رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 547081

حمایت از حضوری تاریخی در شهرداری تهران

ساعت 24-نزدیک به نیم‌قرن است که در شهرداری فعالیت می‌کند، از زمان ساخت بوستان ملت خاطره دارد و شهردار تهران می‌گوید حضورش در شهرداری تهران غیرقانونی نیست. محمدعلی مختاری که به باغبان پیر شهر معروف است، هنوز حکم بازنشستگی‌اش صادر نشده است.

خبر
اما او هم از لحاظ سنی و هم از لحاظ سنوات خدمت سقف تعیین‌شده در قانون را رد کرده است. او لیسانس مهندسی کشاورزی دارد و معافیت‌های پیش‌بینی‌شده در قانون نیز شامل حال وی نمی‌شود. محمدعلی نجفی در آخرین حضورش در نشست مدیران فصلی شهرداری، مختاری را به قرائتی تشبیه کرده و گفته بود تنها کسی که بدون وقت ملاقات به دفتر شهردار می‌آمد، مختاری بود، درست مانند قرائتی در وزارت آموزش‌وپرورش که معروف بود اگر یک روز ناگهان در اتاق وزیر باز شد و آقای قرائتی بدون هماهنگی داخل شد، تعجبی نداشت.
این شوخی شهردار اسبق تهران نشان از قدرت این مدیر قدیمی در شهرداری دارد؛ مدیری که توانسته بیش از سه دهه مدیرعامل یک سازمان باشد و با هر شهرداری با هر گرایشی صندلی خود را حفظ کند.
می‌گویند دو بار شهردار وقت تصمیم جدی برای برکناری مختاری گرفته است؛ یکی در زمان غلامحسین کرباسچی و دیگری در زمان محمود احمدی‌نژاد که به او پست‌هایی در وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده است، اما همیشه توانسته این جایگاه را حفظ کند.
نزدیکانش در شهرداری می‌گویند او به چند بوستان تهران علاقه ویژه‌ای دارد و خود شخصا به این بوستان‌ها سرکشی می‌کند؛ یکی از بوستان‌ها گفت‌وگو است و دیگری بوستان علی‌محمد مختاری.
در نشست خبری روز گذشته شهردار تهران درباره ادامه حضور او در شهرداری سؤال شد؛ اینکه او در گفت‌وگویی گفته است قصد تغییر این مدیر را داشته ولی به دلیل خوب کارکردن او را حفظ کرده است. اما آیا عدم صدور حکم این مدیر قانونی است؟
عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران که روز گذشته شهردار را همراهی می‌کرد در پاسخ به این سؤال می‌گوید:‌ من یکی از مدیرانی هستم که تا آخر دوره فعلی سن و سابقه‌ام برای بازنشستگی می‌رسد. بی‌تردید آقای مختاری یکی از بهترین مدیرانی هستند که در مجموعه شهرداری تهران مشغول فعالیت هستند. ما افرادی را به عنوان نخبه از دانشگاه برای افزایش بازدهی به مجموعه می‌آوریم. در میان افراد بازنشسته نیز نخبگانی وجود دارند که باید از تجربه آنها بهره بگیریم و انجام این کار نیز بر اساس اختیار قانونی شهرداری تهران است.
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز درباره معاون و مدیرانش که بیش از 35 سال سابقه خدمت دارند توضیح می‌دهد که من خودم پیگیر بازنشستگی چنین افرادی هستم. فقط یک مورد استثنا وجود دارد که آن هم طبق قانون بوده است. به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری درباره ادامه حضور درخصوص این مدیر، فرای قانون‌های موجود کشور است.
این مدیر قدیمی خودش در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره ادامه حضورش در شهرداری گفته بود: من خود و زندگی‌ام را وقف فضای سبز تهران کردم و آرزو دارم آن‌قدر در این سازمان کار کنم که در یکی از پارک‌ها دفن شوم.
پرسش دیگری که روز گذشته شهردار تهران به آن پاسخ داد، میزان خسارت‌هایی بود که در حوادث آبان 98 به فضاهای شهری وارد شد. او که در نشست خبری مجازی بازداشت شماری از معترضان آبان ۹۸ به دلیل شکایت شهرداری تهران را تأیید کرده بود و به دلیل فشارهای بعد از انتشار این خبر از سوی کاربران مجازی که چرا درخصوص تخلفات چند هزار میلیاردی برخی مدیران گذشته شکایتی نشده، اما درباره خسارت محدود این حوادث شکایت شده مجبور به عقب‌نشینی شده بود، حاضر نشد رقم دقیقی را اعلام کند و تنها به یک مورد 300میلیونی در منطقه 2 اکتفا کرد. اما درخصوص خسارت در سایر مناطق تهران و فروشگاه شهروند مارلیک توضیحی نداد.
واقعیت پاداش‌های دفتر شهردار
یکی دیگر از سؤالاتی که شهردار در این نشست خبری به آن پاسخ داد، اسنادی بود که به عنوان پاداش دفتر شهردار منتشر شده بود که به کنایه پاسخ می‌دهد:‌ وام غیرمتعارف، مسکن و پاداش عجیب‌وغریب نداده‌ایم؛ درحالی‌که در دوره‌های قبل مدیرانی بودند که حداقل دو واحد مسکونی دریافت کردند. از این جهت من شرمنده تیم مدیریتی‌ای هستم که با من کار می‌کنند. به گفته او پاداش پرداخت‌شده در ماده ۲، چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون برآورد شده است. اما پرداختی‌های انجام‌شده به اشخاص حقیقی ۱۵ میلیون تومان، آن‌هم به بیماران صعب‌العلاج و به اشخاص حقوقی تا سقف ۵۰ میلیون تومان است که به خیریه‌ها و سمن‌هاست، ولی درباره ماده ۲، پرداخت‌ها به مناسبت روز زن یا آتش‌نشان و برای تقدیر از کارکنان بوده است و در خبرها به دروغ نوشته شده که اینها پاداش‌های میلیاردی هستند.
امامی، معاون مالی شهردار هم توضیح می‌دهد: هرچه پرداخت ذیل ماده ۱۷ انجام می‌شود، به عنوان دفتر شهردار نوشته می‌شود. این پرداخت‌ها پاداش نیست؛ چراکه نه معتقد به پاداش نجومی هستیم و نه پاداش نجومی به کسی داده شده است. ارقام ماده ۱۷ تحت عنوان دفتر شهردار است که نوشته می‌شود.
یکی دیگر از سؤالاتی که شهردار تهران به آن پاسخ دقیقی نداد، میزان تحقق برنامه پنج‌ساله سوم بود. از شهردار خواسته شد صادقانه میزان تحقق‌پذیری این برنامه را تشریح کند و به این پرسش پاسخ دهد که تحقق 30درصدی برنامه دوم شهرداری تهران و عقب‌ماندگی‌های اجرای احکام برنامه سوم به دلیل شرایط غیر قابل پیش‌بینی مانند تحریم‌ها و بیماری کرونا نشان از عدم کارایی این نوع برنامه‌ها ندارد؟ او تنها به این پاسخ اکتفا کرد که به برنامه دوم توسعه پایبند بودیم و امیدواریم دوره بعد هم برنامه سوم را اجرا کند؛ اما درباره تحقق برنامه باید گفت نه اینکه اراده‌ای بر اجرانکردن بوده، ولی شهرداری برای اجرا، منابع محدودی دارد.
قله‌های استخدامی در شهرداری چه زمانی بود؟
در نشست خبری شهردار، حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران هم او را همراهی می‌کرد.
او به قله‌های استخدامی در شهرداری تهران اشاره کرد که بیشتر در زمان انتخابات‌ها بوده و توضیح می‌دهد:‌ همیشه قبل از انتخابات تعداد زیادی به نیروهای شهرداری اضافه می‌شده است. بدترین سال در این مورد مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ بوده که حدود ۱۲ هزار نفر به این سازمان اضافه شده است. ۵۴ هزار نفر نیروی شهرداری که طی سال‌ها وجود داشته و نیاز شهرداری بوده‌اند، در همین روند افزوده شده‌اند. جهش‌های ناگهانی در هر دوره بوده است. اما از سال ۹۶ کارکنان را زیر ۶۰ هزار نفر رسانده‌ایم و این اقدام بدون نارضایتی و تعدیل انجام شده است. این اقدام تنها از طریق بازنشستگی‌های تشویقی به نتیجه رسیده است.
به گفته مظاهریان درباره جذب‌ها از ۶۸ هزار نفر نیرو در ابتدای دوره طبق برنامه توسعه شهرداری مکلفیم از هر شش درصد کاهش، سه درصد جذب کنیم. در ازای هر دو نیرو که از شهرداری خارج شده، یک نیرو گرفتیم اما با یک روند شفاف این اتفاق افتاده است.
مظاهریان درباره بودجه شهرداری تهران هم توضیح می‌دهد: به طرز ساده‌انگارانه‌ای اعداد بودجه را جمع و با دوره قبل مقایسه می‌کردند. این در حالی است که یک قیمت واقعی و یک قیمت اسمی وجود دارد و مهم این است ‌که در طول زمان چه اتفاقی افتاده است. سال ۹۵ را میانگین گرفتیم و تورم را حذف کردیم که همین نشان می‌دهد که معادل سال ۸۵ شهرداری را اداره می‌کنیم. اینکه شهردار می‌گوید شهر را ارزان اداره کردیم، بر همین اساس است. ما به دنبال استقراض‌های بزرگ نبودیم، ولی شهر را
اداره کردیم.
شفاف‌سازی بدهی‌های شهرداری
عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم در این نشست خبری با اشاره بدهی‌های شهرداری که این روزها محل چالش مدیران گذشته شهرداری و مدیریت کنونی است، توضیح می‌دهد: ‌در دوره جدید هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته شده؛ درحالی‌که هشت‌هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. در دوره جدید مدیریت شهری نه‌فقط بدهی‌ها اضافه نشده بلکه هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان هم از بدهی‌ها کاهش پیدا کرده است.
او ادامه می‌دهد:‌ قسمتی از بدهی‌ها ارزی است و نرخ تبدیل اختلاف ایجاد می‌کند. کل بدهی‌های بانکی شهرداری رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است. شهرداری تهران پنج‌هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر کرده است. در سال ۹۶، در کل ۴۹ میلیارد تومان تهاتر شده و در سه سال گذشته از ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، حدود پنج‌هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان از طرق مختلف تهاتر
شده است.
او درباره اثرات کرونا بر بودجه توضیح می‌دهد: هزارو۵۰۰ میلیارد تومان عدم نفع کرونا بر بودجه بوده است. در پنج‌ماهه اول دوران کرونا، حدود ۴۲ میلیارد تومان برای اقلام بهداشتی هزینه شده است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، درباره چگونگی پرداخت حقوق کارکنان هم توضیح می‌دهد: حتی یک ریال تسهیلات و وام برای پرداخت حقوق کارکنان دریافت نشده و سهم ارزش افزوده به میران کافی دریافت شده است. عدم صدور حکم علیه شهرداری بسیار مؤثر است که ۲۱ هزار میلیارد تومان علیه شهرداری حکم صادر شده است. ۲۶۸ میلیارد تومان که از سال ۱۳۹۱ حکم اولیه بوده، امروز دریافت شده است. امروز رتبه شهرداری در دیوان اداری به رتبه چهارم تنزل پیدا کرده است.
او اضافه می‌کند: بدهی پیمانکاران مناطق شش‌هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان، پیمانکاران شرکت‌ها سه‌هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان، اوراق مشارکت پنج هزار میلیارد تومان و سایر نهادها زیر هزار میلیارد تومان است؛ اما بدهی‌های کل شهرداری ۶۶ هزار میلیارد تومان است. طلب از دولت در گذشته محاسبه نشده، ولی ۳۰ هزار میلیارد تومان احصا شده است و ۲۵ هزار میلیارد تومان هم به قیمت روز میزان بدهی رساتجارت به شهرداری تهران است که در واقع چهارهزارو ۲۰۰ میلیارد تومان بوده اما به قیمت روز رقم‌ها افزایش پیدا کرده است.
سؤالاتی که شهردار تهران در دومین نشست خبری که به‌منظور گزارش‌دهی به مردم برگزار شد، به آنها پاسخ داد:
بعضی از مدیران کنونی شهرداری در حال رایزنی با مدیران آینده شهر هستند، چه برخوردی با آنها می‌شود؟
مگر شما می‌دانید در آینده چه اتفاقی می‌افتد، هر آنچه گفته می‌شود پیش‌فرض است. از حضرت امیر پرسیدند خدا را چگونه شناختی؟ فرمود با درهم‌شکستن عزم‌ها. به مدیران تذکر داده شده که اگر می‌خواهند در لیست وارد شوند، باید از سمت خود استعفا دهند و کسی حق ندارد از امکانات شهرداری برای انتخابات استفاده کند. کارمندان آزاد هستند در خارج از ساعت اداری هر نوع فعالیت انتخاباتی داشته باشند، اما این حساسیت درباره مدیران وجود دارد.
درباره برخورد با دست‌فروشان در منطقه ۲۰ توضیح دهید؟
شهرداری تهران بر اساس قانون شهرداری‌ها وظایف قانونی درباره سد معبر دارد. اینکه چگونه این وظیفه انجام شود، ظرافت زیادی لازم دارد؛ اما در شرایط کنونی که شهروندان با تنگنای مالی و اقتصادی مواجه هستند، بخش‌نامه ابلاغ شده که اگر جایی سخت گرفته می‌شود یا ضابطه‌مند شود یا اگر کلا جمع می‌شود، مکان دیگری برای دست‌فروشان انتخاب شود. در موضوع منطقه ۲۰ هم بررسی و با متخلفان برخورد شد.
در بهمن سال ۹۷ اعلام کردید استخدام در شهرداری بر اساس تخصص و سلامت است؛ اما در سامانه شفافیت، در انتخاب مشاوران تخصص کافی وجود ندارد و حداقل سابقه آنها در سامانه شفافیت ثبت نشده است؟
من مشاوران زیادی منصوب نکردم. برخی از معاونان که جابه‌جا شدند، به دلیل تجربه حکم مشاوره گرفتند. مشاور حقوقی و امور مجلس یا معاون امور مناطق که علی‌الابد نیستند. برخی از مشاوران هم از قبل حکم دارند که چون کارمند شهرداری بودند تغییری ایجاد نکردیم.
میزان بدهی دولت به شهرداری تهران چقدر است؟
برآورد اولیه ما برای میزان بدهی دولت
30 هزار میلیارد تومان است که عمدتا به‌دلیل تعهدات ساخت‌وسازهای دولت در بخش‌های لشکری و کشوری است که توافق نداشته‌اند و انجام داده‌اند و حجم آن کم نیست. در بخش تسویه بدهی‌ها پنج هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به دولت را از این محل با دولت و با هماهنگی با وزارت اقتصاد تسویه کردیم.
ساماندهی املاک شهرداری تهران به کجا رسید؟
سازمان املاک و مستغلات شهرداری با سازمان ثبت املاک تفاهم‌نامه امضا کرد و همه املاک در سامانه‌های مربوطه بارگذاری شده است. در واقع از منظر صیانت جلوی تعدی گرفته شده؛ اما مسیر سندزدن همه
۱۰ هزار ملک و زمین کمی دشوار است، بااین‌حال در سال گذشته نزدیک به هزار مورد اقدام ثبتی انجام شده است. در این دوره ۳۸۶ فقره سند مالکیت به متراژ
۲۴۲‌میلیون‌و۴۷۲‌هزارو ۱۴ مترمربع و به ارزش ریالی
۴۱هزارو ۲۸۵ میلیارد تومان سند به نام شهرداری تهران صادر شده است.
درباره برخورد با متخلفان در شهرداری توضیح دهید.
افتخار داریم که تخلفات دوره ما در همین دوره بررسی و با آنها برخورد می‌شود. ما نسبت به تخلفات حساس هستیم و با آنها برخورد می‌کنیم. در مورد موضوع تخلف در تزریق واکسن در مجموعه شهرداری به محض انتشار خبر، بررسی‌ها را انجام دادیم و موارد انحراف به دادگاه تخلفات اداری معرفی شدند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها