رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 523093

بایدن با پنج چالش بزرگ مواجه است

ساعت24- تارنمای آمریکایی "هیل" نوشت: مبارزه با کرونا، اقتصاد، قطبی گرایی، رویارویی با کنگره و تشریح برنامه‌های ریاست جمهوری پنج چالش بزرگ جو بایدن است که مدیریت کرونا در صدر آنها قرار دارد و هر گونه اقدام اشتباهی در این زمینه برای او هزینه بر خواهد بود.

تارنمای آمریکایی هیل در گزارش خود این چالش‌ها را به شرح ذیل فهرست بندی کرده است:

مبارزه با همه گیری کرونا

این رسانه نوشت: همه گیری ناشی از کووید -۱۹ به طور کلی زندگی در آمریکا را در سال ۲۰۲۰ تغییر داده است. بیش از ۲۶۰ میلیون نفر در سراسر ایالات متحده آمریکا جان خود را به خاطر این بیماری از دست داده‌اند و موارد مبتلا از ۱۳ میلیون نفر گذشته است.

به دنبال کاهش نسبی شمار مبتلایان در پایان تابستان و ابتدای پاییز، این تعداد بار دیگر به سرعت در حال افزایش است. درست قبل از مراسم روز شکرگزاری آمار جان باختگان در سطح ملی حدود ۶۰ درصد در مقایسه با دو هفته قبل از آن بود و مبتلایان جدید روزانه به بیش از ۴۰ درصد رسید.

کارزار مبارزات انتخاباتی بایدن وعده داده رهگیری و شناسایی مبتلایان را افزایش دهد و از فرمانداران بخواهد استفاده از ماسک را اجباری کنند. بایدن تاکید کرده به بهترین توصیه‌های علمی موجود گوش خواهد داد که این درست برخلاف رویکرد دونالد ترامپ است که تلاش کرده خود را از آنتونی فائوچی پزشک ارشد آمریکایی و دیگر کارشناسان حفظ کند و درمان‌های تأیید نشده‌ای را تجویز کند.

با توجه به سه واکسنی که در مراحل آزمایشی نتایج خوبی داشته‌اند، خبرهای خوبی در راه است. با این حال به نظر می‌رسد واکسیناسیون گسترده ماه‌ها طول بکشد.

اقتصاد

کووید -۱۹ هزینه سنگینی بر اقتصاد و سلامت کشور وارد کرده است. شاخص بیکاری در سطح ملی در آمریکا در ماه اکتبر به ۶.۹ درصد رسید.

این رقم یک درصد کمتر از ماه قبل از آن و اوج همه گیری در ماه آوریل به میزان ۱۴.۷ درصد بود اما همچنان دوبرابر رقم ۳.۵ درصدی ماه فوریه و قبل از آسیب شدید کرونا بود.

اقتصاددانان نگران چشم انداز کاهش دوبرابری رکود حتی با توجه به امیدواری به واکسن هستند.

نگرانی درباره افزایش ابتلاء به کرونا می‌تواند محدودیت‌ها را شدیدتر کند. این روند اکنون در برخی از شهرها و ایالت‌ها آغاز شده و می‌تواند آسیب بیشتری بر طبقه کارگر و دست اندرکاران کسب و کار وارد کند.

در عین حال اعتماد مصرف کننده به تازگی کاهش یافته و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها ممکن است تمایل کمتری به هزینه کردن داشته باشند که می‌تواند رکود اقتصادی را تشدید کند.

کنگره تاکنون نتوانسته اقدامات محرک جدیدی را درباره همه گیری تصویب کند. رهبران دموکرات همچون نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت سنا کمک بیشتری را نسبت به میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا مطالبه کرده‌اند.

بایدن می‌تواند از طریق دستورات اجرایی اقداماتی را انجام دهد که از جمله آنها حمایت بیشتر از اجاره دهندگان و وام دهندگان است.

بازار سهام در آمریکا از زمان افت آن در اواخر فوریه و مارس شاهد رونق بوده است و اگر بایدن بتواند اقتصاد را دوباره احیا کند می‌تواند دستاورد سیاسی بزرگی برای او باشد اما هنوز نمی‌توان چنین نتیجه‌ای را تضمین کرد.

قطبی گرایی

بایدن در طول کمپین انتخاباتی اش گفته که «روح آمریکا را احیا می کند» اما گفتن این حرف آسان‌تر از عمل کردن به آن است.

آمریکا در دهه‌های گذشته بشدت دو قطبی شده است و حرکت به این سو فقط به دلیل اقدامات سیاستمداران نبوده بلکه فشار فرهنگی ناشی از رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های تلویزیونی کابلی در آن نقش داشته است.

ترامپ در ماه‌های اخیر تئوری توطئه را درباره تقلب در انتخابات مطرح کرد. در تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه یوگاو و اکونومیست، ۸۰ درصد از جمهوریخواهان و ۴۵ درصد از افراد مستقل تحت تأثیر چنین ادعای گفتند که نمی‌توانند قانونی بودن پیروزی بایدن را باور کنند.

بایدن باید به حفظ وحدت در کشور کمک کند این در حالیست که نیروهایی که دو کشور را به سمت قطبی گرایی سوق می‌دهند به آسانی از بین نمی‌روند.

رویارویی با کنگره

بایدن می‌داند دستکم مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت اعضای آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند با او همکاری خواهند کرد اما سرنوشت سنا به نتیجه انتخابات در جورجیا بستگی دارد.

حتی در بهترین حالت اگر با کسب دو کرسی باقی مانده، سنا هم به دموکرات‌ها برسد تعداد کرسی آن ۵۰ به ۵۰ خواهد شد. آیا جمهوریخواهان تمایلی به همکاری با بایدن خواهند داشت؟

بایدن نسبت به اوباما امتیاز ویژه ای دارد و آن سابقه طولانی به خاطر کار در سنا است و به داشتن قدرت جلب حمایت هر دو حزب به خود می بالد.

دوره نخست ریاست جمهوری بایدن مشخص خواهد کرد که در نهایت موضع او در قبال کنگره چگونه خواهد بود و او چطور می‌تواند از اختلافات حزبی جلوگیری کند.

تشریح برنامه‌های ریاست جمهوری

منطق اولیه درباره کمپین‌های ریاست جمهوری بایدن کاملاً روشن بود و او ابزاری برای برکناری ترامپ از قدرت بوده است.

بایدن با حدود ۴ درصد اختلاف و یا ۶ میلیون رأی در سطح ملی ترامپ را شکست داد.

به غیر از مسائل مربوط به همه گیری و اقتصاد، بایدن باید به موضوعات زیادی در حوزه‌های مراقبت‌های بهداشتی، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی بپردازد.

اینکه بایدن می‌تواند با رسیدگی به این مسائل به دوران ریاست جمهوری خود معنی دهد. هنوز معلوم نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها