رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 489358

نوشتاری از محسن خلیلی صنعتگر اصیل ایرانی

انسان بر دشواری ها پیروز می شود

ساعت 24 - -خداوند متعال را سپاسگزارم که سال و مجالی دیگر را برای زیستن در این جهان و در این پهنه زیبا ، ایران عزیز فرصت داد . فرصتی که شایسته است در مسیر کاهش درد و رنج و آلام بشری و ایجاد خوشبختی و سعادت و رفاه انسان ها از آن بهره برد. آرزویی که البته به سادگی و یک باره به دست نمی آید.

محسن خلیلی
dir="RTL">چرا که تغییر و تحول در طبیعت و جوامع انسانی امری بطئی و تدریجی است و از پس دوره های زمانی طولانی حادث می شود. اما این به معنای سکون نیست و در پس آرامش ظاهری ، جنب و جوشی وسیع و عمیق در جان جهان جاری است و هر از چندگاهی " نقاط عطفی " را در روند حرکتی طبیعت و جامعه شاهدیمبه گمانم ما به عنوان نوع انسان و همچنین به عنوان شهروند جهانی و نیز در مقام انسانی ایرانی ، اکنون در آستانه نقاط عطف مهمی قرار گرفته ایم که لازم است این موقعیت ها را بشناسیم و درسال جدید تمامی توان و امکانات فکری و مادی و معنوی خود را جهت مواجهه خلاقانه با این وضعیت مهیا کنیم.

نقطه عطف اول، تحول در طبیعت است و پدیده گرمایش زمین که آثار خود را در بالا آمدن آب اقیانوس ها و دریاها و آب شدن یخ های قطبی و خطر به زیر آب رفتن مناطق وسیعی از خشکی ها و آتش سوزی جنگل ها و... نشان داده و جهانیان را در قالب پیمان های جهانی و مهمترین آنها "کنفرانس تغییر اقلیم پاریس " به چاره جویی واداشته است.

نقطه عطف دوم و بعنوان شهروند جهانی ، تحول عمیق و سرسام آوری است که در عرصه تکنولوژی در حال وقوع است و دهکده جهانی امروز را بیش از پیش یکدست تر و همسان تر کرده است.از انقلاب چهارم صنعتی و هوش مصنوعی تا تحولات علم ژنتیک و .... بقول " یوال نوح هراری " ، متفکر برجسته : "بشر با انقلاب هایی بی سابقه روبه روست؛ همه داستان های قدیمی ما در حال فروپاشی هستند و هیچ داستان جدیدی تاکنون برای جایگزینی شان پدید نیامده است "

اما نقطه عطف سوم که بیش از آن دو دیگر به امروز روز ما و در موقعیت یک انسان ایرانی مرتبط است ، تحولات نسلی و جمعیتی و در کنار آن تغییرات وسیع و عمیق الگوهای زندگی و نیازها و ضرورت های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی است که بخشی از آن ناشی از تغییرات جهانی و انقلابات تکنولوژیک و بازارهای گره خوره جهانی و سهم مهم دیگری از آن ، برآمده از تحولات درونی جامعه ایرانی در طی چهار دهه اخیر و خواست ها و مطالبات کمتر مورد توجه واقع شده در طی این سال هاست.

در این موضوع خاص و موقعیت ویژه ، انسان ایرانی با چالش های بزرگی مواجه است ؛ از چالش های کمبود منابع آبی و فرسایش های محیط زیستی تا عدم تکافوی درآمدهای نفتی بعنوان منبع اصلی تامین کننده هزینه های جمعیت هشتاد و چند میلیونی و چالش ارتباط و تعامل موثر با جهان و حقوق شهروندی و نارسایی دستگاه بورکراتیک و..... آنچه اما می توان در این روزهای آغاز سال نو و به تاسی از نظام طبیعت و موفقیت های جوامع توسعه یافته و گذشته پرافتخار این مرز و بوم بیان داشت آن است که ، انسان بر تمام این مشکلات و چالش ها ، هر چند بزرگ و عظیم پیروز خواهد شد و تداوم خواهد یافت ، مشروط بر آنکه " خود " را باور داشته باشد و به جای نومیدی و یاس و سرخوردگی و انفعال ، آستین همت بالا زده و دست به زانوی خود گیرد و بر خیزد . بر خیزد و با اتکا به نیروی عشق و خرد، جهانی زیباتر و انسانی تر و در همزیستی با طبیعت بسازد . چرا که سخت معتقدم ، آنچه انسان را به پیش می برد و اعتلا می بخشد "عشق " و " خرد " است و نه "ستیز " و "تعصب ". برای ما ایرانیان اما تلاشی مضاعف لازم است تا بر مشکلات و چالش های پیش روی مان غلبه کنیم و همچون همیشه تاریخ این سرزمین ، نشدنی ها را به " شدن " تبدیل کنیم که این مهم محقق نمی شود جز بر مبنای عشق به آزادی و خیر عمومی و از طریق تامین منافع فردی در پرتو منافع ملی و از مسیر تلاش آگاهانه و خرد جمعی .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها