رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469146

کدام قارچ‌ها بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارند؟

ساعت 24-یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قارچ‌های خوراکی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

قارچ
دانشمندان دریافته‌اند که مخلوط خاصی از قارچ‌های شیتاکه، جان‌افزا (گانودرما) و قارچ مرغ چوب می‌تواند باعث افزایش پاسخ گلبول‌های سفید در بدن شود.

دانشمندان دانشگاه "گریفیث" کوئینزلند استرالیا سه نوع قارچ تجاری موجود با مقادیر بالای بتا گلوکان را در مطالعه خود انتخاب کرده‌اند.

بتا گلوکان نوعی کربوهیدرات است که در دیواره سلولی قارچ‌ها یافت می‌شود. این کربوهیدرات در برخی دیگر از غذاها نیز وجود دارد اما بدن انسان قادر به ساخت آن نیست.

به گفته متخصصان سیستم ایمنی بدن این کربوهیدرات را به هنگام ورود، بیگانه شناسایی کرده و باعث تقویت واکنش دفاعی در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که بتا گلوکان‌ها می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند، بنابراین مصرف قارچ ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را نیز کاهش دهد. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که این کربوهیدرات سطح قند خون را تنظیم کرده و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.

در این مطالعه متخصصان سه قارچ را با هم ترکیب کرده و آن را روی سلول‌های خونی انسان در آزمایشگاه آزمایش کرده‌اند.

این ترکیب، ماکروفاژها را فعال کرده است. ماکروفاژ، نوعی گلبول سفید است که باکتری‌ها و ارگانیسم‌های مضر دیگر را شناسایی کرده و از بین می‌برد. ماکروفاژها سیگنال‌هایی را به سلول‌های T شکل ارسال می‌کنند که عملکردهای مختلفی از جمله کشتن باکتری‌ها را انجام می‌دهند.

ماکروفاژها هم‌چنین سیتوکین‌ها را آزاد می‌کنند که به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی به ارتباط بین سلول‌ها کمک کرده و حرکت سلول‌ها به سمت مکان‌های التهاب را تحریک می‌کند.

تیم تحقیقاتی این مطالعه افزایش سیتوکین‌ها را در آزمایش مشاهده کرد که نشان می‌دهد قارچ به عنوان یک محرک سیستم ایمنی بدن عمل کرده است. این نخستین بار است که یک واکنش ایمنی تحریک کننده ناشی از عصاره قارچ در علم پزشکی گزارش شده است.

هنوز مشخص نیست که عصاره‌های قارچ در صورت خوردن و مصرف نیز همان تأثیر را داشته باشند اما به باور متخصصان احتمالاً این پاسخ سیستم ایمنی بدن در روده اتفاق می‌افتد.

به نوشته دیلی میل، "قارچ‌های دارویی" اخیراً به طور علمی مورد مطالعه قرار می‌گیرند اما قدمت آن‌ها به سال‌های ۲۰۶ قبل از میلاد در چین باز می‌گردد. عصاره‌های موجود در این ترکیبات بالقوه مفید، به صورت پودری و در کپسول‌ها، مخلوط‌های قهوه و محصولات زیبایی فروخته می‌شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها