رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546215

جریان‌هایی که احساسات شهروندان عراقی را علیه ایران تحریک می‌کنند

جرقه‌ها کنار بطری باروت نارضایتی

ساعت 24- ترور یک فعال اجتماعی در عراق، بار دیگر در آستانه آغاز فصل گرما به اعتراضات عمومی در این کشور دامن زده است. ایهاب الوزنی، فعال مدنی عراقی ساکن کربلا، یکشنبه شب در نزدیکی منزلش در این شهر توسط موتورسواران ناشناس هدف گلوله قرار گرفت و ترور شد.

خبر
این عملیات تروریستی با واکنش تند شهروندان عراقی مواجه شد و تجمع‌های گسترده‌ای در شهرهای کربلا، نجف، بغداد و استان ذی‌قار در اعتراض به این اقدام برگزار شد. به نوشته رسانه‌های عراقی تجمع‌های روز یکشنبه در کربلا و نجف به خشونت کشیده‌ شد. به نوشته رسانه دولتی امریکا، الحره در درگیری‌های یکشنبه شب کربلا میان معترضان و نیروهای امنیتی، دست‌کم ۱۰ نفر مجروح شده‌اند. همچنین در شهر نجف نیز معترضان با حمله به دفتر حزب الدعوه عراق ساختمان این دفتر را به آتش کشیدند. مشابه دوره‌های پیشین تشنج در شهرهای جنوبی عراق، گروه‌هایی در این کشور انگشت اتهام ترورهای هدفمند این‌ بار در کربلا را به سمت ایران گرفته‌اند. هر چند روز سه‌شنبه اوضاع در نجف و کربلا نسبتا آرام بود اما نیروهای امنیتی با پیش‌بینی از سر گرفته شدن تجمع‌های اعتراضی خشونت‌آمیز در اطراف ساختمان‌های دولتی و اماکن حساس به حالت آماده‌باش درآمده ‌بودند.

تحریک احساسات علیه ایران
راهپیمایی‌های گسترده ضد دولتی در عراق از تابستان ۱۳۹۸ در اعتراض به فساد، مشکلات اقتصادی، فقدان خدمات دولتی و کمبودهای معیشتی در این کشور آغاز شد. احساسات هواداران این جنبش معمولا توسط سازمان‌دهندگان و رسانه‌های امریکایی همچون الحره با انتشار گسترده اخبار دروغین و جعلی علیه جمهوری اسلامی ایران، علیه ایران تحریک می‌شد. به همین دلیل حمله روز یکشنبه به ساختمان کنسولگری ایران در کربلا بی‌سابقه نیست و حتی در گذشته ساختمان پیشین کنسولگری ایران در بصره نیز توسط معترضان کاملا به آتش کشیده‌ شده ‌بود. اعتراضات در جنوب عراق در سال‌های گذشته در فصل گرما به دلیل قطعی‌های مکرر برق در فصل تابستان و مشکل کمبود آب سالم، تقریبا هر سال تکرار شده است اما در پی برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی و ادعای هدف قرار گرفتن معترضان توسط افراد مسلح ناشناس این اعتراضات در پاییز سال ۱۳۹۸ به سلسله راهپیمایی‌های وسیعی بدل شد که گروه‌های سازمان‌دهنده از آن با عنوان انقلاب اکتبر عراق یاد می‌کردند. در طول ماه‌ها برگزاری اعتراضات، صدها نفر از معترضان توسط نیروهای پلیس و نیروهای مسلح ناشناس به قتل رسیدند. این اعتراضات در طول سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا کم‌رمق‌تر از گذشته شده‌ بود اما به نظر می‌رسد بار دیگر با نزدیک شدن به فصل گرما در حالی که تغییری در شرایط کمبود برق و آب سالم در جنوب عراق ایجاد نشده است، بار دیگر اعتراضات در حال شعله‌ور شدن است و مطابق معمول برخی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی با انتشار اخبار جعلی و هدفمند در مورد دخالت نیروهای نزدیک به ایران در ترور مخالفان، قصد دارند احساسات معترضان را به سمت ایران نشانه بگیرند. به نوشته رسانه‌های عراقی از روز دوشنبه دولت عراق از بیم گسترش خشونت‌ها، نیروهای امنیتی بیشتری را در اطراف ساختمان‌های دولتی و اماکن حساس شهر کربلا مستقر کرده است. از جمله اتفاقاتی که در حاشیه این تجمع‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، حمله معترضان به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلا و به آتش کشیدن دکه نگهبانی و دیوار بیرون ساختمان کنسولگری بود. در واکنش به این اقدام روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از دعوت سفیر عراق در ایران و ارایه یادداشت اعتراضی ایران به او در خصوص این اقدام خبر داد. خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت:«متاسفانه عده‌ای تعرضی را به سرکنسولگری ما در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذی‌ربط در عراق توسط سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد ارتباط گرفته شد و توسط نیروهای امنیتی عراق با خاطیان برخوردهایی شد.» خطیب‌زاده تصریح کرد:«جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می‌کند و امیدوار است دولت عراق در حفاظت و صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق عمل کند. همچنین شب گذشته نامه‌ای از سوی وزارت امور خارجه به سفارت عراق در ایران داده و از آنها خواستیم که به وظایف خودشان عمل کنند.»

ترورهای سریالی
ایهاب الوزنی یکی از فعالان اجتماعی شناخته شده عراق بود که از پاییز سال ۱۳۹۸ و همزمان با آغاز اعتراضات گسترده شهروندان عراق به سوءمدیریت دولت، فساد، مشکلات اقتصادی و دخالت خارجی از جمله هماهنگ‌کنندگان و رهبران این تجمعات شناخته می‌شود. الوزنی از جمله مخالفان رابطه جمهوری اسلامی ایران و عراق بود و یکی از مخالفان شناخته شده گروه‌های نزدیک به ایران در این کشور محسوب می‌شد. ترور این فعال مدنی در پی چندین ترور مشابه در ماه‌های گذشته رخ می‌دهد. پیش از این شهر بصره شاهد ترورهای سریالی فعالان سیاسی و مدنی شناخته‌ شده‌ بود. ترورهایی مشابه که معمولا توسط افراد موتورسوار با استفاده از اسلحه کمری یا نیمه‌اتوماتیک اتفاق می‌افتد.
وجه شباهت قربانیان این ترورها همگی این است که در ساماندهی اعتراضات دو سال گذشته نقش داشته‌اند و عمدتا فعالان مخالف دخالت جمهوری اسلامی ایران در عراق هستند. هشام الهاشمی، تحلیلگر شناخته شده مسائل سیاسی، رهام یعقوب، فعال مدنی زن و ۴ ترور مشابه در بصره، تابستان سال گذشته با واکنش‌های زیادی در عراق مواجه شد و یک دوره اعتراضات گسترده خشونت‌آمیز خیابانی را رقم زد. ایهاب الوزنی تازه‌ترین قربانی ترورهای سریالی خودش پیش از این هدف سوءقصد قرار گرفته ‌بود و یک بار در مقابل منزل دوستش، فاهم الطایی هدف حمله مهاجمان ناشناس قرار گرفت که هر چند خودش از آن سوءقصد نجات یافته ‌بود اما دوست صمیمی‌اش را در این عملیات تروریستی از دست داد.

چه کسی مسوول است؟
تابستان سال گذشته و در پی ترور هشام الهاشمی، تحلیلگر سیاسی شناخته شده در مقابل منزلش در بصره، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که با جدیت این پرونده را دنبال می‌کند و عاملان این ترور را شناسایی خواهد کرد. بعد از ترور ۵ فعال مدنی دیگر در بصره، رسانه‌های عراقی به نقل از مقام‌های امنیتی مدعی شناسایی تیم ترور عامل این جنایات و بازداشت عاملان ترور شدند. اما این خبر باعث متوقف شدن ترور فعالان سیاسی و مدنی در جنوب و مرکز عراق نشد. با هر اقدام ترور مشابه، افکار عمومی در عراق که از دو سال پیش به ‌شدت نسبت به مساله دخالت ایران در امور داخلی عراق حساس است در برابر ایران تحریک می‌شود و گروه‌هایی در عراق اقدام به حمله به اماکن دیپلماتیک ایران و به آتش کشیدن دفاتر احزاب همفکر یا نزدیک به جمهوری اسلامی ایران می‌کنند. برخی تحلیلگران می‌گویند، گروه‌های نزدیک به ایران از این ترورها هیچ بهره‌ای نمی‌برند و می‌دانند که نتیجه آن ایجاد آشوب و درگیری در کشور است. «محمد العیسی» نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی در یادداشتی نوشته که اولین و مهم‌ترین متهم ترور ایهاب الوزنی، موساد اسراییل است و بیشترین بهره‌برداری را از آن می‌کند. او در این یادداشت - که در برخی رسانه‌های عراق منتشر شد - آورده است که رژیم صهیونیستی اسراییل از پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر وین به ‌شدت ناراحت و درصدد بر هم زدن اوضاع منطقه است. از طرف دیگر دومین تئوری احتمال نقش داعش در این ترور است. گفته می‌شود داعش به دنبال بر هم زدن امنیت استان‌های مرکزی عراق است. محمد العیسی همچنین سناریو بالا گرفتن اختلافات داخلی بین گروه‌های مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق را در پرونده ترور الوزنی بعید ندانسته و گفته است که احتمالا ترور الوزنی در نتیجه بالا گرفتن اختلافات بین گروه‌های مرتبط با اعتراضات اکتبر و با هدف کسب عواطف مردمی برای انتخابات آینده پارلمانی صورت گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها