رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469234

توصیف رئیس مجلس از حکمرانی مطلوب

ساعت 24-رئیس مجلس در همایش حکمرانی اسلامی در دانشگاه عالی دفاع ملی، با اشاره به مولفه‌های مورد نظر بانک جهانی برای ارزیابی کیفیت حکمرانی در کشورها، مانند اظهار نظر و پاسخگویی، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیم‌گری و حاکمیت قانون، گفت: در کشور، ما در حوزه تنظیم‌گری رتبه پایینی داشتیم، اما در بخشی مثل پاسخگویی در برخی زمان‌ها وضع بهتر است.

علی لاریجانی با اشاره به رویکرد دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی، ادامه داد: دولت‌ها تا حدی به موضوع حکمرانی توجه کرده و عمدی در عدم شکل‌گیری حکمرانی مطلوب نداشتند. تئوری‌پردازی منسجمی در این زمینه صورت نگرفته بود.
لاریجانی عدالت را مفهوم محوری حکمرانی در تفکر اسلامی دانست و تأکید کرد: تا این موضوع تبیین نشود، نمی‌توانیم به عدالت و حکمرانی مطلوب دست پیدا کنیم.
رئیس مجلس گفت: در حکمرانی مطلوب قانون باید مبنای سلوک اجتماعی باشد و آمایش سرزمینی به نحوی باشد که استعداد افراد شکوفا شود. البته در موضوع آمایش سرزمینی جمهوری اسلامی نقص دارد. در این حوزه متأسفانه یک تئوری منسجم حاکم نشده است.
او با اشاره به اینکه در ذات عدالت رقابت نیاز است و انحصار در حوزه اقتصادی مخل عدالت است، اظهار کرد: در حکمرانی مطلوب باید زمینه مشارکت حداکثری در حوزه‌های مختلف کشور فراهم شود. در واقع مردم‌سالاری در نظام اسلامی از درون عدالت ایجاد می‌شود و توسعه سیاسی از درون عدالت مطرح است.
لاریجانی تأکید کرد: به هر حال برای رسیدن به مفهوم عدالت باید نظریه فطرت انسانی را بفهمیم تا به یک تئوری منسجم در حکمرانی مطلوب دست پیدا کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها