رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541812

روسیه اوکراین را به حمله نظامی تهدید کرد

ساعت 24 - دولت روسیه نسبت به افزایش تنش‌ها و خطر بروز جنگ در شرق اوکراین هشدار داد و تهدید به دخالت نظامی برای حفظ جان شهروندانش کرد. آمریکا دو کشتی جنگی به دریای سیاه اعزام می‌کند.

اکراین
dir="RTL" style="text-align:right">خبرگزاری اینترفاکس به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نوشت: «روسیه درصورت بروز یک فاجعه انسانی نمی‌تواند فقط نظاره‌گر باشد».دکترین نظامی روسیه برای حفظ جان شهروندان این کشور اجازه مداخله نظامی در خارج از مرزهای روسیه را می‌دهد.به‌رغم همه اعتراض‌های بین‌المللی دولت روسیه از سال ۲۰۱۹ به ساکنان روس‌زبان "دونتسک" و "لوهانسک" شهروندی این کشور را اعطا کرده و بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این مناطق دارای پاسپورت روسیه هستند. بخش‌هایی از مناطق "دونتسک" و "لوهانسک" در امتداد مرز روسیه تحت کنترل جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه قرار دارند.سخنگوی کرملین می‌گوید:«ما با نگرانی شاهد تشدید تنش‌ها هستیم. روسیه با مد نظر داشتن اوضاع نسبت به تامین امینت خود تصمیم خواهد گرفت.»

به گزارش دویچه وله ارتش اوکراین از یک سو اتهام تدارک حمله به جدایی‌طلبان در مناطق شرق کشور را رد می‌کند. روسلان خومچاک، فرمانده ارتش اوکراین می‌گوید: «حمله به این مناطق با تلفات سنگین غیرنظامیان و ارتش همراه خواهد بود و به همین دلیل قابل قبول نیست».البته خومچاک در اواخر ماه مارس در یک مصاحبه تاکید کرد که "رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی مشکلی برای صدور فرمان حمله به این مناطق ندارد". حال اما دولت کیف ارجحیت را با "راه حل دیپلماتیک" می‌داند.در روزهای اخیر طرفین مسئولیت افزایش تنش‌ها در این بحران هفت ساله را برعهده دیگری می‌داند و روسیه و اوکراین اعزام نیروهای نظامی خود به منطقه "دونتسک" و "لوهانسک" را شدت بخشیده‌اند و به‌رغم آتش‌بس، روزانه چندین نفر براثر درگیری‌ها کشته می‌شوند.

آندری تاران ، وزیر دفاع اوکراین روز شنبه ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) نسبت به تحریک اوکراین به جنگ گفت: «اتهامات روسیه در مورد نقض حقوق روس‌زبانان می‌تواند دلیلی برای از سرگیری تهاجم مسلحانه علیه اوکراین باشد.»وزیر دفاع اوکراین در بیانیه خود افزود: «با این حال باید به خاطر داشت که تشدید تهاجم مسلحانه فدراسیون روسیه علیه اوکراین، تنها در صورتی ممکن است که یک تصمیم سیاسی در بالاترین سطوح کرملین گرفته شود.»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز پنجشنبه در گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستار خروج نیروهای این کشور از منطقه شد.از سوی دیگر سخنگوی وزرات خارجه ترکیه اعلام کرد که آمریکا دو کشتی جنگی به دریای سیاه اعزام می‌کند.وزرات خارجه ترکیه اعلام کرد که آمریکا دو کشتی جنگی به دریای سیاه اعزام می‌کند. (عکس: عزیمت یو اس اس توماس هادنر بسوی دریای سیاه)

وزرات خارجه ترکیه اعلام کرد که آمریکا دو کشتی جنگی به دریای سیاه اعزام می‌کند. (عکس: عزیمت یو اس اس توماس هادنر بسوی دریای سیاه)

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، "دولت آمریکا دو هفته پیش از مجاری دیپلماتیک این موضوع را به اطلاع دولت ترکیه رسانده است که برای اواسط ماه آوریل دو کشتی جنگی از طریق تنگه بسفر راهی دریای سیاه می‌شوند و قرار است این کشتی‌ها تا اوائل ماه مه در منطقه بمانند".به گزارش کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین روز جمعه با رجب طیب اردوغان گفتگو کرده است. براساس این گزارش، رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که "برنامه صلح سال ۲۰۱۵ مبنای حل مناقشه است".رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز شنبه ۱۰ آوریل میزبان زلینسکی، رئیس جمهوری اوکراین است. رسانه‌های اوکراینی همچنین از ملاقات قریب‌الوقوع زلینسکی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه خبر داده‌اند.فرانسه و آلمان در سال‌های گذشته برای حل مناقشه میان روسیه و اوکراین بارها میانجی‌گری کرده‌اند.افزایش تردد نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین موجب نگرانی دولت کی‌یف و همچنین کشورهای عضو ناتو شده است. ناتو افزایش حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده و نسبت به آن هشدار داده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها