رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 534008

بهبود کاهش شنوایی مرتبط با سن با مصرف یک قرص جدید

ساعت 24-نتایج اولیه یک مطالعه نشان می‌دهد که داروی جدیدی به نام SPI-۱۰۰۵، با محافظت از سلول‌های ظریف مویی در گوش داخلی به بهبود کاهش شنوایی مرتبط با سن کمک می‌کند.

این دارو (SPI-۱۰۰۵) که اکنون در آمریکا به عنوان درمان بالقوه ای برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ استفاده می شود، سطح یک ترکیب طبیعی را که از سلول های ظریف مویی در گوش داخلی محافظت می کند، افزایش می دهد.

سلول‌های مویی، گیرنده‌های حسی در دو سیستم شنوایی و سیستم دهلیزی در گوش همه مهره داران است. نقش این سلول‌های مو تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال‌های الکتریکی است که سپس در امتداد عصب شنوایی به مغز منتقل می شوند. تعداد سلول‌های مویی شنوایی که به طور معمول در هر گوش حدود ۱۵ هزار سلول وجود دارد، با گذشت زمان به دلیل افزایش سن، بیماری و قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد کاهش می یابد.

زمانی که سلول های مویی یک منطقه خاص از بین می روند، شنوایی در آن فرکانس نیز از بین می رود. کاهش شنوایی مرتبط با سن معمولاً ابتدا بر توانایی شنیدن صداهای با فرکانس بالا مانند گفتار که پس از آن خفه یا دور به نظر می رسد، تأثیر می گذارد. این امر درک مطالب دیگران را به طور فزاینده ای دشوار می کند، به ویژه هنگامی که صدای پس زمینه زیادی مانند یک جلسه یا مهمانی وجود داشته باشد.

تصور می شود که حدود ۱۵ درصد کم شنوایی بزرگسالان با فرکانس بالا ناشی از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند باشد. این داروی جدید روی آنزیمی به نام «گلوتاتیون پراکسیداز» عمل می کند که از گوش داخلی در برابر آسیب محافظت می کند. این آنزیم در سطوح بالا در و اطراف سلول های مویی شنوایی یافت می شود اما در افراد با مشکلات شنوایی میزان آن کمتر است و با افزایش سن کاهش می یابد.

محققان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی در سال ۲۰۱۹، این دارو را روی ۱۴۰ بیمار مبتلا به «بیماری منیر» مورد آزمایش قرار دادند. بیماری منیر یک اختلال در گوش داخلی است که با افزایش فشار مایع درونی گوش داخلی یا پارگی غشای گوش داخلی عارض می شود.

نتایج این مطالعه نشان داد، زمانی که این دارو دو بار در روز و به مدت ۲۸ روز مصرف می شد، ۶ بیمار از ۱۰ بیمار بهبود شنوایی را تجربه کردند؛ همچنین ۶۸ درصد این افراد در آزمایش تشخیص کلمات گفتاری (که شنوایی بهتر را نشان می دهد) بهبودی داشتند که این موضوع نشان می دهد شنوایی آنها بهتر شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که این دارو همچنین موجب کاهش وزوز گوش این افراد شده بود.

اکنون اداره دارو و غذای آمریکا مجوز استفاده از این دارو را برای درمان کووید-۱۹ در یک آزمایش به دانشگاه «ییل» داده است. در این مطالعه حدود ۱۰۰ بیمار مبتلا به موارد متوسط و شدید این بیماری شرکت دارند.

تصور می شود که در این مورد، این دارو با مسدود کردن آنزیمی که مسئول تکثیر ویروس کووید است، بر این بیماری تاثیر می گذارد.

بهداشت نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها