رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530331

دکتر طبیبیان همانندی بیت کوین با دلار 4200 تومانی را تشریح کرد

استخراج بیت کوین وغارت ایران از سوی چینی ها

ساعت 24 -شنیده اید حاج میرزا آقا سی، وزیر محمد شاه قاجار، پول زیادی برای حفر قنات هزینه می کرد که آبی از آن حاصل نمی شد. روزی تصادفاً شنید که دو چاه کن با هم صحبت می کردند و می گفتند این قنات های حاجی آب به دست نمی دهد. حاج میرزا آقاسی به آن ها گفت اگر برای مردم آب ندارد برای شما نان دارد. می پرسید این چه ربطی به حفاری بیت کوین دارد؟ خواهیم دید.

محمد طبیبیان
dir="RTL">به تازگی در خبر ها بود که شمار قابل اعتنایی از چینی در ایران مشغول معدن کاری بیت کوین هستند. در خبری بود که شمار 40 هزار دستگاه استخراج بیت کوین کشف و از مدار خارج شده است. اصطلاح معدن کاری و یا استخراج بیت کوین به مراحل حل یک مسئله ریاضی گفته می شود که برای بستن یک لوح از معاملات قبلی بیت کوین، که توسط معامله گران ناشناس انجام شده، لازم می شود. به این معنی که تایید معاملات بیت کوین و بسته شدن معامله به معنی نهایی شدن آن، ایجاب می کند که هر بسته از معاملات، هر کسی در جهان انجام داده، با حل یک مسئله ریاضی تایید و مهر شود. تعداد کل بیت کوینی که ابتدا در برنامه نرم افزار مربوط پیش بینی شده بود ۲۱ میلیون بوده و تا کنون حدود ۱۸ میلیون با این شیوه استخراج شده و استخراج بقیه تا بیش از 100سال دیگر به طول می انجامد. به این معنی که پیوسته حل مسئله ریاضی پیچیده تر و زمان برتر شده و مصرف برق عظیمی را توسط کامپیوتر های تخصصی این کار لازم می کند تا اعدادی با حدود صد تا دویست رقم را بتوانند میلیارد ها بار پردازش کنند و در این کار از ریاضیات خاصی نیز بهره ببرند. در نتیجه این کار نیازمند مصرف حجم های عظیم برق برای پردازش اطلاعات و خنک نگه داشتن مجموعه های بزرگی از کامپیوتر است. به همین دلیل این اقدامات در کشور هایی متمرکز شده که نرخ برق پایین است، مثل ایران. بسیاری کشور ها که متوجه این ضایعه عمومی بوده اند یا مانع این کار شده یا آن را تحت نظارت آورده اند.

مشکل مزرعههای بیت کوین چینی در ایران و بلعیدن برق فقط وقتی آشکار شد که مصرف مازوت برای تولید برق در نیروگاه ها، مردم برخی شهر ها را به حالت خفگی رساند. در غیر این صورت به روی مبارکشان نمی آوردند و غارت امکانات کشور توسط یک گروه خارجی که صد در صد شرکای داخلی هم دارند ادامه می یافت. وجود شرکای داخلی نیز مسلم است، زیرا وصل شدن به این امکانات، واردات تجهیزات و اجازه فعالیت بدون اعمال نفوذ داخلی مقدور نمی بود.

از فرصت استفاده می کنم تا شیوه ای که در غارت امکانات کشور رایج بوده و به شکل های مختلف روپوشی می شده را توضیح دهم. اگر صحبت از افزایش نرخ برق می شد صدای وا ویلای افرادی بلند می شد که قرار است به مردم ظلم شود. اگر گفته می شد قیمت های برق می تواند به نرخ بالا به حالت تصاعدی شود، یعنی برای مصرف کنندگان بزرگ و بزرگتر نرخ هر کیلو وات بزرگتر شود، حاضر به اقدامی ورای اقدام مشخصاً بی اثر معمول، نمی شدند. نتیجه این که پایین بودن نرخ برق عده ای طمع کار را به این فکر انداخته که مقادیر حجیمی برق را ببلعند برای کاری که منافع آن به ملت ایران نمی رسد. اما هزینه آن به صورت مصرف انرژی در تولید برق، استهلاک امکانات تولید و انتقال برق و آلودگی هوا به ملت منتقل می شود. برق اینجا مصرف می شود، پول دیجیتال در بازار زیر زمینی بین المللی ایجاد می شود منافعش بین کار گزار چینی و شرکای داخلی تقسیم می شود. بیت کوین برای این گروه بهره بردار باید در نهایت به دلار و یورو تبدیل شود. در حال حاضر قیمت بیت کوین هر واحد حدود ۳۶۰۰۰ دلار است. کسب این دلار یا یورو که هدف نهایی است، هم باید در بانک هایی سپرده گذاری شود که از حیطه نظارت تحریم ها خارج باشد، که خود ضرورت به خلاف کاری دیگری و اقدامهای داخلی دیگری را مطرح می کند که از این موضوع می گذریم.

کسانی که شرکای داخلی این کار هستند ممکن است بخشی از ارز حاصله را به ریال تبدیل کنند. این افراد باید یک بازار سیاه در اختیار داشته باشند تا بیشترین بازده ریالی قابل کسب کردن باشد. هرچه نرخ رسمی و سهمیه ای پایین تر نرخ بازار سیاه بالاتر در نتیجه به نفع این ها است که در کشور یک بازار واحد و نرخ واحد موجود نباشد. چرا که نرخ واحد ارز یک نرخ میانگین از بازار سیاه و بازار رسمی خواهد بود و به آن میزان منافع ریالی به دست نمی دهد که بازار سیاه به دست می دهد.

ذات دفاع از قیمت های غیر اقتصادی در واقع یک اقدام در جهت حمایت از شیوه های نا سالمی است که به غارت و ضایع شدن منابع منجر شده و کل اقتصاد کشور را تحلیل می برد. اخیراً واقعیت هایی در مورد گروه های ذی نفعی که از قیمت گذاری دولتی برخی فلزات دفاع می کنند نیز مطرح شده است.

مسائل فساد و نا کارآیی و بی عدالتی ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز مثل روز روشن است. از سال ها پیش دوستانی اشاره می کردند که برخی افراد که با احساسات تمام از قیمت گذاری دولتی حمایت می کردند و پای عدالت و دفاع از حقوق ضعفا را پیش می کشیدند و به لیبرالیزم و نئو لیبرالیزم می تاختند دستشان در دست برخی از رانت خوار های بزرگ است. اکنون نمونه دیگری از این فساد، و از آن نمایش، ظاهر شده است. چند سال پیش در تهران سمینار هایی بر گذارمی شد که مطرح می کردند برای دور زدن تحریم یک شیوه ممکن استفاده از رمز ارز هایی مانند بیت کوین باشد. البته این شیوه هم مثل قنات های حاج میرزا آقاسی است که اگر برای ملت آب نداشت برای مغنی نان داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها