رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 551601

عبور هزینه وام مسکن مجردین از مرز ۱۷ میلیون تومان

ساعت24- هزینه وام مسکن در روزهای اخیر به بیشترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسید. بالاترر فتن قیمتها در این مدت سبب شد نرخ سود به ۲۱ درصد برسد.

جست وخیز های قیمت وام مسکن که در اوایل بهار بی نتیجه مانده بود در روزهای پایانی این فصل به بار نشسته است. ثمره زیاد و کم شدن های مکرر اوراق تسه، گرانی هزینه تهیه وام برای متقاضیان بوده و این رقم را برای مجردین به مرز ۱۷ میلیون تومان رسانده است. درهمین خصوص آمارها نشان می دهد رکوردهای به ثبت رسیده در پایان هفته گذشته کم سابقه بوده است.

رکورد هزینه وام مسکن در ۴ ماه اخیر

قیمت هرکدام از اوراق تهیه وام مسکن پس از ۴ ماه دوباره وارد کانال ۶۰ هزار تومان شده و اکنون به مرز ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. این اتفاق سبب شد تا هزینه وام برای مجردین در روزهای اخیر از مرز ۱۷ میلیون تومان فراتر رفته و در نهایت به بیشترین میزان خود در ۴ ماه گذشته برسد. از ابتدای اسفند سال قبل تاکنون ثبت این رقم در هزینه وام مسکن بی سابقه بوده است.

هزینه وام متاهلین نیز در این مدت به ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده و رکوردی دیگر را در ۴ ماه اخیر به ثبت رساند. پرداخت هزینه اولیه برای دریافت وام مسکن از سوی متقاضیان به علت آن است که بتوانند سریع تر از این وام با خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن بهره مند شوند.

این هزینه به علاوه کل قسط هایی که دریافت کنندگان وام مجبور به پرداخت آن در طول ۱۲ سال هستند تمام پولی است که باید متقاضیان به بانک مسکن واریز کنند. این مبلغ با توجه به قیمت اوراق در روز ۲۶ خرداد برای مجردین برابر با ۱۷۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان بوده و برای متاهلین ۳۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان که البته هم راستا با هزینه ابتدایی پرداخت وام به بیشترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسیده است. چون قیمت اوراق نقطه اثر تغییرات در هزینه وام و هزینه نهایی است پس تغییرات این متغیرها هماهنگ خواهد بود. بنابراین نرخ سود وام نیز که از همین طریق محاسبه می شود متناسب با این جابجایی ها به رکورد خود در بازه مذکور رسیده است.

نرخ سود وام مسکن به قله خود رسید

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

اکنون با توجه به آن که دو هزینه برای دریافت وام پرداخت میشود پس نرخ سود از میزان اسمی خود(یعنی ۱۷.۵ درصد) فاصله گرفته و در پایان هفته اخیر به ۲۰.۹ درصد رسیده است. این بیشترین نرخ سود از ابتدای اسفند تاکنون بوده است.

رکورد رشد قیمت وام مسکن

رشد هزینه وام مسکن در بعد هفتگی در این روزها رکوردهای بی سابقه ای را به ثبت رساند. روند رشد هفتگی در این مدت نشان می دهد در روز ۱۹ خرداد قیمت وام مسکن نسبت به یک هفته قبل خود ۹ درصد رشد پیدا کرده است. این رشد هفتگی تداوم داشته و در روز ۲۵ خرداد نیز به ۶.۲ درصد رسیده است. اما بررسی رشدهای هفتگی از ابتدای زمستان تا کنون نشاندهنده مسیر تناوبی در بالاو پایین رفتن های رشد قیمت بوده است.

این اتفاق به طور کلی دو دیدگاه را در ذهن متبلور می کند اگر این مسیر تناوبی رشد قیمت اکنون به پایان خود رسیده باشد هفته بعد می توانیم شاهد افت قیمت وام باشیم اما اگر قیمت‌ها روند چند روز قبل خودرا ادامه دهند گرانی ها ادامه دار خواهند بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها