رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 125878

تغذیه مناسب زمان بارداری

تغذیه مناسب زمان بارداری

با نگاه جدیدی به راهنمای غذایی در مطلب زیر سعی شده رژیم غذایی صحیحی را در اختیار زنان باردار قرار دهیم .
●مادران باردار و آهن
تعدادی از زنان مسن و مادران باردار دچار فقر آهن هستند. این گروه از زنان باید غذاهایی را مصرف كنند كه دارای نوع مفیدی از آهن باشد مانند همان نوعی كه در گوشت موجود است و یا گیاهانی كه سرشار از آهن هستند مانند اسفناج و باید دقت كرد در زمان استفاده از موادی كه حاوی ویتامین هستند از خوردن چیزهایی كه جذب آهن را دچار مشكل می كنند شدیداً پرهیز كنید. به عنوان مثال آب پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است كه این نوع از ویتامین به جذب آهن در بدن كمك می كند بنابراین زمانی كه از مواد حاوی آهن استفاده می كنید سعی كنید در كنار آن ویتامین C را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید. در زیر لیست كاملی از موادی كه حاوی مقدار زیادی آهن هستند فراهم شده است.
انواع پرك ها كه به اسم كرن فلكس همراه شیر مصرف می شود، انواع گوشت ها، دانه های روغنی سویا، كدو حلوایی ، تخم كدو، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، عدس، اسفناج، گوشت گاو، ماهی ساردین، گوشت اردك و مرغابی، آب گوجه فرنگی ، لوبیا چشم بلبلی سفید.
●فولیك اسید
معروف است كه فولیك اسید خطر ابتلا به مشكلات لوله های عصبی و ناهنجاری های مربوط به آن و همچنین عدم تشكیل مغز را كاهش می دهد. در روز باید حدود ۴۰۰ میكروگرم فولیك اسید استفاده كرد بنابراین به زنانی كه قصد باردار شدن دارند و زنانی كه باردار هستند به ویژه در ۳ ماه اول حاملگی باید از این ماده استفاده كنند. البته قابل ذكر است كه زنان باردار باید حدود ۶۰۰ میكروگرم از فولیك اسید استفاده كنند كه بعضی از مواد غذایی حامل این ماده هستند و یا این كه از مواد كمكی استفاده كنند. موادی كه حاوی فولیك اسید هستند عبارتند از: گیاهانی كه دارای برگ سبز تیره هستند. نان هایی كه حاوی مقدار زیادی گندم باشند، انواع لوبیاها كه بخارپز شده باشند، انواع دانه های روغنی، انواع جوانه ها، پرتقال، گریپ فروت، جگر گوسفند، مرغ خانگی یا محلی و انواع حبوبات.
●افراد گیاهخوار
برخی از مادران باردار ازگیاه خواران هستند. این افراد می توانند با داشتن یك رژیم غذایی صحیح و كامل تمام ویتامینهای لازم را به بدن خود برسانند. این گروه باید به میزان پروتئین، آهن و ویتامین B۱۲ كه مصرف می كنند بسیار دقت كنند و همچنین در مورد كلسیم و ویتامین D نیز باید دقیق شوند اگر از فرآورده هایی مانند شیر استفاده نمی كنند به علاوه افراد گیاه خوار باید از انواع آجیل، دانه های روغنی و حبوبات و اگر دوست دارند از تخم مرغ نیز استفاده كنند. برای حدود ۲۰۰۰ كالری آنها می توانند تقریباً ۱‎/۵ انس از خشكبار و دو سوم پیمانه حبوبات به جای ۵‎/۵ اونس گوشت قرمز، مرغ و ماهی استفاده كنند. یك عدد تخم مرغ، نصف انس خشكبار یا یك چهارم فنجان حبوبات می تواند جایگزین یك انس گوشت، مرغ یا ماهی می باشد. (هر اونس برابر ۳۱‎/۱۰۳۵ گرم است)
●شیر و فراورده های آن
استفاده صحیح از شیر و فرآورده های آن باعث می شود كه حدود ۷۰ درصد از كلسیم مورد نیاز بدن تأمین شود. مصرف فرآورده های شیری با كیفیت رژیم كامل و میزان كافی از مصرف مواد مغزی شامل كلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی، آهن، ریبوفلادین، ویتامین A ، فولیك اسید و ویتامین D كاملاً در ارتباط است. تعداد زیادی از افراد از خوردن فرآورده های شیری به دلیل آلرژی ، فعالیتهای فرهنگی و مسائل مربوط به آن ، طعم و مزه آن و دلایل دیگر امتناع می ورزند. این گروه از افراد كه از خوردن فرآورده های شیری خودداری می كنند باید منابع غنی مواد مغذی كه در شیر موجود می باشد مانند پتاسیم، ویتامین A ، منیزیم، كلسیم و انواع ویتامین را جایگزین آن بكنند.

رؤیا صادقی

منبع : روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها