رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632772

دستمزد کارگران سبب کسادی کارخانه‌ها نیست

ساعت24- یک فعال کارگری گفت: امروز معیشت کارگران اوضاع خوبی ندارد و با توجه به تعیین دستمزد بدون توجه به مولفه‌های ماده ۴۱ قانون کار، کارگران و بازنشستگان وضعیتِ غیرقابلِ تحملی دارند.

سهیلا جلودارزاده (نماینده ادوار مختلف مجلس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه معیشت کارگران گفت: معیشت کارگران اوضاع خوبی ندارد و با توجه به تعیین دستمزد بدون توجه به مولفه‌های ماده ۴۱ قانون کار، کارگران و بازنشستگان وضعیتِ غیرقابلِ تحملی دارند. دستمزد بازنشستگان بعد از گذشتِ هنوز تعیین نشده و خبری از مذاکراتی که در رابطه با افزایش دستمزد کارگران بوده، بیرون نیامده است.

جلودارزاده تعطیلیِ برخی کارخانه‌های تولیدی را از مشکلاتِ دیگرِ حوزه‌ی کار دانست و گفت: تعطیل شدنِ برخی از کارگاه‌ها به دلیلِ نداشتنِ مواد اولیه و به تبعِ آن تعدیلِ کارگران، حتی در شرکتهایی که زمانی جنبه‌ی حیثیتی برای جامعه‌ی تولید داشتند، نشان از وضعیتِ بد تولید دارد. البته ممکن است نارساییِ قوانین و ناتوانی در اجرایِ سیاست‌ها در رسیدنِ به این وضعیت بی‌تاثیر نبوده باشد. قوانین باید قابلیت اجرا داشته باشند، قانونی که ضمانتِ اجرا ندارد، فایده‌ای هم ندارد.

عضو شورای مرکزیِ خانه کارگر در واکنش به افرادی که معتقدند افزایش دستمزد باعث کساد تولید می‌شود و به کارخانه‌ها آسیب می‌زند، گفت: این وضعیت بیش از آنکه به عواملی چون دستمزد کارگران ربط داشته باشد به سیاستهای کلان اقتصادی مربوط می‌شود.

اگر دستمزد کارگران سبب کساد کارخانه‌ها و تولید بود، اوضاع باید بهتر می‌شد، چراکه در حال حاضر دستمزد کارگران به هیچ وجه قابلی قبول نیست و کارگران با حداقل دستمزد حتی از پس حداقل هزینه‌های زندگی خود هم بر نمی‌آیند. کارگران شرایط سختی دارند و فقر و تنگدستیِ آن‌ها که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند بر رکود بازار تاثیر می‌گذارد.

وقتی توان خرید کالاهای تولید شده وجود نداشته باشد، کارخانه‌ها هم آسیب می‌بینید چون نمی‌تواند محصولاتِ خود را به فروش برساند. پس افزایش متناسب دستمزد کارگران اتفاقا به رونق تولید کمک می‌کند. آنچه تولید را می‌خواباند عدم سودآوریِ مجموعه‌های تولیدی است که این هم به عوامل مختلف ربط دارد و سیاستهای کلان اقتصادی بر این وضعیت اثر می‌گذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها