رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469543

کتاب های درسی که پس از 50 روز هنوز نرسیده اند

ساعت24 -در حالی که حدود 50 روز از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد، برخی دانش آموزان و معلمان از نرسیدن بعضی کتاب های درسی انتقاد دارند.

کتاب درسی
در حالی که حدود 50 روز از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد، برخی دانش آموزان و معلمان از نرسیدن بعضی کتاب های درسی انتقاد دارند.پیگیری های خراسان حاکی است، این مشکل بیشتر متوجه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در برخی استان های کشور است که عوامل مختلفی درباره آن مطرح می شود.امسال کتاب های درسی از طریق کتاب فروشی ها توزیع نشد و سامانه ای مختص این کار ایجاد شد که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در توزیع و سردرنیاوردن کتاب های درسی از بازار سیاه باشد که البته راهکار و تدبیر خوبی است، اما در عمل مشکلاتی برای دانش آموزان و معلمان ایجاد کرده است.

یک معلم: از15نفر فقط3 نفر کتاب داشتند
یک دبیر آموزش و پرورش در مشهد در این باره به خراسان گفت: «با وجود گذشت حدود 50 روز از آغاز سال تحصیلی، هنوز بعضی کتاب ها به دانش آموزان مقطع متوسطه دوم تحویل نشده که این موضوع موجب بروز مشکلاتی در تدریس شده است. اول مهر در یک کلاس 15 نفره، فقط سه نفر کتاب داشتند. طی این مدت به زحمت کتاب های سال گذشته و دست دوم را برای دانش آموزان جمع آوری کردیم تا از درس عقب نیفتند. سرانجام همین یک روز پیش کتاب های هویت اجتماعی پایه 12، محیط زیست پایه های 10 و 11 و تاریخ را از انبار کتاب دریافت کردیم. اما هنوز کتاب های کارگاه کارآفرینی پایه 11 و نیز تفکر و سواد رسانه ای پایه 10 موجود نیست. مدیر یکی از مدارس ناحیه 6 مشهد نیز هفته گذشته اعلام کرد که 40 تا 60 درصد دانش آموزان این مدرسه هنوز بعضی کتاب ها را ندارند.»
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز روز گذشته در گفت و گو با خراسان در این باره اظهار کرد: مسئله توزیع کتاب محدود به خراسان رضوی نمی شود و تقریبا این مشکل در دیگر استان ها نیز وجود دارد.رضا صابری تولایی در تشریح دلایل بروز این مشکل افزود: در سال تحصیلی 99-98 دانش آموزان برای دریافت کتاب باید ابتدا در سامانه سناد نام نویسی می‌کردند و پس از آن در سامانه کتاب هم فعال می شدند. اشکالی که اکنون در توزیع بعضی کتاب های درسی به وجود آمده چند دلیل دارد. ممکن است تعدادی از دانش آموزان در زمان مقرر ثبت نام نکرده باشند و بر این اساس اسامی آنان در سامانه کتاب هم در زمان مقرر ثبت نشده است.وی با بیان این که کتاب های درسی امسال در کتاب فروشی ها توزیع نشد و فقط بر اساس نام نویسی در سامانه مربوط انجام گرفت، افزود: ممکن است تعدادی از دانش آموزان دیر در سامانه ثبت نام کرده و تعدادی نیز تغییر رشته داده باشند. همچنین ممکن است تعدادی از دانش آموزان جابه جایی مدرسه داشته اند و کتاب های آنان به مدرسه اول ارسال شده است. ناهماهنگی در توزیع کتاب ها به این عوامل باز می گردد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: برای همه دانش آموزانی که در سامانه سناد ثبت نام شدند، کتاب دریافت و به نواحی ارسال شده است.وی گفت: اکنون تقریبا این مشکل حل شده است و تعداد اندکی از دانش آموزان هنوز برخی کتاب ها را ندارند و بیش از 99 درصد در زمان مقرر کتاب های خود را دریافت کرده اند. در عین حال پیگیر موضوع هستیم. صابری تولایی با بیان این که کمبود کتاب وجود ندارد، افزود: تشکیل رشته هایی در فنی وحرفه ای و کار دانش پس از آغاز سال تحصیلی نیز باعث شده در برخی موارد کتاب با تاخیر ارسال شود.


کتاب درسی با 7 برابر قیمت در بازار سیاه
خبرگزاری فارس نیز سه شنبه گذشته در گزارشی نوشت: با گذشت 50 روز از آغاز سال تحصیلی هنوز برخی دانش‌آموزان کتاب‌های درسی خود را دریافت نکرده‌اند، این در حالی است که در بازار سیاه کتاب در خیابان انقلاب تهران همین کتاب‌های درسی به هفت برابر قیمت فروخته می‌شود.سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به منظور توزیع کتاب درسی بین کلیه دانش آموزان سراسر کشور به طور همزمان در شروع سال تحصیلی، اعمال نظارت دقیق‌تر بر نحوه توزیع، جلوگیری از اتلاف منابع و هرگونه اعمال نظر و سلیقه شخصی سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی را راه اندازی کرده است.مدارس نیز برای ثبت سفارش گروهی کتاب در این سامانه اقدام و خانواده‌های دانش آموزان ضمن همراهی در این موضوع هزینه خرید کتاب‌ها را کامل پرداخت کردند.یکی از اولیای دانش‌آموزان درباره توزیع نشدن به موقع کتاب‌ها اظهار کرد: «ما هزینه کتاب‌ها را کامل پرداخت کردیم ولی زمان تحویل آن قدر طولانی شد که برای جلوگیری از عقب افتادگی فرزندم مجبور به خرید کتاب ها با سه برابر قیمت از میدان انقلاب شدیم.»خبرنگار فارس پس از گشتی در میدان انقلاب به صحت ادعای والدین این دانش آموز پی می‌برد به طوری که بعضی از کتاب فروشی‌ها کتاب های درسی را از ۲۴۵ هزار تومان تا ۲۸۰ هزار تومان قیمت گذاری کرده اند و این در حالی است که قیمت کتاب های درسی توزیع شده توسط دولت بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

مشکل توزیع کتاب در مازندران
چند روز قبل نیز فارس در گزارشی از وجود مشکل در توزیع بعضی کتاب های درسی در مازندران خبر داد و نوشت: برخی دلیل این مشکل را کمبود کتاب و برخی نیز اختلال در توزیع و تغییر روش توزیع دانستند اما مهم‌ترین موضوع این است که مگر هماهنگی لازم انجام نشده که باوجود گذشت بیش از 40 روز از آغاز سال تحصیلی هنوز کتاب‌های درسی در میان برخی از دانش‌آموزان توزیع نشده است.
اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران هم در این باره گفته است: دلیل مشکلات در توزیع کتاب ثبت‌نام دیرهنگام دانش‌آموزان در سامانه بوده است چراکه درصورت ورود اطلاعات در سامانه، کتاب‌های درسی در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

کمبود کتاب در ایلام
تسنیم نیز 16 آبان ماه امسال در گزارشی اعلام کرد: بعد از گذشت حدود دو‌ماه از سال‌ تحصیلی دانش‌آموزان ایلامی با کمبود کتاب‌های درسی مواجه شده اند و دانش‌آموزان و اولیای‌ آنان از این کمبود گله مند هستند. اما مسئولان نوید می‌دهند که این مشکل تا شنبه هفته پیش رو رفع می‌شود.

مشکل حل شده است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دیروز در گفت و گو با خراسان درباره تاخیر در ارسال برخی کتاب های درسی مقطع متوسطه دوم برخی استان ها اظهار کرد: این مشکل حل شده است.حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم افزود: کمبود کتاب نداشتیم و هر سفارش کتابی که دریافت کرده ایم، با فاصله معقولی ارسال شده است.
وی ادامه داد: اگر تاخیری در ارسال کتاب وجود داشته به دلیل تاخیر دانش آموز در ثبت درخواست کتاب بوده است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها