رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535394

کاهش ۸ درصدی قیمت و افت ۳۳ درصدی معاملات مسکن در بهمن

ساعت24-رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در بهمن ماه معاملات ملک در تهران ۳۳ درصد نسبت به دی ماه کاهش داشته است گفت: در هر دوره که قیمت مسکن بالا رفته، سپس کاهش یافته است؛ هم اکنون نیز سازندگان و مالکان به خریداران اصرار می کنند اما بازار کساد است و بعد از افت تا ۱۵ درصدی قیمتها در آبان، نرخهای پیشنهادی در بهمن ماه نیز حدود ۸ درصد کاهش یافت.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: ماه گذشته ۲۹۵۰ فقره معامله ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۲ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۵۳۰ قرارداد اجاره در تهران منعقد شده که از کاهش ۳۸ درصد در مقایسه با دی ماه امسال و افزایش ۱۳ درصد نسبت به بهمن پارسال حکایت دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره آخرین وضعیت معاملات در کشور نیز گفت: در کل کشور طی بهمن ماه ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ هزار و ۶۳۸ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۲ درصد و ۳۸ درصد کاهش یافته است. بازار اجاره نیز در مقایسه با دی ماه افت کرده است. بهمن ماه سال جاری ۴۵ هزار و ۲۵۲ اجاره نامه در کل کشور منعقد شده که در مقایسه با دی ماه امسال ۴۸ درصد کاهش یافته و نسبت به بهمن سال قبل ۴۹ درصد افزایش نشان می دهد.

خسروی در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: کسادی معاملات به گونه ای است که فروشندگان و سازندگان به خریداران اصرار می کنند. این نشان می دهد که بازار مسکن در مسیر کاهشی قرار گرفته است. امیدواری به احیای برجام در بازار مسکن تاثیرگذار بود؛ به طوری که از آبان ماه قیمتها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و در بهمن ماه نیز بر اساس گزارشهای واصله از مشاوران املاک قیمتها حدود ۸ درصد پایین آمده و انتظار داریم روند کاهش قیمت ادامه پیدا کند. بعد از عید نوروز هم افزایش قیمت نخواهیم داشت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از جوسازی برخی افراد برای القای گرانی در بازار مسکن گفت: گزارش برخی مراکز آماری در التهاب بازار مسکن تاثیرگذار است. بساز و بفروشها و بخر و بفروشها هم سعی در دامن زدن به تورم دارند. برخی افراد هم که معلوم نیست مدرکشان را از کجا گرفته اند به اسم کارشناس درباره بازار مسکن اظهارنظر می کنند.

وی درباره کف قیمت ها در بازار مسکن شهر تهران گفت: الان در بعضی مناطق جنوب تهران قیمت متری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. قیمت ساخت با احتساب زمین، متری ۸ میلیون تومان در می آید و در گرانترین حالت قیمت زمین و ساخت به ۲۰ میلیون تومان می رسد. چرا بعضی سازندگان متری ۸۰، ۹۰ و ۱۲۰ میلیون تومان می فروشند؟

خسروی خاطرنشان کرد: در هر دوره ای که قیمت مسکن جهش داشته پس از آن با تخلیه حباب همراه بوده است. سال ۱۳۶۸ قیمتها بالا رفت و بعد پایین آمد. سال ۱۳۸۶ قیمت رشد کرد و مجددا کاهش یافت. سال ۱۳۹۲ نیز این اتفاق افتاد. جهش سال ۱۳۹۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست و هم اکنون نیز زمان تخلیه حباب قیمت مسکن فرا رسیده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه هرچقدر قیمت مسکن پایین بیاید به نفع مشاوران املاک است گفت: وقتی خانه ارزان باشد معاملات بیشتری انجام می شود و مشاوران املاک زودتر به کمیسیون می رسند. پس مدام نگوییم که مشاوران، عامل گرانی هستند. بعضی مسئولان نه خانه ساختند، نه کاری انجام دادند بعد گفتند بخش خصوصی و مشاوران املاک قیمت خانه را بالا بردند. ما پایین آورنده قیمتها هستیم و به تمام دفاتر املاک بخشنامه کرده ایم که هرکس بر روی فایلهای با قیمت نامتعارف کار کند طبق ماده ۲۸ با او برخورد می کنیم.

خسروی نقش رسانه ها را در آرامش بخشی به بازار مسکن موثر دانست و گفت: اینکه اعلام کنیم دوره انتظار برای خانه دار شدن به بیش از ۱۰۰ سال رسیده باعث ناامیدی می شود. ممکن است با رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار به یکباره خانواده ها نقدینگی خرید مسکن را به دست بیاورند. لذا نمی توان به طور قطعی استاندارد تحلیلها و آمارها را تضمین کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها