رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483795

بودن ایران درفهرست سیاه در FATFهیچ خطری ندارد؟

ترس چین و روسیه از تعامل بانکی با ایران

ساعت 24 -اف‌ای‌تی‌اف دو خواسته مهم از ایران داشت و دارد که از سوی مجموع حاکمیت درایران پذیرفته نشد: یکی عضویت در کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی معروف به کنوانسیون پالرمو، و دیگری پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا CFT .

چین و روسیه
dir="RTL">پس از یک سال از عدم تصویب دو لایحه پیوستن به این کنوانسیون‌ها، پس از تصویب پر جار و جنجالشان در مجلس و رد شدن در شورای نگهبان این مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که باید این داستان را حل می کرد که نکرد. اصولگرایان منتقد دولت معتقدند پیوستن به این کنوانسیون‌ها، امکان دور زدن تحریم‌ها را از ایران می‌گیرد و جمهوری اسلامی دیگر نخواهد توانست از متحدان منطقه‌ای‌اش از جمله حزب‌الله لبنان، و نیز هر گروه یا نهادی که آمریکا تروریست بداند، حمایت کند.حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان هم گفته در صورت پیوستن به این دو کنوانسیون، ایران باید بودجه نهادهایی مثل سپاه پاسداران و نیز وزارتخانه‌های دفاع، اطلاعات و ارشاد را قطع کند.ولی دولت ایران با برداشت منتقدان مخالف است. لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایران گفته در صورت پیوستن به این کنوانسیون‌ها، کشورهای دیگر تنها در شرایطی می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره تراکنش‌های بین‌المللی از ایران بخواهند که "مثلاً مشکوک باشند که پای اختلاس یا ارتشا در میان باشد."به گفته خانم جنیدی، فروش نفت یا خرید ملزومات کشور، مشمول تعاریف کنوانسیون‌ها از معاملات مشکوک نیست.

وارد لیست سیاه شدیم

دیروز جمعه دوم اسفند، همزمان با برگزاری انتخابات مجلس در ایران، کارگروه ویژه اقدام مالی ( FATF - اف ای تی اف) نتیجه نشست دوره‌ای‌اش را در پاریس اعلام کرد ایران را وارد «لیست سیاه» این نهاد معروف کرد. حالا چه اتفاقی می افتد؟ گروهی از مدیران نهادهی دارای قدرتی حتی بالاتر از قدرت دولت باوردارند با اتوجه به اینکه ایران چند سالی است که زیر ضرب تحریم قرار دارد و تجارت ایران نیز با تحریم گسترده مواجه است هیچ اتفاقی نمی افتد. حالا علاوه براین افراد از درون دولت نیز افرادی مثل رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نیز می گویند قراردادن ایران درلیست سیاه این نهاد اثر چندانی برتجارت ایران نمی گذارد. برخی از ناظران آگاه اما می گویند تهدید اصلی این است که برخی کشورهای متحد ایران مثل چین و روسیه حالا از بیم پیامدهای همکاری با ایران درفهرست سیاه FATF است همکاری خود با ایران را در حوزه بان محدودتر از قبل کنند و این یک خطر واقعی برای ایران است. جدای از این‌که نگرانی‌ها تا چه حد درست است، وارد شدن به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باعث می‌شود بانک‌های کشورهای دیگر موظف باشند در زمینه نقل و انتقالات مالی با ایران یا برای ایران، با دقت بیشتری عمل کنند و اطلاعاتی درباره منبع پول و گیرنده و فرستنده اصلی بخواهند.

یک کارشناس ارشد دراین باره توضیح داده است: معمولاً شما هزینه صادرات و واردات را از حساب بانکی‌تان نمی‌پردازید؛ بلکه از یک بانک خط اعتباری می‌گیرید. این جور تراکنش‌ها از این به بعد به دقت بررسی می‌شوند و معاملات بین‌المللی اگر غیر ممکن نشوند، دست کم به میزان قابل توجهی به تأخیر می‌افتند.

درلی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها