رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630953

مسوولان به اقتصاد مردمی باور ندارند

ساعت 24 - رییس سابق اتاق تهران با بیان اینکه مسوولان به مردمی سازی اقتصاد باور ندارند، گفت: اقتصاد ایران سالها در برابر تحریم‌ مقاومت کرده است بنابراین برای مردمی سازی اقتصاد فقط یک عزم ملی می‌خواهیم.

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با مهر، درباره شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: شعار سال ۱۴۰۳ همچون ۸ سال قبل در مورد اقتصاد و به ویژه در حوزه تولید و جهت گیری‌ها است. البته تفاوت شعار امسال با سال‌های قبل تاکید خاص رهبری بر موضوع تولید و مردمی سازی محسوس اقتصاد است.

وی افزود: واقعیت این است که اقتصاد تا مردمی نشود رشد و جهش لازم را نخواهد داشت. منتهی این بحث از زمان امام خمینی (ره) هم مطرح بوده است. در اوایل انقلاب درصد بالایی از اقتصاد ایران به صورت دولتی اداره می‌شد که در ادامه امام خمینی در رابطه با دولتی شدن اقتصاد فرمودند که کارهایی که مردم می‌توانند کنند را دولت‌ها انجام ندهند. مقام معظم رهبری هم همیشه این مساله را عنوان می‌کردند که نقطه اوج آن هم در رابطه با اصل ۴۴ قانون اساسی بود که بر اساس آن دولت باید کار مردم را به مردم واگذار کند.

آل اسحاق تصریح کرد: قبلاً عنوان می‌شد که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است و شاید در طول این سال‌ها ۱۵ تا ۲۰ از این حجم کاسته شده باشد اما اتفاق ویژه‌ای هنوز نیفتاده است. نمود آنچه که درباره خصوصی سازی انجام شده است را می‌توان در بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای وزارت نفت و گلایه‌های ایشان از وضعیت خصوصی سازی دید.

وی با بیان اینکه سه قوه باید با همکاری یکدیگر زمینه مردمی کردن اقتصاد در سال جاری را فراهم کنند، گفت: مردمی سازی اقتصاد مساله پیچیده‌ای نیست بلکه یک عزمی نیاز دارد که این عزم هم نیاز به همت مسوولان دارد. هدف باید این باشد که روابط حاکم بر اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت نباید در اجرای اقتصاد دخالت کند بلکه اقتصاد توسط مردم و نهادهای مردمی باید اداره شود.

مسوولان به مردمی سازی اقتصاد باور ندارند

آل اسحاق افزود: علم به مردمی سازی اقتصاد وجود دارد اما باور وجود ندارد؛ یعنی مسوولان آگاه به مزایای واگذاری امور به مردم هستند اما به آن باور ندارند و در نتیجه این موضوع عملیاتی نمی‌شود. تا زمانی که مسوولان به این موضوع باور پیدا نکنند همین آش است و همین کاسه. متاسفانه برخی ذی‌نفعان منافع شان در باقی ماندن شرایط موجود است و اگر به مردم واگذار کنند، آن اقتدار، اختیارات و امتیازات از دستشان گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: جهش اقتصادی زمانی شکل می‌گیرد که اقتصاد مردمی‌شود که کار سختی هم نیست زیرا حاکمیت می‌تواند با یک عزم ملی و با مصوبه دولت و مجلس اعلام کند که هیچ نهاد دولتی نباید وارد اقتصاد کشور شود؛ به عنوان مثال اعلام شود که هیچیک از اعضای هیات مدیره ایران خودرو، شستا و… نباید دولتی باشند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران افزود: اقتصاد ما چنان توانی دارد که بیش از ۳۵ سال است در برابر تحریم‌های ملی و بین المللی مقاومت کرده است بنابراین برای مردمی سازی اقتصاد فقط نیاز به یک عزم ملی داریم. جهش تولید در سایه مشارکت محسوس مردمی، به عنوان یک پروژه باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد و پس از باور پیدا کردن به این پروژه، آن را عملیاتی کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها