رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 586461

بازار بی تاب ارز ؛تهدیدها ، دستگیری ها و وعده ها

ساعت 24 - بازار آزاد ارز درایران بدون ترمز به سوی افزایش روز افزون قیمت ارزهای معتبر پیش می رود. در چنین شرایطی که اقتصاد و خانواده های ایرانی با تهدی کاهش قدرت روبه رو می شوند خبرها نشان می دهد نیروهای امنیتی و انتظامی به دستگیری ها ادامه می دهند . در همین حال معاون اول رییس جمهور وعده داده است بازار را کنترل کرده و نرخ تبدیل ریال به دلار را افزایش می دهد. همزمان با رکورد شکنی تاریخی بهای دلار در بازار آزاد ایران، یک مقام پلیس امنیت اقتصادی این کشور، از بازداشت و دستگیری ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی ارز و طلا به اتهام اخلال در بازار ارز خبر داد.

بازار دلار
html>

این در حالیست که سقوط ارزش ریال همچنان ادامه دارد و گروهی از کسبه و مردم در اعتراض به گرانی ارز، در محله های تجاری تهران همچون سه راه امین حضور و چهار راه جمهوری و نیز چند شهر دیگر ایران، به خیابان رفتند. محمد مخبر، معاول اول رئیس جمهوری ایران هم روز یکشنبه به مردم وعده داد که گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصاد کشور، افزایش ارزش پول ملی، سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش نرخ تورم و هدایت نقدینگی خواهد بود. مخبر گفت: «افزایش نرخ تورم و ارز و همچنین ناتوانی‌ها در هدایت نقدینگی به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در طول سالیان گذشته از جمله مشکلاتی است که دولت با برنامه ریزی مناسب در صدد اتخاذ اقدامات و برنامه‌ریزی های لازم برای حل آن است.»

سردار سهراب بهرامی جانشین پلیس امنیت اقتصادی، روز یکشنبه ۲۲ خرداد، ضمن هشدار به فعالان بازار فردایی طلا و ارز اعلام کرد: ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر و تعدادی از عناصر فعال در این بازار نیز شناسایی شدند.وی تصریح کرد: در چند روز گذشته شاهد نوسانات بازار ارز و طلا بودیم که بررسی‌ها مشخص کرد عده‌ای سودجو با راه انداختن غیرقانونی معاملات فردایی که منجر به تقاضای کاذب در بازار ارز طلا و طلا می شود، اقدام به افزایش صوری ارز می‌کنند.وی تأکید کرد: معاملات فردایی طلا و ارز، غیرقانونی و قمارگونه است و پلیس با فعالان بازار فردایی، به‌جرم اخلال در نظام اقتصادی قاطعانه برخورد خواهد کرد.وی افزود: با همکاری بانک مرکزی، این افراد شناسایی و ۳۱ تن از آنها دستگیر شده‌اند و مابقی نیز در تیررس پلیس قرار دارند.بهرامی در ادامه گفت: برخی سودجویان و معامله‌گران ارز با راه انداختن صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی تلاش کرده‌اند تا بازار ارز را ملتهب کنند.پیش از این، معاملات آتی یا فردایی‌ طلا و سکه در جلسه شورای عالی سران قوا ممنوع شد و مصوبه همین جلسه به بانک مرکزی نیز «اختیار نامحدود برای دخالت در بازار» را داد.این در حالیست که امروز یکشنبه رکورد نرخ دلار شکسته شد و قیمت آن به ۳۳ هزار ۲٠٠ تومان رسید که بی‌سابقه است. قیمت سکه نیز ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافته و با افزایشی ۵.۵ درصدی نسبت به روز گذشته، به ۱۶ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان رسید که یک رکورد تاریخی است.همچنین بهای نیم سکه به ۹.۳ میلیون تومان و قیمت ربع سکه نیز به ۶.۳ میلیون تومان رسیده است.این سومین روز متوالی است که نرخ دلار با جهش مواجه می‌شود و هر روز یک رکورد تاریخی برجای می‌گذارد.در همین حال، علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی ایران، امروز با گروهی از صرافان بازار ارز جلسه داشت و وعده داد که عرضۀ اسکناس ارز افزایش یابد و مقررات مرتبط با تقاضای بازار در حوزه اسکناس تسهیل شود.وی همچنین وعده داد: «اتفاق مثبتی رخ می دهد و حجم معاملات بالا خواهد رفت و نیاز واقعی بازار را به صورت کامل پوشش می دهیم.»صالح‌آبادی، روند درآمدهای ارزی ایران را صعودی و ذخایر ارزی بانک مرکزی به شکل اسکناس را «بی‌سابقه» اعلام کرد و از آمادگی نهاد ناظر بر بازار پول ایران برای پوشش «تقاضای واقعی» بازار خبر داد. همچنین بانک مرکزی ایران در پایان نشست روز یکشنبه با صرافی‌های رسمی به آنها اجازه داد که ارز صادرکنندگان به شکل اسکناس را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند.

محمد مخبر، معاول اول رئیس جمهوری ایران هم روز یکشنبه به مردم وعده داد که گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصاد کشور، افزایش ارزش پول ملی، سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش نرخ تورم و هدایت نقدینگی خواهد بود. این در حالیست که ریال ایران از ابتدای سال جاری ۲۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است و قیمت سکه نیز در این بازۀ زمانی، تقریبا ۳۱ درصد ارشد داشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها