رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 551848

وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی با همتایان اروپایی خود به آلمان، فرانسه و ایتالیا می‌رود

سفر به اروپا با پرونده خاورمیانه

ساعت 24-وزیر خارجه آمریکا که هفته گذشته جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را در تور اروپایی خود همراهی کرده بود، از فردا با پرونده خاورمیانه دوباره به سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و ایتالیا سفر خواهد کرد. حضور در نشست ائتلاف به رهبری آمریکا برای شکست داعش، نشست وزرای خارجه گروه 20 و کنفرانس صلح لیبی ازجمله برنامه‌های تونی بلینکن در این تور اروپایی یک‌هفته‌ای است.

خبر
بلینکن در اولین مقصد اروپایی خود به آلمان سفر می‌کند تا در برلین علاوه بر شرکت در دومین کنفرانس صلح لیبی، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم دیدار کند. مرکل که مهم‌ترین رهبر اروپایی محسوب می‌شود، با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رابطه‌ای پرتنش داشت و بایدن در سفر اخیر خود به اروپا تلاش کرد تا رابطه واشنگتن و برلین را از وضعیت چهار سال اخیر خارج کند.
با این حال هنوز هم اختلاف‌هایی میان دو طرف وجود دارد. آلمان اصرار دارد که پروژه احداث خط لوله «نورد استریم 2» را که گاز روسیه را از مسیر شمال به اروپای مرکزی منتقل می‌کند، با مشارکت روسیه به پایان برساند و خواستار لغو تحریم‌هایی است که واشنگتن علیه شرکت‌های حاضر در این پروژه اعمال کرده است.
با اینکه بایدن خلاف ترامپ، موضع سرسختانه‌ای در قبال این پروژه ندارد، اما هنوز تحریم‌ها به‌طور مؤثر رفع نشده است و در روزهای اخیر هم بلینکن در مکالمه تلفنی با همتای لهستانی خود، پرونده خط لوله «نورد استریم2» را مورد بحث قرار داد.
سفر بلینکن به آلمان به دعوت هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و برای شرکت در دومین کنفرانس صلح لیبی در برلین انجام می‌شود. وزارت خارجه آلمان حدود یک‌سال‌ونیم بعد از برگزاری اولین نشست صلح لیبی در برلین برای شرکت در یک نشست پیگیری دیگر به ریاست آلمان و نظارت سازمان ملل از کشورها و نهادهای مختلف دعوت به عمل آورده است.
وزارت خارجه آلمان چندی‌پیش اعلام کرد هایکو ماس و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که به‌تازگی برای دومین دوره به این سمت انتخاب شده، از کشورها و نهادهای شرکت‌کننده در کنفرانس برلین دعوت کرده‌اند تا در 23 ژوئن در کنفرانس پیگیری دیگری با این محوریت شرکت کنند. برای اولین‌بار قرار است دولت موقت وحدت ملی لیبی هم در این نشست شرکت کند.
همه گروه‌های شرکت‌کننده در نشست برلین در ژانویه سال 2020 خود را موظف کردند از راه پیشنهادی سازمان ملل برای پایان تنش‌ها در لیبی حمایت کرده و به حمایت‌های نظامی خود از گروه‌های مختلف در این کشور پایان دهند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که هایکو ماس در برلین مذاکرات دوجانبه‌ای را با بلینکن انجام خواهد داد. در روز پنجشنبه هم این دو مقام توافق‌نامه همکاری‌های نزدیک‌تر بین ایالات متحده و آلمان را امضا خواهند کرد.
بلینکن سپس به پایتخت فرانسه سفر می‌کند؛ شهری که دوران کودکی خود را در آن گذرانده و زبان فرانسوی را به‌خوبی صحبت می‌کند. وزیر خارجه آمریکا در پاریس با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و وزیر خارجه این کشور دیدار خواهد کرد. مکرون نیز مانند مرکل، در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ رابطه‌ای پرتنش با واشنگتن داشت و دو طرف قصد دارند با کنارزدن این تنش‌ها، رابطه واشنگتن و پاریس را به حالت عادی خود برگردانند.
مأموریت مهم در ایتالیا
بلینکن در ادامه سفر اروپایی خود به ایتالیا خواهد رفت و در رم، پایتخت این کشور با لوییجی دی‌مایو همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. اما مهم‌ترین مأموریت بلینکن در رم، ریاست نشست ائتلاف ضد داعش خواهد بود. داعش پس از شکست در سوریه و عراق در ماه‌های اخیر قصد احیای خود در آفریقا و افغانستان را دارد و هنوز هم بقایای این گروه در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند. این اولین حضور دولت بایدن در نشست ائتلاف ضد داعش به شمار می‌آید.
بلینکن سپس به واتیکان رفته و با رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا در پایان سفر اروپایی خود در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 20 در شهر تاریخی ماترا در جنوب ایتالیا شرکت خواهد کرد.
در نشست گروه 20 قدرت برتر اقتصادی جهان که وزرای خارجه چین و روسیه، مهم‌ترین رقبای ایالات متحده حضور دارند، قرار است موضوع مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و تأمین واکسن مورد نیاز کشورهای فقیر، بازگشت ایالات متحده به معاهده‌های بین‌المللی و تأکید بر چندجانبه‌گرایی و مقابله با گرمایش زمین مورد بحث قرار گیرد.
بلینکن قبل از نشست وزرای خارجه گروه 20 با وزرای خارجه چین و روسیه دیدار کرده است. وزیر خارجه آمریکا در ماه آوریل در آلاسکا با همتای چینی خود دیدار کرد و هفته گذشته نیز به همراه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار بایدن و پوتین در سوئیس حضور داشت.
این سفر در شرایطی انجام می‌شود که بایدن در اولین سفر خارجی خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا از بریتانیا، بلژیک و سوئیس بازدید کرد تا تلاش کند وحدت بین دو سوی آتلانتیک را که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ خدشه‌دار شده بود، احیا کند و در سایه همراهی قدرت‌های غربی بتواند اتحاد بیشتری برای مقابله با چین ایجاد کند.
بایدن که در اجلاس‌های گروه هفت، نشست اتحادیه اروپا و نشست رهبران ناتو شرکت داشت، جایگزین‌های مورد حمایت غرب برای مقابله با سرمایه‌گذاری‌های زیان‌بار چین در کشورهای کمترتوسعه‌یافته‌ای را که در مسیر طرح «کمربند و جاده» هستند، مطرح و اختلاف‌های طولانی‌مدت بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا در زمینه هواپیمایی را حل کرد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها