رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120831

سکوت در برابر چهارمین عامل مرگ انسان!

سکوت در برابر چهارمین عامل مرگ انسان!

ایدز، به رغم کشنده و خطرناک بودن تبعات ابتلا به آن، هنوز هم در باور اغلب مردم کشورمان، "بیماری خارجی ها" است... این طرز تفکر به این معنی است که بود و نبود این بیماری هیچ اهمیتی برای ما نداشته و نمی بایست نسبت به عوارض آن اطلاعات و آگاهی داشته باشیم!!ایدز از جمله بیماریهای خطرناک و کشنده است که می تواند از این طریق شیوع یافته و گسترش یابد.
اگر تا دیروز بیماران ایدزی در کشور ما -از تزریق سرنگ های مشترک -به این بیماری آلوده شده بودند، امروز این الگو تا حدود زیادی تغییر کرده و رفتارهای پرخطر جنسی جای آن را گرفته است. اما "تابو" صحبت از رفتارهای جنسی، همچنان مانع از شفاف سازی موضوع گردیده است و در نتیجه هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود، بدون اینکه جامعه از خطرات آن آگاه باشد!ایدز تا ۷۵ سال پیش حتی شناخته نشده بود اما حالا چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.امروزه تقریبا ۴۰ میلیون نفر مبتلا به ویروس HIV هستند و از این میان روز به روز بر تعداد زنان مبتلا به این بیماری افزوده می شود. بیشترین تعداد مبتلایان را همچنان باید در کشورهای آفریقایی جستجو کرد.
در این کشورها -در بهترین شرایط ایدز حدود ۲۰ سال از طول عمر افراد کاسته است. بدتر آنکه با وجود تلاش های چشمگیر دولت ها، جامعه مدنی و شرکای بین المللی، جوانان بین ۱۵تا ۲۰ سال تقریبا نیمی از مبتلایان جدید به HIV را تشکیل می دهند...بر اساس آمارهای رسمی که اصولا منبع آن وزارت بهداشت است، در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار نفر مبتلا به ایدز در ایران وجود دارد اما در کنار آن، آمارهای غیر رسمی این رقم را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر تخمین می زند.اما نکته مهم در این بین، سن افراد مبتلا است که گفته می شود در حدود یک سوم مبتلایان به ایدز در کشورمان، در رده سنی ۱۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.از ۴ هزار و ۵۶۳ نفر از جوانان مبتلا، ۳هزار و ۳۱۵ نفر به دلیل اعتیاد تزریقی، ۳۷۲ نفر به دلیل آمیزشی و ۱۲۳ نفر به دلیل خون و فرآوردهای خونی، به HIV و ایدز مبتلا شده اند...اعلام چنین اخباری، حکایت از این واقعیت تلخ دارد که بیماری ایدز، نسل جوان جامعه را هدف گرفته و اگر نخواهیم آنان را از خطرات این بیماری کشنده ایمن نگه داریم، قطعا تبعات ناگوارتری را شاهد خواهیم بود.اکنون که ایدز در ایران ۲۰ ساله شده و تعداد بیشتری از هموطنانمان را آلوده کرده است، نقش سایر نهادهای تصمیم گیرنده نمایان تر و فقدان کار گروهی منسجم بین دستگاه های مختلف کشور بیشتر احساس می شود.
● ۲۰ سال مبارزه و یک بررسی!
بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حال حاضر ۱۶ هزار و ۹۰ نفر ایرانی مبتلا به ایدز شناسایی شده اند و پیش بینی می شود با احتساب موارد شناسایی نشده، تعداد این افراد به ۸۰ هزار نفر برسد. در این میان سهم معتادان تزریقی از مبتلایان شناسایی شده ۶۶/۷ درصد برآورد می شود که البته همین آمار نشان می دهد بیشتر قربانیان از راه اعتیاد تزریقی را مردان با اختصاص تعداد۱۰ هزار و ۶۲۵ نفر از تعداد کل را تشکیل می دهند.
به این ترتیب ویروس HIV که با خون های آلوده به کشور راه پیدا کرد، موج دوم هجوم خود را در میان معتادان تزریقی روانه ساخت. بر این اساس و با توجه به این که اعتیاد تزریقی عامل اول ابتلا به ایدز در جامعه به حساب می آید، به نظر می رسد کنترل و درمان بی سابقه اعتیاد در کشور تاکنون بزرگترین گام برای مبارزه با ایدز بوده است. اطلاق لفظ بیمار به معتاد، از بین بردن تابوی اعتیاد و در پی آن شناسایی معتادان و در نهایت توزیع گسترده و برنامه ریزی شده متادون در بین معتادان تزریقی به منظور از بین بردن روش تزریقی از اقدامات موثر در درمان اعتیاد و به دنبال آن کاهش شیوع ایدز در میان معتادان به شمار می رود. اگر چه بنا بر اظهارات محرز، مسئولان در مواجهه با ایدز ابتدا با سکوت و انکار طولانی، دیرهنگام به فکر درمان معتادان تزریقی افتادند، اما به هر حال در این که با این روش از ابتلای بسیاری از معتادان به ویروس HIV جلوگیری شده است، شکی نمی توان قائل شد. اما آیا می توان کنترل اعتیاد را به منزله کنترل ایدز تلقی کرد؟
دکتر مینو محرز، عضو کمیته کشور مبارزه با ایدز درپاسخ به این سئوال ایسنا با اشاره به آمار گزارش شده از سوی سازمان ملل متحد مبنی بر این که در ۸۰ درصد موارد ویروس ایدز از طریق تماس جنسی منتقل می شود، کنترل و پیشگیری از رفتار های پر خطر جنسی را از عوامل مهم کنترل ایدز بر می شمارد. «محرز» عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز مداوم نبودن، حجم کم و عدم اطلاع رسانی شفاف را از جمله مشکلات اساسی این برنامه ها دانسته و می افزاید: در سالهای گذشته برنامه های صدا و سیما تنها در آستانه روز جهانی ایدز پخش می شد. برنامه هایی که با اطلاعات ناکافی و تنها با دعوت کارشناسان مسایل مبهمی را در خصوص ایدز مطرح می کردند.
● اطلاع رسانی ناچیز در برابر تهدیدی بزرگ
این اظهارات از سوی عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز درحالی صورت می گیرد که بر اساس آمار، دلیل ابتلای ۲۵ درصد از موارد به ایدز که ناشناخته محسوب می شود، از راه آمیزش جنسی صورت گرفته است. این در حالیست که محرز با انتقاد از نبود آموزش های لازم در مورد جلوگیری از رفتارهای پرخطر جنسی، میزان دسترسی به افراد دارای رفتارهای پرخطر و در پی آن کنترل این گونه رفتارها را در کشور غیرممکن می داند.
وی می گوید: اگر چه در برنامه دوم مبارزه با ایدز بحث پیشگیری از رفتارهای پرخطر جنسی در گروه های مختلف در نظر گرفته شده است، اما در عمل، با توجه به عدم امکان دسترسی به این افراد، اجرای آن با تردید مواجه است. رئیس مرکز تحقیقات ایدز می افزاید: اگر چه در حال حاضر برخی از گروه های تحصیل کرده جامعه اطلاعات مناسبی در مورد ایدز دارند، اما سایر افراد، تقریبا چیزی در خصوص ایدز نمی دانند. بنابراین اطلاع رسانی در مورد بیماری ایدز در جامعه ناچیز به نظر می رسد. این استاد دانشگاه که معتقد است ایران تا کنون هیچ گونه موفقیتی را در کنترل رفتارهای پرخطر جنسی به دست نیاورده است، با بیان این که در این شرایط نمی توان از کنترل ایدز صحبت کرد، در عین حال می گوید: با شفاف سازی، اطلاع رسانی و با کمک رسانه ها به طور قطع در این زمینه نیز موفق می شویم.
● سایه سنگین ایدز بر سر زنان
در حالیکه کنترل رفتارهای پرخطر جنسی و اطلاع رسانی در این زمینه تا کنون در کشور مغفول مانده، آمارها نشان می دهند که زنان بیش از هر عامل دیگری، تحت تاثیر رفتارهای جنسی، مبتلا به ایدز می شوند. بطوریکه در آخرین آمار وزارت بهداشت، زنان تنها یک درصد کسانی که از راه اعتیاد تزریقی به ایدز مبتلا شده اند را تشکیل می دهند. حال آنکه حدود ۵۰ درصد مبتلایان از طریق آمیزشی، زنان هستند. این در حالیست که بر اساس اعلام سازمان ملل احتمال ابتلای زنان جوان به ایدز ۱/۶ بیشتر از مردان است.

منبع : روزنامه ابتکار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها