رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479808

معمای کنسروهای ماهی7 هزار تومانی

ساعت24 -در جــاده گلبهار، وانت بارهایی که به فروش کنسروماهی مشغولند، به فاصله چند کیلومتری از هم متوقف‌انـد و پلاکاردهای بزرگی روی هر کدام از آن‌ها نصب شده که رویشان این جمله به چشم می‌خورد: «تن ماهی 7 هزارتومان».

تن ماهی
در جــاده گلبهار، وانت بارهایی که به فروش کنسروماهی مشغولند، به فاصله چند کیلومتری از هم متوقف‌انـد و پلاکاردهای بزرگی روی هر کدام از آن‌ها نصب شده که رویشان این جمله به چشم می‌خورد: «تن ماهی 7 هزارتومان».

در این محل، در حالی کنسرو ماهی 180گرمی به قیمت 7هزار تومان فروخته می‌شود که روی قوطی‌ها، قیمت کنسرو 11 تا 14هزارتومان بر اساس برند و کارخانه تولیدی، درج شده است. از آن جا که تفاوت قیمت روی کالا و قیمت فروش این کنسروها، کمی عجیب است، برای بررسی موضوع، به‌همراه بازرسان سازمان صمت سراغ یکی از وانت‌ها می‌رویم. تعداد زیادی کنسرو ماهی با نام و برندهای ناشناخته، درون وانت چیده شده و هر از گاهی راننده خودرویی که قیمت پایین کنسروها توجهش را جلب کرده، توقف و خرید می‌کند. بدون این که خودمان را معرفی کنیم، چند کنسرو می‌خریم و توضیح می‌دهیم برای تکمیل جنس سوپر مارکت‌مان در شهر، تعداد زیادی کنسرو می‌خواهیم و قیمت آخر کنسروها چند است؟ بعد از کمی چک و چانه، فروشنده قبول می‌کند قیمت هر کنسرو را تا 5هزار تومان هم پایین بیاورد. وقتی بیشتر تخفیف می‌خواهیم، فاکتوری از جیبش بیرون می‌آورد که براساس آن، قیمت خرید هر کنسرو از یکی از کلی فروشی‌های شهر، 4500 تومان درج شده؛ یعنی حدود 10هزارتومان تفاوت قیمت بین چیزی که روی کالا درج شده و چیزی که فروخته می‌شود. نشانی کلی فروشی مذکـور را می‌گیریم و در ادامه بررسی‌هایمان، از صاحبان وانت بارهای بعدی که کنار جاده به فروش همین کنسروها مشغولند، محل خریدشان را می‌پرسیم و هر کدام، یک منطقه از شهر را اعلام می‌کنند؛ انگار موجی از کنسروماهی‌ با قیمت‌های غیرواقعی وارد شهر شده.
از آن جا که هم اکنون، قیمت هر کنسروماهی 180گرمی درجه‌یک با برند معتبر، بین 13 تا 15 هزارتومان است و قیمت هر کنسروماهی 180 گرمی درجه دو و سه، حدود 8-7هزارتومان، درباره کنسروهای حاشیه جاده، این سوال پیش می‌آید که این‌ها درجه یک هستند یا درجه دو؟ اگر درجه یک‌اند و قیمتِ روی کنسرو حاکی از کیفیت است، پس این تخفیف عجیب برای فروش به چه دلیل است؟ اگر درجه دو است، چرا قیمت درجه‌یک بر آن درج شده؟ و اصولا وزن واقعی و کیفیت این کنسروها، چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات، چند نمونه خریداری شده را به سازمان صمت منتقل می‌کنیم.


هم کم‌فروشی، هم تخفیف کاذب و هم گران فروشی
«مهدی مقدسی» کارشناس دفتر نظارت و بازرسی سازمان صمت، توضیح می‌دهد: «طبق بررسی‌های مقدماتی، در فروش این کنسروها که تولیدی 10 کارخانه مختلف واقع در بندرعباس و بندرامیرآباد است، کم‌فروشی، تخفیف کاذب و گران فروشی اتفاق افتــاده. در حالی که باید وزن محتوای خالص کنسرو، به گواه عددی که روی جعبه درج شده، 180 گرم باشد، کل وزن هر کنسرو با ظرف 160گرم بود. ضمن این که وقتی محصولی با قیمت 4500تومان به فروش می‌رسد، نشان دهنده این است که قیمت تمام شده تولید این کنسرو برای کارخانه همین بوده و قیمت 11 یا 14هزارتومانِ درج شده، غیرواقعی است. این می‌تواند یک شگرد تبلیغاتی باشد که یک قیمت غیرواقعی روی یک کالا درج شود اما در فروش، اصطلاحا این قیمت را بشکنند و به‌ دلیل یک تخفیف دروغین، مشتری را فریب دهند. برای این که کارخانه تولید کننده این کنسروها، خارج از استان خراسان قرار دارد، ما پیگیری‌هایی از طریق سازمان صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده استان مربوط، اولا برای آزمایش روی محتوای کنسرو و ثانیا برای کشف دلایل عرضه این محصولات با چنین قیمت‌هایی را شروع کرده‌ایم و این استعلام‌ها و نامه‌نگاری‌ها برای برخورد قاطع با تولیدکنندگان این کنسروها همچنان ادامه دارد، اما به دلیل خارج از استان بودنِ این کارخانجات، روند پیگیری‌ها زمان‌بر است.» وی در ادامه، درباره گران فروشی این کنسروها هم می‌گوید: «بازرسان ما در بازرسی ها، مبنا را قیمت فاکتور خرید قرار می‌دهند و درصد سود تعریف شده را به این مبلغ اضافه می‌کنند و اگر کالا با مبلغی بالاتر از این رقم فروخته شده باشد، گران فروشی محرز می‌شود. با این نوع محاسبه، فارغ از کم‌فروشی و تخفیف دروغین، فروشندگان کنسرو جاده گلبهار، مرتکب گران فروشی هم شدند و کنسروی را که باید به قیمت 5100 تومان به فروش برسد، هفت هزارتومان می‌فروختند که در ادامه بابت تمام این موارد، با کارخانه تولید کننده برخورد خواهد شد.» متعاقبا، جزئیات به‌دست آمده از آزمایش‌های انجام شده روی این کنسروها و نتیجه پیگیری‌های بازرسان سازمان صمت استان، در گزارشی اعلام خواهد شد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها