رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 541713

به نظر می‌رسد هیچ جدیتی در مدیریت و کنترل شیوع کرونا وجود ندارد

روزهای سخت؛ مرگ‌های بیشتر

ساعت 24-به نظر می‌رسد با وجود شرایطی که برای اکثر نقاط کشور در زمینه شیوع کرونا و افزایش مبتلایان و همین‌طور تعداد قربانیان به وجود آمده هیچ برنامه موثر، ضربتی و جدی‌ای از سوی دست‌اندرکاران و مسوولان این عرصه وجود ندارد.

روزهایی با تعداد مرگ‌های سه‌رقمی در حالی یکی بعد از دیگری ثبت می‌شوند که دولت و به‌طور مشخص ستاد ملی مبارزه با کرونا در آستانه تعطیلات نوروزی هیچ تدبیری برای کنترل اوضاع به کار نبست و بیش از هر چیز بی‌تفاوتی در برابر سفرهای نوروزی همه را متعجب کرد. حالا کارشناسان از سه هفته سخت پیش رو خبر داده‌اند و این در حالی است که تنها خبر از تعطیلی بازار بزرگ تهران به گوش می‌رسد. تعطیلی سایر مشاغل و فعالیت‌ها شاید به زبان جاری شده باشد اما مشاهده‌های خبرنگاران اعتماد نشانی از آن در واقعیت نیافته است. همچنان کسبه مختلف در نقاط مختلف شهر تهران مشغول به کار هستند.

در چنین شرایطی بار دیگر سخنگوی وزارت بهداشت روز جمعه با بیان اینکه متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، گفت: بر این اساس مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسید. سیماسادات لاری گفت: تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۵۶۷ نفر از آنان بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۹۳ هزار و ۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 4هزار و 278 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاری ادامه داد: تاکنون ۱۳ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۹۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
دکتر پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که تا دو، سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰تایی هم می‌رویم، اما بحث این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌های‌مان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد. باید در وضعیت کنونی اقدامات لازم را انجام دهیم تا مرگ‌های‌مان چهار رقمی نشوند، زیرا این ویروس از نوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی است.
این در حالی است که دیروز نیز دکتر حمید عمادی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت مراجعات بیماران کرونا به بیمارستان‌ها در خیز چهارم بیماری، گفت: متاسفانه حداقل دو، سه هفته سخت و پرمرگ را در پیش خواهیم داشت.
عمادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت گردش ویروس کرونا در کشور گفت: در حال حاضر بیمارستان‌ها به سرعت پر شدند و بیمارانی که داریم بستری می‌کنیم، عمدتا بیماران بدحالی هستند و نمی‌توانیم سریع مرخص‌شان کنیم و مجبوریم بیماران را بیشتر در بستری نگه داریم تا بهبودی حاصل کنند. این موضوع باعث می‌شود که بیمارستان‌ها زودتر به ظرفیت اشباع برسند و نتوانند پذیرش بیمار داشته باشند. این وضعیت نگران‌کننده است و ممکن است نتوانیم سرویس درست را به مردم ارایه کنیم، زیرا بیماران هم زیادند و هم بدحال. او با بیان اینکه افزایش بدحالی بیماران به دلیل افزایش شدت بیماری است، گفت: درصد عمده‌ای از ویروسی که اکنون افراد را آلوده می‌کند، کرونای جهش یافته انگلیسی است. عمادی درباره احتمال افزایش مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کشور نیز اظهار کرد: واقعا دوست ندارم چنین پیش‌بینی‌هایی کنم، مردم خسته‌اند و دیگر تحمل اخبار ناگوار و ناامیدکننده را ندارند. با این حال واقعیت این است که اکنون مرگ و میر ما سه رقمی شده و حالاحالاها و حداقل تا دو، سه هفته آینده سه رقمی خواهد ماند. شرایط بعد از آن هم بستگی به تصمیماتی دارد که گرفته می‌شود و اقداماتی که انجام داده می‌شود. او با بیان اینکه متاسفانه حداقل دو، سه هفته سخت و پرمرگ را در پیش خواهیم داشت، گفت: موجی که اکنون شاهد آن هستیم، موج شلوغی‌های آخر اسفند ماه و سفرهای فروردین‌ماه است که مرگ‌هایش را طی دو، سه هفته دیگر نشان می‌دهد. مسوولان باید سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند و مردم هم رعایت کرده و پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند. کادر بهداشت و درمان واقعا دیگر خسته‌اند. نمی‌دانید در بیمارستان‌ها چه وضعیت بدی حاکم است.
جزییات تعطیلی سراسری ۱۰ روزه از فردا
عمق فاجعه‌ای که در آن هستیم آنجاست که براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت به ایسنا، در ایام تعطیلات نوروزی ۱۵ هزار نفر کرونا مثبتی که از ابتلای‌شان آگاهی داشته‌اند نیز اقدام به جابه‌جایی و سفر کرده‌اند. در عین حال میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در این ایام به ۵۵درصد سقوط کرد؛ موضوعی که با خطر موج چهارم در کشور و قرمز شدن همه مراکز استان‌ها در کشور همراه شد. بر این اساس در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برند و نقشه کشور از نظر کرونا آتشین است. همچنین شیب بیماری در کشور به سرعت در حال افزایش است و متاسفانه تعداد بیماران بدحال نیز در این موج بیشتر هم شده است. دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران چندی پیش در این باره گفت: شرایط و نرخ افزایش مبتلایان به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد محدودیت‌های اعمالی برای جلوگیری از گسترش بیماری کفایت لازم را ندارد. بر همین اساس پیشنهاد مشخص ما فرضیه لاک دان یا تعطیلی است که در دو هفته آخر آبان ماه در تهران و برخی مراکز استان‌ها هم تجربه کردیم. حداقل در تهران به نظر می‌رسد که به جز مسیر لاک دان، مسیر دیگری برای کنترل بیماری وجود ندارد و در کنار آن باید به سرعت فرآیند واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و جامعه پزشکی انجام شود. به نظر می‌رسد سرعت بخشیدن به واکسیناسیون یک اولویت قطعی در تهران و مراکز استان‌ها است. با توجه به ‌شدت و سرعت افزایش بیماری در کشور، حالا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که از شنبه تعطیلی ۱۰ روزه را در کشور تجربه خواهیم کرد. دکتر علیرضا رییسی درباره جزییات محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی اعلام کرده است: به ‌طور کلی محدودیت‌های‌مان در شهرهای قرمز در چند حوزه محدود می‌شود. اولا در زمینه مشاغل است که در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند. مشاغل گروه یک هم فقط مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم است، ‌مانند سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و... و سایر مشاغل باید تعطیل باشند. این مقام مسوول در ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در زمینه مشاغل گروه نارنجی هم مشاغل گروه یک و دو می‌توانند فعالیت کنند، اما مشاغل گروه سه و چهار نمی‌توانند فعالیت داشته باشند. او تاکید کرد: رستوران‌ها حتما نمی‌توانند مهمان‌پذیر باشند و باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند؛ چراکه بیشترین بحث انتقال بیماری می‌تواند از این فضاها رخ دهد. به ‌طور کلی مقرر شد که به مدت 10 روز از شنبه تعطیلی سراسری در سطح کشور داشته باشیم و بعد دوباره شرایط بیماری ارزیابی می‌شود و اگر نیاز بود این تعطیلی می‌تواند تکرار شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها