاد بسیار قوی بود. بنابراین از کدام حالت کند می شود؟ فکر می کنم امسال اگر 3 درصد در سه ماهه چهارم کسب کنیم ، امسال حدود 3.2 درصد رشد خواهیم داشت.» روپکی رشد 2.7 درصدی را در سال 2019 پیش بینی می کند.

دایان سونک ، اقتصاددان ارشد گرانت تورنتون ، گفت: «ما در حال رشد کمی بالاتر از 2 درصد تا 2.25 درصد هستیم.» وی گفت: «این فوق العاده قوی نیست ، اما هنوز هم باید نرخ بیکاری از بین برود. دشوارترین چیز برای بازارهای مالی اتفاقاتی است که در حاشیه ها رخ می دهد. بالشتک سال گذشته با کاهش مالیات ناپدید شده است.» سونک گفت که انتظار دارد در نیمه دوم سال 2020 رکود اقتصادی داشته باشد ، بخشی از آن به دلیل کاهش اعتبارات و تعهدات ناشی از جنگ های تجاری باشد.

روپیکی گفت علائم زیادی وجود دارد که نشان می دهد مشاغل زیادی، که از طریق کاهش مالیات، به وجود آمده است نیز از دست برود. به عنوان مثال ، سفارشات کالاهای بادوام در ماه اکتبر 4.4 درصد، به طور غیر منتظره کاهش یافت، که بخشی از آن به دلیل برعکس تجهیزات حمل و نقل که در اوت و سپتامبر دستاوردهای خوبی داشتند، بود. وی گفت: «این در حدود 70 میلیارد دلار در هر ماه می شود و نوع غرفه های خارج از کشور در آنجا وجود دارد. من فکر می کنم این متوقف شد. حتی شاید فعلا متوقف شده است. تنها سرمایه گذاری دیگری برای اقتصاد که حاصل از سرمایه گذاری در تجهیزات باشد، وجود ندارد. آنها فعلا همه تجهیزات خود را سفارش داده اند. تجارت تا حدی [یک عامل] در آنجا است.»

روپیکی گفت که او پیش بینی خود را از 3 درصد برای سه ماهه چهارم حفظ می کند اما شرایط در روند نزولی شدن اقتصاد است. پیش بینی وی برای سال آینده ، عواملی نظیر تشدید جنگ های تجاری یا تعرفه ها را دخیل نمی کند، همانطور که در پیش بینی برخی دیگر از اقتصاددانان لحاظ شده است. روپیکی خاطرنشان کرد: «اگر رئیس جمهور در فکر قطع معامله با چین در G20 در بوینس آیرس باشد ، اکنون زمان آن فرا رسیده است.»

لاورگنا گفت که کاهش مالیات می تواند دلیل دیگری را نیز شامل شود، به این دلیل که ممکن است برخی از مالیات دهندگان، به اندازه کافی برای تأمین مالیات خود با لایحه جدید مالیات توانایی بازپرداخت نداشته باشند در حالی که باید در آوریل مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری شوند.

لاورگنا گفت که این امر می تواند در نیمه دوم سال 2019 به ضعف بیفزاید. آنچه شما فکر می کنید افراد در ایالت ها با مالیات بالا می توانند بیشترین تأثیر را داشته باشند. شما می توانید افزایش مالیات قابل توجهی برای افرادی که آنها بیش از آنچه انتظار می رود بدهند ، از بین ببرید.

مسکن یکی از بازارهایی بوده که در حال رصد سرمایه گذاران بوده است چراکه نشانه دقیقی از ترس مصرف کنندگان را بروز می دهد. از زمانی که نرخ بهره افزایش یافته است، خریداران مسکن به طور گسترده ای به دوره های قبل بازگشته اند و رهن مسکن که شامل تسهیلات مالی برای خرید این کالا نیز می شود، 22 درصد پایین تر از مقدار قبلی خود در سال گذشته بوده است. برنامه های شرکت های ساختمان سازی نیز در ماه نوامبر به سطح دو سال گذشته خود نزول کرده اند و حدود 4 درصد افت داشته اند. دایان استوک در این باره می گوید:« این نشانه به وضوح رنگ زرد در معدن ذغال سنگ است. این واقعه می تواند پاسخی به نرخ بهره یک سال و نیم پیش باشد که همه ابعاد اقتصاد در حال واکنش به آن هستند.» این کارشناس اقتصادی در این باره همچنین مدعی است که بازار مسکن کنونی، حبابی نیست که قبل از بحران 2008، در آن دیده می شد. وی همچنین معتقد است:« بیشتر بدهی ها در برهه کنونی، امنیت بیشتری نسبت به دوره رکود 2008 دارند. مشکل اینجاست که آنچه مورد توجه قرار گرفته است تداوم رشد بازارهاست. این یک مشکل سیستماتیک نیست این نشانه ای است که که شما می خواهید آن را ببینید و از آن برداشت رکودی داشته باشید. امیدواریم که این یک نشانه هشدار باشد تا خطر.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها