رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 530646

نگرانی از کاهش ذخایر مواد اولیه تولید دارو

ساعت 24 - در نشست دیروز اتاق بازرگانی تهران ، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران به عنوان نخستین سخنران پیش از دستور به مساله تامین دارو و تجهیزات پزشکی و ارز تخصیص‌یافته به آن پرداخت و گفت: نمایندگان بخش خصوصی دلسوزانه پیگیر مساله تامین واکسن کرونا و مشکلات آن هستند اما من به عنوان یک فعال حوزه تولید دارو فکر می‌کنم این نگرانی احتمالاً به این دلیل است که با شرایط کنونی صنعت دارو درگیر و آشنا نیستند چون نگرانی اصلی بسیار جامع‌تر و بزرگ‌تر است.

dir="RTL">هاله حامدی‌فر افزود: همان‌طور که می‌دانید به واردات دارو ارز 4200 تومانی اختصاص یافته و دولت هم‌چنان اصرار دارد که در سال آینده هم تخصیص این ارز و در واقع سیاست ارز دونرخی در حوزه سلامت و دارو را حفظ کند. تاکید دارم که مشکل ما به عنوان فعالان این حوزه، نرخ ارز تعیین شده نیست که 4200 تومان یا هر رقم دیگری باشد، مشکل دو نرخی بودن ارز و یارانه و فساد ناشی از آن است.او افزود: ما در سه ماهه پایانی سال جاری با کمبود جدی ارز مواجه هستیم. بنابر آنچه فعالان باسابقه این حوزه می‌گویند از ابتدای انقلاب تاکنون ذخایر و دپوی مواد اولیه تولید دارو تا این اندازه پایین نیامده بوده است. توجه داشته باشید که 97 درصد داروی مصرفی کشور از جمله تمام داروهای مهم کنترل فشار خون، دیابت، آنتی‌بیوتیک‌ها و ... توسط صنعت دارو در داخل کشور تولی می‌شود. هم‌چنین بخش عمده تجهیزات پزشکی حیاتی که به طور روزانه در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کشور مصرف می‌شود، تولید داخل است. در شرایط کنونی ما باید دسترسی پایه‌ای مردم به تجهیزات پزشکی و دارو را حفظ کنیم.

حامدی‌فر با اشاره به افزایش نرخ مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در انگلستان گفت: انگلیس خود از کشورهای پیشرو در تولید واکسن است اما تا زمان واکسناسیون همگانی و اثرگذاری آن، راه اصلی مقابله، پیشگیری و کنترل همه‌گیری و بعد تامین دارو و تجهیزات پزشکی جهت درمان بیماران است. باید از سیاست‌هایی که در کار تولید و تامین دارو اخلال ایجاد می‌کند، پرهیز شود.نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از تداوم سیاست ارز دونرخی گفت: یارانه همیشه یک عده کاسب منتظر و آماده دارد و دولت هم با وجود تجربه‌های قبلی برای تخصیص بهینه یارانه به مصرف‌کننده نهایی، هم‌چنان بر ادامه مسیر نادرست فعلی اصرار دارد و نتیجه این سیاست در نهایت جز کمبود و کاهش دسترسی مردم به دارو و تجهیزات پزشکی نخواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها