رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631920

تازه ترین سیاهه از بدهی معوق بانک ها

بانک مرکزی داده‌های مربوط به تسهیلات کلان غیر جاری بانک ها را به روز رسانی کرده است که در این گزارش نگاهی به میزان بدهی‌های معوق بانک ها خواهیم داشت.

با تغییر رویه‌های انجام شده توسط بانک مرکزی، یکی از آمارهای مهمی که توسط پایگاه اطلاع رسانی این بانک منتشر می‌شود، وضعیت تسهیلات کلان بانکی غیر جاری است. بر این اساس، این بانک حدود دو هفته پیش، تازه ترین ارقام مربوط به بدهکاران کلان بانک ها را برای 19 بانک (بانک ایران و ونزوئلا بدون اطلاعات) منتشر کرد.

به طور کلی و طبق گزارش اکو ایران، تسهیلاتی که از زمان اتمام قراردادشان دو ماه یا بیشتر گذشته و هنوز تسویه نشده باشد، جزو تسهیلات غیرجاری به شمار می‌رود. چنان چه رقم تسهیلات از حد مشخصی فراتر رود نیز به آن تسهیلات کلان گفته می‌شود. عموماً تسهیلات کلان غیرجاری کمتر یک بانک به معنای عملکرد بهتر یک بانک در فرایند تخصیص وام به اشخاص مناسب است چراکه هرقدر توان افراد متقاضی وام در تسویه تسهیلات بالاتر باشد، احتمال انباشت تسهیلات کلان غیرجاری در بانک عامل کاهش می‌یابد. نیمی از تسهیلات کلان غیر جاری 18 بانک متعلق به بانک آینده! نگاهی به جزئیات تسهیلات غیر جاری کلان بانک هایی که اطلاعاتشان منتشر شده (همان طور که در بالا عنوان شد بانک ایران و ونزوئلا فاقد اطلاعات است)، نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته، بانک آینده با تسهیلات کلان غیرجاری به ارزش بیش از 124 همت، رکورددار بلامنازع در این حوزه بوده است. بعد از آن، بانک‌های صادرات با 49.5 و پارسیان با 15 همت قرار دارند. در فهرست تسهیلات کلان غیر جاری بانک ها همچنین بانک سامان با 0.2، پست بانک با 0.8 و ایران زمین با 1.3 هزار میلیارد تومان در رده‌های آخر قرار دارند. در مجموع، این داده‌ها حاکی از آن هستند که بانک آینده معادل 17 بانک دیگر تسهیلات کلان غیر جاری دارد.

روزنامه خراسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها