رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530313

کارنگی: مخالفان عربستانی قدرتمندتر شده‌اند

ساعت24- سرکوب‌های رو به رشد ولیعهد عربستان علیه اپوزیسیون در خارج از این کشور، تنها باعث قدرتمندتر شدن آنها و ایجاد چالش‌هایی بیشتر برای ولیعهد می‌شود.

مرکز کارنگی در گزارشی نوشت: درحالیکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اقدامات خصمانه‌ای را علیه اپوزیسیون در داخل و خارج این کشور انجام می‌دهد، مخالفان برون مرزی حضورشان را در سازمان‌ها و نهادهای بین المللی افزایش می‌دهند. این اپوزیسیون با وجود اختلافاتی که دارند اما در یک مورد، مشترک هستند و آن وحدت در مقابل استبداد و خودکامگی ولیعهد عربستان است و این حرکت رو به رشد آنها در خارج از کشور بیانگر چالشی دیگر برای ولیعهد عربستان است.

تا پیش از ۲۰۱۵، فعالان داخلی عربستانی با وجود فضای محدود آزادی بیان باز هم اجازه داشتند تا انتقادهایشان را در روزنامه‌های محلی منتشر کنند اما با روی کار آمدن محمد بن سلمان این فضا نیز از آنها گرفته شد و تمامی راه‌های باقی مانده برای مخالفان بسته شد.

رویکرد به شدت خصمانه محمد بن سلمان به افزایش مخالفان در خارج از عربستان منجر شده است. بر اساس گزارش کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل، پناهجویان سعودی در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۲ سه برابر شده‌اند و علت اصلی آن، افزایش ساکت کردن مخالفان در داخل عربستان است.

حتی با وجود آنکه فرار اپوزیسیون سعودی از کشور رکود زده، باز هم دولت ریاض تلاش کرده تا آنها را در آنسوی مرزها رهگیری کند. یکی از آنها جمال خاشقجی، منتقد دولت ریاض و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

سایر اپوزیسیون نیز با تهدید، ارعاب و تلاش‌هایی برای ساکت شدن روبرو هستند. اما با وجود تمامی این تلاش‌ها برای ساکت کردن منتقدان و اپوزیسیون، چهره‌های مخالف دولت ریاض در خارج از عربستان بسیار فعال شده و صدایشان را بلندتر از همیشه به گوش جهانیان می‌رسانند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها