رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 536945

سرنوشت سارکوزی در انتظار ترامپ

ساعت 24-رئیس‌جمهوری سابق فردی بود که به دوقطبی سیاسی و حزبی دامن می‌زد؛ شخصی فتنه‌برانگیز که مخالفان خود را در جبهه چپ‌گرایان قرار می‌داد. او در خانه، مهاجران را شیطان‌پرست به تصویر می‌کشید، اقلیت‌ها را حداقلی ‌می‌دانست و از لفاظی‌های راست‌های افراطی بیزار بود. او تمایل شدیدی به نادیده‌گرفتن هنجارها داشت؛ ‌برای مثال تلاش او برای سیاسی‌کردن قوه ‌قضائیه خشم منتقدانش را برانگیخت.

در خارج از خانه، او پس از تقاضاکردن از قدرت‌های خاورمیانه، ابروهایش را بالا می‌انداخت. بنابراین مردم کشورش از سیاست‌های او خسته و ناامید شدند و او رئیس‌جمهوری تک‌دوره‌ای شد و توسط منتخب ملی که مشتاق به بازگشت به شرایط عادی بود، کنار گذاشته شد. او که دیگر مصونیت قضائی نداشت، خود را درگیر جنگ‌های پرپیچ‌وخم قانونی دید.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی می‌نویسد که نه، ما درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا صحبت نمی‌کنیم. روز دوشنبه دادگاه نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه را درنهایت به اتهام تلاش برای پرداخت رشوه‌ به قاضی و سوء‌استفاده از جایگاهش به‌عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه مجرم شناخت و به سه سال زندان محکوم کرد که دو سال آن تعلیقی است. سارکوزی دومین رئیس دولت در فرانسه است که به اتهام فساد به زندان محکوم می‌شود.
اکنون باید گفت انعکاس آنچه برای سارکوزی درحال روی‌دادن است، باید با صدای رساتر برای ترامپ روی دهد. باوجود اختلافات قابل‌توجه در خط‌مشی سیاسی، سارکوزی و ترامپ یک سبک سیاسی را در اختیار دارند. باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌ متحده در کتاب خاطراتش‌ در سال گذشته، سارکوزی را یک خودشیفته اصلاح‌ناپذیر توصیف کرد. او نگاهی مشابه به ترامپ هم داشت.
هم ترامپ و هم سارکوزی خواهان وفاداری مطلق هواداران و اطرافیان خود بودند. همان‌طورکه روزنامه لوموند فرانسه یک‌بار در سرمقاله خود نوشت: با سارکوزی «یا بیعت یا انتقام» در انتظار خواهد بود. هر دو سیاست تفرقه‌انگیزی و روش پرخاشگری را در پیش می‌گرفتند تا بتوانند در مسیر خود حرکت کنند.
«سیریل وانییر» یکی از تحلیلگران سی‌ان‌ان سال گذشته نوشت: «پس از فاصله‌گرفتن و فراموش‌کردن دوران ریاست‌جمهوری سارکوزی در فرانسه، اکنون آمریکا در همان شرایط به‌سر می‌برد؛ کشور فرسوده شده بود و در بسیاری از رأی‌دهندگان، شوروشوق و روح ملی دیده نمی‌شد. ترامپ نیز دو بار به اتهام سوءاستفاده از قدرت به طرز بی‌سابقه‌ای استیضاح شد».
اتهامات علیه سارکوزی که بین سال‌های 2007 تا 2012 رئیس‌جمهور بود، ارتشا و سوءاستفاده از نفوذ سیاسی‌اش بود. افزون بر این برای «تیه‌ری هرتسوگ»، وکیل سارکوزی و قاضی سابق، «ژیلبر آزیبر» نیز احکام مشابهی تقاضا شده بود. هر سه این افراد به فساد و اعمال نفوذ متهم شده‌اند؛ اتهاماتی که می‌توانست تا ۱۰ سال زندان برای آنان به همراه داشته باشد. سارکوزی در این پرونده متهم است که در سال ۲۰۱۴ میلادی با اعمال نفوذ، به اطلاعات یک پرونده قضائی دیگر خود در ارتباط با منابع مالی کارزار انتخاباتی‌اش دسترسی پیدا کرده است. دلیل مشهورشدن این پرونده به «پرونده شنود» این است که در ماه فوریه سال ۲۰۱۴ وزارت دادگستری فرانسه با انتشار گفت‌وگوی تلفنی میان رئیس‌جمهوری وقت این کشور و تیه‌ری هرتسوگ، وکیل او رسیدگی به اتهام «اعمال نفوذ» برای تأثیرگذاری بر مراحل قضائی را آغاز کرد که در نهایت به صدور حکم زندان برای سارکوزی منجر شد.
او همچنین با اتهامات دیگری نیز روبه‌روست؛ از جمله دریافت میلیون‌ها یورو از معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی برای تأمین بودجه تبلیغات انتخاباتی‌اش و اخیرا نیز نام او با تحقیقات پرونده‌ دیگری درباره نفوذ روسیه گره خورده است.
ترامپ نیز کم‌وبیش با شرایطی مشابه روبه‌روست. درحالی‌که سناتورهای جمهوری‌خواه ماه گذشته یک ‌بار دیگر او را تبرئه کردند اما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اکنون به‌عنوان شهروند عادی با دادخواست کیفری و مدنی بسیاری مواجه است؛ از جمله نقش او در حمله ششم ماه ژانویه به کنگره، معاملات تجاری قبل از ریاست‌جمهوری و ادعاهای زنانی که می‌گویند ترامپ به آنان تعرض کرده است. اتهاماتی که او نیز مانند سارکوزی از نخستین روز واگذاری کرسی ریاست‌جمهوری در حال انکار آنان است. پیش‌تر و در جریان کارزار انتخاباتی، ترامپ بارها گفته بود که رسانه‌ها برای تخریب او و حمایت از هیلاری کلینتون، رقیب او از حزب دموکرات در سال 2016، ادعاها علیه او را به‌طور وسیع پوشش می‌دهند. در مقابل، زنان اتهام‌زننده به دونالد ترامپ اعلام کردند به دلیل تبلیغات انتخاباتی، بعد از سال‌ها فرصت طرح شکایت آنها مطرح شده است. رسانه‌های آمریکا می‌گویند، ده‌ها عضو مجلس نمایندگان و سنا از کنگره خواسته‌اند تا با تشکیل کمیته تحقیق به این موضوع رسیدگی کند.
برخی نیز بر این باورند که گرچه دونالد ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست که دو بار از دادگاه استیضاح جان سالم به در برده است‌ اما خلاصی از دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات مالیاتی به‌راحتی خلاصی از دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات سیاسی نیست.
همچنین پرونده ترامپ، بسیار سنگین‌تر از سارکوزی است اما او خلاف رئیس‌جمهوری سابق فرانسه که در سال 2016میلادی زندگی سیاسی را به کناری گذاشت، قصد دارد تا در انتخابات 2024 ایالات‌ متحده بار دیگر بخت خود را به آزمایش بگذارد.
او روز یکشنبه در کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران، در صدر قرار گرفت و بدون توبه و عذرخواهی بار دیگر مانند گذشته ادعاهای دروغینش را تکرار کرد. این در حالی است که بخش عمده‌ای از اعضای حزب جمهوری‌خواه به جای کنارگذاشتن او از عرصه سیاسی، هنوز به او و تأثیرات سیاسی‌اش امید دارند. هرچند به گفته تحلیلگران، این امید ممکن است با شروع رسیدگی به پرونده‌های قضائی او و برخی از متحدان نزدیک به ترامپ از بین برود.
«ال اشمیت»، کمیسر جمهوری‌خواه شهر فیلادلفیا که پس از سخنان ترامپ مبنی بر تقلب در شمارش آرا حتی تهدید شد، می‌گوید: به‌زبان‌آوردن این دروغ‌ها باید عقوبتی داشته باشد؛‌ زیرا وقتی به مردم دروغ می‌گوید، آنها بر اساس آنچه فکر می‌کنند درست است، اقدام می‌کنند. او این‌گونه ادامه می‌دهد: از آنجا که اتفاق‌های جدید خطرناکی رخ داده است، باید مصالحه‌ای نیز انجام شود و تنها ادامه کار کافی نیست.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها