رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 502765

فاش سازی سیف از اختراع دلار ارزان بهار 1397

روحانی مخترع دلار4200 تومانی بود نه جهانگیری

ساعت 24 - شاید مهمترین راز گشایی ولیالله سیف رییس سابق بانک مرکزی در گفت وگو ی مشروح خود با یک خبرگزاری داخلی این باشد که چگونه دلار4200 تومانی را که روحانی اختراع کرد به نام جهانگیری معاون اول سیف ثبت شد.

روح
dir="RTL">ولی‌الله سیف بدون تردید یکی از با سابقه‌ترین کادرهای نظام جمهوری اسلامی در بانکداری به حساب می‌آید که در ریاست بر بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی و حتی خصوصی در خارج از کشور و سرانجام در بانک مرکزی فعالیت کرده و اکنون بخش‌هایی از کارنامه او باز شده و در برابر دیدگان ایرانیان امروز قرار دارد. در آینده شاید معلومات بیشتری از وی در تاریخ اقتصادی معاصر آشکار شود. وی که در دو سال تازه سپری‌شده روزهای پرماجرایی را تجربه کرده است در گفت‌وگوی مشروح خود با خبرگزاری تسنیم راز و رمزهایی را درباره داستان ارز در دولت حسن روحانی فاش کرده است. شاید در روزهای آتی از سوی دفتر رییس‌جمهور یا خود ایشان یا مشاوران‌شان درباره دقیق و منصفانه بودن آنچه سیف آشکار کرده نکاتی را یادآوری و روشنگری کنند. درباره گفت‌وگوی پر نکته آقای سیف به عنوان رییس بانک مرکزی و درس‌هایی که از این گفت‌وگو می‌شود آموخت نکاتی را یادآوری می‌کنم.

یکم- رییس بانک مرکزی برخی واقعیت‌های مرتبط با چگونگی راهبردهای منجر به اتخاذ سیاست‌های ارزی درون کابینه را نشان داد و تاکید کرد آقای روحانی به مثابه نفر اول اجرایی کشور از اینکه نرخ تبدیل دلار به ریال به صورت طبیعی و قانونی افزایش یابد هراس داشته و به همین دلیل سخنان کارشناسانه و مبتنی بر واقعیت‌های ارایه‌شده از سوی کارشناسان را قبول نمی‌کرده است. در این گفت‌وگو در جایی به همین هراس و نگاه رییس‌جمهور پیشین و روسای جمهوری پس از جنگ نیز به گونه‌ای خفیف اشاره شده است. این هراس و خودداری روسای دولت‌ها از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ چرا در حالی که نتایج خودداری از راه دادن به نرخ دلار که از مسیری طبیعی و اقتصادی افزایش یابد بسیار ترسناک‌تر است و امروز آن را می‌بینیم این هراس ایجاد شده است؟ تا روزی که این راز و رمز آشکار نشود و درباره آن به صورت مشروح و بدون لکنت زبان گفت‌وگوی واقعی و بدون رودربایستی در سطح تصمیم‌گیرندگان اصلی صورت نپذیرد و همه ناگفته‌ها بر زبان نیایند و به گوش شهروندان نرسند احتمال تکرار این وضعیت را نباید نادیده گرفت. بعید است روسای دولت‌ها یا کسانی که حرف آخر را به رییس‌جمهور زده و او را متقاعد کرده‌اند ذی‌نفع باشند و باید بررسی شود.

دوم- با فرض اینکه رییس دولت تنها از اینکه قیمت‌ها به دلیل رشد شدید نرخ تبدیل دلار به ریال به پرش قیمت سایر کالاها منجر شود با ترس و لرز داستان را دنبال می‌کرده است حالا باید به سیاست‌ ورزان و سیاست ‌بازان هشدار داد واقعیت ارزهای معتبر و نسبت‌های آن با ریال را در بخش‌های واقعی‌ تر اقتصاد مثل اندازه تجارت خارجی و تراز تجاری ناشی از آن، تراز حساب سرمایه، نرخ رشد تولیدات کالایی، نرخ تورم، نرخ بیکاری و بازار سرمایه و نرخ بهره بانکی جست‌وجو کرد و دستور دادن بدون واقعیت‌های معتبر در متغیرها و شاخص‌های اقتصادی راه به جایی نمی‌برد. بی‌ارزش شدن پول ملی یک کشور در برابر ارزهای معتبر علاوه بر نکات بسیار با اهمیت یادشده به چشم‌اندازی که در جهان بیرون از مرزهای ملی به آینده کشور از نظر اینکه در کدام جایگاه در اقتصاد جهان قرار می‌گیرد و نیز به قدرت چانه‌زنی سیاسی سرچشمه گرفته از اقتصاد ملی و سرانجام به انسجام سیاست‌های اقتصادی و سازوکارهای کسب قدرت سیاسی برمی‌گردد. در گفت‌وگوی آقای سیف بارها به این نکته اشاره می‌شود که به آقای رییس‌جمهور و به دولت درباره اینکه ذخایر ارزی کشور تاب‌آوری بالایی در برابر فشارهای تقاضای فزاینده ندارد تاکید شده و بی‌اعتنایی دولت و رییس‌جمهور و سکوت دیگر وزیران عجیب بوده است.

سوم- نگارنده اطلاع ندارد آقای سیف تا چه میزان از تجربه‌های سخت و تلخ خود از روزهایی پرالتهاب داستان نرخ ارز را برای آقای همتی تشریح کرده است، یا آقای همتی تا چقدر علاقه‌مند بوده از تجربه‌های او استفاده کند و آیا این تبادل تجربه صورت پذیرفته یا نه؟ کاش روزگار گونه‌ای بود که آقای سیف زودتر از اینها فرصت داشت و فرصت ایجاد می‌کرد که حقایق و واقعیت‌ها را بازگو کند و راه را برگمانه‌زنی‌ها ببندد و شهروندان می‌فهمیدند که دلار جهانگیری به‌طور خاص یک داستان ساختگی بوده است. درس دیگری که سخنان سیف به ما می‌آموزد این است که اگر کابینه یک دست‌تر و شجاع ‌تری وجود داشت که با دیدن رفتارهای غیرکارشناسانه از سوی فرد بالادستی حرف می‌زد و نمی‌ترسید،کار به اینجا نمی‌کشید که قیمت هر دلار حالا به مرز 210000 ریال برسد.

محمدصادق جنان‌صفت –روزنامه اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها