رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592709

اعضای کابینه رئیسی به عملکرد یک ساله خود نمره دادند / وزیر مسکن : حتما از برنامه یکساله خود جلو هستیم

ساعت24-ایسنا نوشت : سوم شهریور سال ۱۴۰۰ مجلس یازدهم به همه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به جز وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد داد و رسما کابینه دولت شکل گرفت. از آن روز بیش از ۱۱ ماه از مسئولیت وزرا گذشته است.

html>

رئیس جمهور در همان مقطع شکل گیری دولت اعلام کرد که از عملکرد وزرا، ارزیابی به عمل خواهد آمد. آیت الله رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خود گفته بود که کارآمدی، تخصص، فسادستیزی و مردمی بودن از شاخص های اصلی انتخاب وزراست و البته تاکید کرد که وزیری که فساد آلوده شود، تحمل نخواهد شد.

دولت وعده ها و قول هایی به مردم داده بود و با سنجش عملکرد وزرا، باید پیشرفت تحقق این وعده ها را اندازه گیری کند. در همین راستا علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در روز سی فروردین سال جاری اعلام کرد که بررسی عملکرد مدیران دولت در دستور کار دولت بوده و نتیجه ارزیابی عملکرد وزرا به رئیس جمهور داده شده است. از سوی دیگر خود وزرا هم در این مدت گزارش عملکرد خود را به دولت ارائه کرده اند.

در یک سالگی استقرار دولت سیزدهم و حضور وزرا در وزارتخانه ها برخی از آنها اعتقاد دارند که از برنامه یکساله خود جلوتر هستند، بعضی اعلام کردند اندازه ۴ سال کار کردیم و بعضی هم می‌گویند به همه اهداف یک‌ساله نرسیدیم.

البته این اظهارات در واقع نظرات برخی از وزرای دولت سیزدهم درباره عملکرد خودشان است و نظر اصلی را باید نخبگان و جامعه درباره عملکرد هر وزیری اعلام کنند. به هر حال کارنامه یک‌ساله وزرا اکنون روی میز است و نقد آن می‌تواند موجب بهبود عملکرد کابینه در سه سال آینده شود.

در ادامه اظهارات برخی اعضای کابینه درباره عملکرد دولت در یک سال گذشته را مرور می کنیم:

وزیر مسکن: از برنامه یکساله خود حتما جلو هستیم

رستم قاسمی درباره پیشبرد برنامه های وزارت مسکن در یکسال اول دولت اظهار کرد: ما رسما اعلام کرده ایم که ساخت ۱/۵ میلیون مسکن را آغاز کرده ایم که در تاریخ کشور بی سابقه است. این واحدها در مراحل مختلف از مرحله فنداسیون تا نازک کاری است . حدود ۳ میلیون واحد زمین هم تا پایان شهریور برای کل ۴ ساله نهضت ملی مسکن فرام می شود.

وی ادامه داد: ما از برنامه یکساله خود حتما جلو هستیم. هرکسی خواست می تواند واحدهای ساخته شده در شهرستان های مختلف بازدید کند و آنها را بشمارد.

وزیر صمت: اتفاقات خوبی افتاده است

سیدرضا فاطمی امین درباره عملکرد خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبیعتا به صد درصد اهدافی که می خواستیم نرسیدیم و کاستی هایی وجود دارد اما در مجموع اتفاقات خوبی افتاده است که البته می توانست بهتر از این هم باشد.

وی ادامه داد:ما در این سال دو کار انجام دادیم. یک سری فعالیت های جاری بودند که باید انجام می شد اما فعالیت های جاری، ما را از اصلاح سازوکارها و ایجاد تحول ها غافل نکرد. خوشبختانه برنامه های تحولی مهمی حوزه صنعت در کنار کارهای اجرایی، اجرا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: یک ساعت شنی برعکس شده است

محمدمهدی حسینی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که معتقد است رئیس جمهور خیلی محکم ارزیابی از اعضای کابینه را دنبال می‌کند، تاکید کرد: رئیس جمهور ارزیابی خود و مجموعه‌ها را هم در اختیار ما قرار دادند، اما چون جنبه عمومی ندارد، من نمی‌توانم اعلام کنم. خودم درباره کار در وزارت ارشاد این تصور را دارم که یک ساعت شنی برعکس شده و هر لحظه ممکن است فرصت خدمت‌گذاری به پایان برسد، بنابراین با تمام وجود من و همکارانم در حال کار کردن هستیم، ولی اینکه نمره ما چقدر است را رئیس جمهور از یک طرف و جامعه مخاطب یعنی هنرمندان و اهالی فرهنگ از طرف دیگر باید قضاوت داشته باشد و در نهایت هم مردم باید قضاوت کنند.

وی ادامه داد: فقط من امیدوارم نزد خدا، رئیس جمهور، مردم و هنرمندان سربلند باشم. برنامه من هم این است که در این چهار سال گام‌های بلندی برداریم و تا ثانیه آخر، خدمت‌گذاری را غنیمت می‌شماریم.

وزیر آموزش و پرورش: برنامه های کوتاه مدت ما محقق شد

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره عملکرد یکساله خود اظهار کرد: آموزش و پرورش در دولت سیزدهم برای تحول بنیادین اقدامات خیلی خوبی انجام داده است. حلقه های اجرایی طرح تحول در حال آموزش دیدن هستند. در بخش پرورشی اقدامات خوبی انجام شد. هنرستانها را توسعه داده ایم. در زمینه المپیادهای علمی امسال ۲۰ مدال دریافت کردیم. سال قبل ۷ مدال داشتیم. در زمینه اقدمات زیرساختی مثل ساخت و ساز، دولت در سفرهای استانی ۲۱ هزار میلیارد تومان تصویب کرده است. برای حذف مدارس کانکسی گام برداشته ایم و به مناطق محروم توجه داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه مهمترین برنامه ما در سال گذشته اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان بود، گفت: برنامه سال اول مثل رتبه بندی فرهنگیان اجرا شد. در مجموع باید اشاره کنم که برنامه های کوتاه مدت ما تحقق یافت.

وزیر میراث فرهنگی: عملکرد وزارتخانه‌ را حتما موفق می‌دانم

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام اینکه گزارش عملکرد یک ساله را به رئیس جمهور ارائه کرده ام، گفت: عملکرد ۹ ماهه را هم به کمیسیون فرهنگی مجلس داده‌ام که سخنگوی کمیسیون عملکرد ما را خوب تشخیص داده است. البته ما وقت زیادی را برای تأمین زیرساخت‌ها و حل مسائل قانونی صرف کردیم به گونه ای که نصب یک تابلو در جاده یک مشکلی بود که در چند ماه گذشته گرفتار آن بودیم. الان این مشکلات قانونی را حل کرده‌ایم و اکنون کم‌کم در جاده‌ها می‌توانید تابلوها را ببینید که حداقل نیاز مردم برای معرفی میراث فرهنگی و محیط گردشگری را رفع کند.

وی تاکید کرد: در حوزه زیرساخت‌ها با توجه به بعضی موانع عملکرد وزارتخانه‌ را حتما موفق می‌دانم. در حوزه زیربنایی از عملکرد وزارت راضی هستم اما هیچ وقت رضایت خودم را به معاونان و مدیران اعلام نکرده‌ام تا انگیزه آن‌ها برای کار بیشتر شود.

وزیر ارتباطات: به صد درصد اهداف خود در سال اول نرسیده‌ایم

همچنین عیسی زارع پور وزر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت وزارت خانه متبوعش تصریح کرد کرد: از کابل‌های زیردریا تا فضا حوزه مأموریت ما است. ارزیابی من هم از عملکردم مثبت است، اما به صددرصد اهداف خود در سال اول نرسیده‌ایم، چون موانعی وجود دارد، اما پیشرفت خوب بوده است. به هر حال مردم هستند که باید ببینند در این حوزه چه اتفاقاتی افتاده است. ما شبانه‌روز در حال تلاش و خدمت‌رسانی به مردم هستیم.

وی با بیان اینکه برخی خدمات برای اولین بار است که به مردم ارائه می شود، یادآورشد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که یک آرزوی ۲۰ ساله بود یا ارائه اینترنت رایگان به دهک‌های پایین از جمله این خدمات است. ترانزیت ترافیک هم برای اولین بار از خاک ایران دو برابر شده است. در همین ۱۰ ماه اندازه چند سال گذشته توانسته‌ایم اینترنت منطقه را تقویت کنیم. در حوزه فضایی هم اتفاقات خوبی افتاده است و ما در آستانه تثبیت لایه لئو هستیم یعنی ماهواره‌هایی در مدار ۵۰۰ کیلومتر که اولین بار است این اتفاقات می‌افتد. به هر حال مردم باید این حس را داشته باشند که این خدمات چقدر در زندگی آن‌ها تأثیرگذار بوده است.

وزیر ورزش: در عرصه فوتبال کار بزرگی اتفاق افتاده است

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم با اشاره به اینکه من گزارش عملکرد ۱۱ ماهه خود را هم به صورت تفصیلی و هم مختصر به رئیس جمهور دادم، تاکید کرد: در این مدت در وزارت ورزش چند سامانه جدید ایجاد کردیم. در همین مدت افزایش اختصاص اعتبارات و افزایش رویدادهای ورزشی را داشتیم. در یکی، دو سال گذشته به دلیل کرونا آمار رویدادهای ما ماهانه ۱۵۰ مورد بود، اما اکنون به ۱۱۵۰ رویداد در ماه رسیده است که من انصافا از این آمار به وجد آمدم، چون من هم در مجلس اعلام کرده بودم که برنامه‌محور و رویدادمحور هستم. از سویی من دنبال این هستم که ورزش همگانی گسترش یابد و به خیابان و پارک‌ها بیاید و فقط در سالن‌ها نباشد.

وی در ادامه به یکی از برنامه های موفق اجرا شده وزارت ورزش در یکسال گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: در عرصه فوتبال کار بزرگی اتفاق افتاده است که باید به مردم بگوییم. واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس واقعا ارزشمند بود. ۱۰ درصد این سهام واگذار شده و در شهریورماه نماد این دو باشگاه برای واگذاری بالا می‌آید. عبور از این سد کار بزرگی بود. خیلی از ورزشی‌ها می‌گفتند وزیر مگر می‌تواند واگذاری انجام دهد؟ هیچ‌کس باور نمی‌کرد. من از رئیس جمهور تشکر می‌کنم، زیرا از همان اول به من قول دادند و گفتند که نگران نباش و جلو برو من شرایط را برای واگذاری فراهم می‌کنم. وزیر اقتصاد، معاون حقوقی رئیس جمهور و سازمان خصوصی‌سازی و آقای قربان‌زاده هم خیلی پرتلاش در صحنه بودند. دو باشگاه هم شبانه‌روز در تلاش بودند. رسانه‌ها بروند و از مراحل واگذاری این دو باشگاه از مسئولان استقلال و پرسپولیس و همکاران من برنامه تهیه کنند تا مردم ببینند چه کاری انجام شده است و در تاریخ ورزش بماند. البته این وظیفه ما بوده است، ولی انصافا کار بزرگی انجام شد.

وزیر ورزش وجوانان ادامه داد: با این حال متأسفانه در زمان ما این دو باشگاه به دلیل مسئله حرفه‌ای‌سازی از آسیا حذف شدند و خیلی‌ها فکر کردند ما کم کاری کردیم در حالی که پرونده حرفه‌ای شدن دو باشگاه از سال ۲۰۱۶ شروع شده بود که در برخی مقاطع جدی گرفته شده بود و در برخی مقاطع نه. اشکالاتی هم بوده و باید مشورت بهتری می‌گرفتند در مشورت باید از مشاوران خارجی هم استفاده می‌کردند. اکنون رکنی در فدراسیون فوتبال برای حرفه ای‌سازی وجود دارد که این رکن از سوی AFC در تعلیق است و نمی‌تواند به آن‌ها نامه‌ای ارسال کند که ما در تلاش برای از تعلیق درآوردن این رکن هستیم. یعنی همزمان برای آماده‌سازی تیم ملی برای جام‌جهانی به دنبال رفع تعلیق این رکن هم هستیم تا بتوانیم از دی‌ماه مدارک خود برای حرفه‌ای‌سازی دو باشگاه را ارسال کنیم.

سجادی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آماده سازی تیم ملی در راه جام جهانی گفت: در حال آماده‌سازی دو بازی برای تیم ملی هستیم. البته اگر عده‌ای نروند و بازی‌ها را به هم بزنند؛ همان طور که کانادا و اروگوئه را برهم زدند. الان عده‌ای فکر می‌کنند موفق شدند و با خود می‌گویند به هدفمان رسیدیم و در کار تیم ملی گذاشتیم. چون آن‌ها از گردونه یکسری اتفاقات حذف شدند و دست‌شان از یکسری اتفاقات اجرایی در فوتبال کوتاه شد، بنابراین رفتند و در کار تیم ملی گذاشتند. البته یکسری اتفاقات سیاسی هم بود که دوست دارم مردم این‌ها را بدانند.

رئیس سازمان انرژی اتمی: از افق برنامه جلوتریم

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در ارزیابی خود از عملکرد یکساله ‌اش در جایگاه ریاست این سازمان معتقد است : این سازمان فاقد یک راهبرد و چشم‌انداز برای آینده بود که ما آن سند را تهیه و هدف‌گذاری برای افق ۲۰ ساله کردیم که تا الان سابقه نداشته است و برنامه‌ها را متناسب با این سند آغاز کردیم. انسجام و ساماندهی آن به گونه‌ای است که همه تعاملات بیرونی و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های درون کشور را در برنامه داریم. در همین مدت کوتاه تولید نصب انبوه ماشین‌های سانتریفیوژ را داشته‌ایم. طراحی برای راکتورهای تحقیقاتی را که سال‌ها مغفول مانده بود را در دستور کار قرار دادیم. شرکت‌های دانش بنیان را شکل دادیم. حوزه پلاسما و فناوری‌های نوین را با سرعت بیشتری به پیش می‌بریم تا تأثیرات فناوری هسته‌ای در زندگی مردم و اقتصاد کشور بیشتر پدیدار شود.

وی افزود: برنامه های ما در یک ساله صددرصد و در برخی جاها بیشتر انجام شده است و از افق برنامه هم جلوتر هستیم. در حوزه پرتودهی، سند مطالعات کشور و جی آی اس آن را تهیه کردیم. نمونه‌های اولیه سامانه‌های شتاب‌دهنده و پرتودهنده گاما (که ساخت آن خیلی دور از تصور بود در یک سال انجام بگیرد) را ساختیم. این‌ها دستاوردهای بزرگی است که تاکنون سابقه نداشته است.

رئیس سازمان محیط زیست: هیچ پروزه ای بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ نمی خورد

علی سلاجقه با بیان اینکه من حدود ۹ ماه و نیم است که مسئولیت سازمان محیط زیست را بر عهده دارم، گفت: باید ما الان پاسخگو باشیم. رهبری فرمودند که مساله محیط زیست باید مساله درجه یک باشد و دولت بنیان های خیلی خوبی در راستای این فرمایش ایجاد کرد. اکنون هیچ پروزه ای بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ نمی خورد و این به یک اصل تبدیل شده است. این گفته رئیس جمهور که توسعه فرع بر محیط زیست است نیز به یک اصل تبدیل شده است. دیپلماسی محیط زیست فعال شده است که نتایج آن ظهور و بروز خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با اقدامات انجام شده میزان ریزگردها کاهش یافته است، بیان کرد: وزارت نیرو، نفت، جهادکشاورزی کار خود را انجام می دهند. برخی پروژه های داخل کشور مانند استخوان لای زخم بود که در این چند ماه پرونده آنها بسته شد. در بعد خارجی هم تبادل کارشناسی انجام شده و دستگاه های مجری باید کار خود را آغاز کنند.

رئیس سازمان محیط زیست درباره مهمتریم اقدامات این سازمان تصریح کرد: مهمترین کار ما برگزاری اجلاس بین المللی با حضور ۱۱ وزیر کشورهای همسایه درباره ریزگردها بود. اقدام مهم دیگر پرونده میانکاله و آشوراده بود که سال ها کشور درگیر آنها بود که این پرونده ها در حال سامان یافتن است. هرچند دو یوز را از دست دادیم اما یوز سوم ایرانی در وضعیت خیلی خوبی است که تجربه و دستاورد فوق العاده بود.

معاون امور زنان و خانواده: فکر هم نمی‌کردیم بتوانیم تا این حد جلو برویم

در آستانه دومین سال فعالیت کابینه سیزدم همچنین انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه ما که نباید از عملکرد خود ارزیابی داشته باشیم، بلکه باید مردم و رئیس جمهور در این زمینه نظر دهند، گفت: بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم به اهداف خود رسیدیم. در بعضی بخش‌ها در یک سال بیش از چهار سال گذشته به اهدافمان رسیده ایم. مثلا اعتباراتی برای استان‌ها تصویب کرده‌ایم که سابقه نداشته است. صدها میلیارد تومان اعتبار برای زنان سرپرست خانوار، آسیب‌زدایی، توانمندسازی زنان، ساخت ورزشگاه‌ها و تعمیر و تجهیز زایشگاه‌ها به صورت ویژه تخصیص دادیم.

وی تاکید کرد: ما از هدف‌گذاری خود جلوتر هستیم و فکر هم نمی‌کردیم بتوانیم تا این حد جلو برویم. این اعتبارات هیچ سابقه‌ای در دولت‌های گذشته نداشته است. البته پیگیر هم هستیم که این اعتبارات به هدف خود برسد. طرح جامع توانمندسازی زنان در برنامه ششم توسعه بوده است و قرار بود این طرح به مجلس داده شود در حالی که ما اکنون این طرح را آماده کرده‌ایم و در حال حاضر این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس است. طرح منشور مشاوره از سال ۹۲ رها شده بود که ما به زودی آن را آماده می‌کنیم. طرح مشاوره برای زوجین در سال‌های اول‌های اول ازدواج را هم تدوین کرده‌ایم و در مرحله نهایی است. به خانواده‌هایی هم که چهارقلو دارند زمین تحویل داده‌ایم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها