رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514378

سرمایه داران زیر ضرب دیوان سالاران

ساعت 24 – نرخ رشد سرمایه گذاری در ایران در دهه تازه سپری شده از نفس افتاده و تمایل به سرمایه گذاری به ویژه برای تاسیس بنگاهها ی بزگ در همه بخش های واقعی اقتصاد کاهش یافته است روزنامه جهان صنعت یکی از دلایل این فرایند را فراری دادن سرمایه از سوی دیوان سالاران می داند.

اتاق ايران
dir="RTL"> در این نوشته می خوانیم : سازمان‌ها، موسسه‌ها و مراکز دولتی در ایران عموما یادگار دوران وفور درآمد نفتی در دهه‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۰ بوده‌اند. این سازمان‌ها با راهبرد افزودن بر قدرت هر وزیر در هر وزارتخانه تاسیس و به مرور ماندگار شده و به نهادی تغییرناپذیر تبدیل شده‌اند. هر فرد یا شخصیتی سیاسی و اقتصادی که به حکم دوستی با یک وزیر یا یک مقام سیاسی ریاست این نهادها را در چنگ می‌گیرد همه قدرت قانونی و تاریخی آن نهاد را به خود تفویض می‌کند.

بسیار دیده شده افرادی که تنها و تنها به دلیل اینکه ریاست این سازمان‌ها را به هر دلیل به دست می‌آورند ناگهان دانای کل می‌شوند و انگار معجزه رخ می‌دهد و آنها را از نظر دانش و تخصص در صدر قرار می‌دهد. این افراد در ایران به یک قشر ضخیم تبدیل شده‌اند و برای خود ابهت و شوکت قائلند. در دهه‌های تازه‌سپری‌شده این گروه ذی‌نفوذ در مسیر سالم‌سازی اقتصاد ایران و در بستر حرکت به سوی شفافیت بسیار سنگ انداخته‌اند. در همین دو، سه سال اخیر بلکه در همین روزها می‌بینیم که رییس یک سازمان ناگهان تصمیم می‌گیرد در ارائه کارت‌های بازرگانی انقلاب کند و فعالیت‌های بخش خصوصی را در تنگنا قرار دهد. یک مدیر میانی در بانک مرکزی در مسیر صادرکنندگان سنگ می‌اندازد و می‌خواهد ارز آنها را به ارزان‌ترین قیمت خریداری کند و یک مدیر دیگر هرگاه تریبونی به دست می‌آورد از فرار مالیاتی سرمایه‌داران می‌گوید و آن دیگری جلوی ترخیص واردات را گرفته و برای خود ارزشگذاری صادراتی می‌کند و یکی دیگر تصمیم می‌گیرد نرخ بهره بانکی را بالا و پایین کند. این گروه ذی‌نفوذ براساس تجربه بیشترین سدسازی را در برابر سرمایه‌داران داشته و با نبردهای فرسایشی، میزان تاب‌آوری سرمایه‌داران را کاهش داده و آنها را ناچار به اقدام‌هایی کنند که هرگز نمی‌خواهند. فراری دادن سرمایه‌های انسانی در ایران نیز می‌تواند در همین چارچوب و در بازی دیوان‌سالاران تفسیر و تحلیل شود. هنگامی که نخبگان می‌بینند همکلاس و همکار سیاسی‌کار آنها می‌تواند با قدرت تمام راه سرمایه‌داران و نخبگان را ببندد و با استفاده از ابزارهای قانونی قدرت‌نمایی کند ترجیح می‌دهد برود. سرمایه‌داران ایرانی که می‌خواهند با رعایت آبروداری، کارشناسانه و سالم و قانونی فعالیت کنند و آمادگی ذهنی برای زیر بار زور دیوان‌سالاران رفتن و نیز خواسته‌های غیراقتصادی آنها را ندارند نیز ترجیح می‌دهند بنگاه خود را در همین اندازه‌ها نگه دارند. دیوان‌سالاران راه تحریک شهروندان و نیز سیاسیون را نیز به خوبی می‌دانند و بسیار دیده شده برای شکست دادن سرمایه‌داران سرسخت از نیروی نهادهای قدرت استفاده می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها