رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484855

کرونا دامن بورس را گرفت

ساعت24-با وجود آنکه حدود ۱۰ روز پیش شیوع کرونا در کشور به صورت رسمی اعلام شد، بازار سرمایه بی‌توجه به این موضوع روند صعودی خود را ادامه داد و از مرز ۵۰۰ هزار واحد هم گذشت. اما امروز شاهد هستیم که ورق بورس برگشته و شاخص کل تاکنون بیش از ۱۹ هزار واحد ریزش کرده است؛ ریزشی که کارشناسان دلیل اصلی آن را کرونا می‌دانند.

هرچند بازار سرمایه امروز کار خود را صعودی آغاز و شاخص کل بیش از ۵۲۳ هزار واحد رشد کرده بود، ناگهان ترمز صعود آن کشیده شد و شاهد سقوط ۱۹ هزار واحدی آن بودیم؛ به طوریکه شاخص کل با این ریزش به رقم ۵۰۴ هزار واحد رسید.

در این راستا، یوسف هاشمی - تحلیلگر بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ریزش ۱۹ هزار واحدی شاخص بورس اظهار کرد: دلیل اصلی این ریزش شیوع بیماری کرونا و ترسی است که از آن به وجود آمده است. در حال حاضر بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند و اکثر بورس‌های جهان ریزش داشته‌اند. همچنین شاهد افت قیمت جهانی فلز هستیم.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر شاید در اقتصاد کشور شاهد اتفاق خاصی نباشیم اما در روزهای آینده احتمالا با مباحثی از جمله چالش‌هایی در جابجایی کالاها، صادرات و ... روبرو خواهیم بود و ممکن است بازار از این موضوع ترسیده باشد.

هاشمی به این سوال که چرا بازار سرمایه در روزهای گذشته به شیوع کرونا واکنش نشان نداده بود، پاسخ داد: به مرور زمان هر چه موضوع جدی‌تر شود ترس بازار هم بیشتر می‌شود. از سوی دیگر شاهد این بودیم که عکس‌العمل کشورهای همسایه در ورود و خروج کالا و افراد بیشتر شده و موانع بیشتری را برای کشور در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: هر چه ترس از بیماری و تبعات آن بیشتر شود بازار واکنش بیشتری نشان خواهد داد. از سوی دیگر مباحثی مبنی بر قرنطینه کردن تهران یا شهرهای دیگر و همچنین تعطیلی بانک‌ها مطرح است. بطور کلی در مورد وضعیت آینده ابهام وجود دارد.

تحلیلگر بازار سرمایه در مورد اینکه ریزش بازار تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، توضیح داد: اگر ویروس کنترل شود ریزش بازار توجیهی ندارد اما ممکن است اگر این ویروس همه‌گیر شده و به سمت تعطیلی و محدود شدن ساعات ادارات، شرکت‌ها و کارخانه‌ها برویم ممکن است ریزش بازار نیز ادامه داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها