رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 147463

دیابت در کدام استان ایران شایع تر است؟

ساعت 24-‌رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر گفت: استان مازندران در چاقی، شیوع بیماری دیابت و بیماری فشار خون بالا در کشور رتبه اول را دارد.

ديابت
محمدتقی صالح طبری در اولین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بهشهر در سال 95 که در سالن اجتماعات شبکه بهداشت شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی امسال را سال دیابت نامید و به همه کشورها شیوع این بیماری را هشدار داد. در افرادی که مبتلا به بیماری قند شدند تولید انسولین به دلایل مختلف در بدن آنها کاهش می‌یابد. همچنین چاقی موجب می‌شود که میزان تاثیرگذاری انسولین در بدن انسان کاهش یابد.


وی افزود: تغذیه سالم و استفاده از غذاهای کم چرب و پرهیز از غذاهای آماده و فست فود، تحرک بدنی به دلیل اینکه حداقل 25 درصد به ضربان قلب انسان اضافه می‌کند، پرهیز از مصرف دخانیات، دوری از استرس و حفظ آرامش روانی، 4 رکن اصلی سلامت انسان است که هر فرد با رعایت آنها می‌تواند به اصل خود مراقبتی دست پیدا کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر با بیان اینکه باید به افزایش آمار شیوع برخی از بیماری‌ها در کشور توجه جدی شود، خاطرنشان کرد: آمار بیماران دیابتی در شهرستان بهشهر در حال افزایش است. بالا رفتن قند خون و پایین آمدن انسولین در بدن موجب می‌شود که قند قادر به ورود در سلول برای مصرف نباشد و شخص دچار ناتوانی، خستگی و احساس ضعف شود.

صالح طبری با تاکید براینکه دیابت از جمله بیماری‌های خطرناک است که در وضعیت‌های حاد این بیماری، چشم‌ها، کلیه‌ها و سایر اعضای بدن را ناتوان می‌کند، خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به هر نوع بیماری هستند باید هر 3 ماه یک بار و افراد بالای 45 سال حتی در صورت صحت و سلامتی حتما حداقل یکبار در سال برای چکاب کامل به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: هیچ گونه مشکل بهداشتی در آب شرب شهرستان بهشهر وجود ندارد و باید به افرادی که مایل هستند از آب معدنی یا تصفیه شده استفاده کنند توصیه می‌شود به هیچ عنوان این آب‌ها را به طور دائم مصرف نکنند زیرا سختی این آب ها بسیار اندک است و موجب گوارا شدن آب می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. آب شهری که سختی بالاتری دارد از سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: مصرف آب معدنی برای مسافرت‌ها توصیه می‌شود و برخی به اشتباه وجود املاح بالا در آب شهری را موجب بروز سنگ کلیه می‌دانند در حالی که سنگ‌های کلیه پس از خارج شدن از بدن باید مورد آزمایش قرار بگیرند و اگر از جنس اوره باشد به دلیل مصرف بالای گوشت است و اگر از جنس کلسیم باشد باید مصرف لبنیات را کاهش داد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر عنوان کرد: سامانه ارتباط مردمی و رسیدگی به شکایات بهداشتی از 29 اسفند 94، راه‌اندازی شده و فعال است که برای سهولت کار مسافران طراحی شده است. مردم می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت بهداشت و دانلود نرم افزار و نصب بر گوشی‌های تلفن همراه، رستوران‌های سطح کشور را که براساس موقعیت جغرافیایی و وضعیت بهداشتی آنها درجه بندی شده را مشاهده کنند. همچنین مردم می‌توانند با سامانه 190 تماس بگیرند و شکایات خود را از وضعیت رستوران‌ها اطلاع دهند و با دریافت کد رهگیری پاسخ را دریافت کنند. در این پروسه وزارت بهداشت، شبکه بهداشت هر شهرستان را موظف کرده است تا به شکایت مطرح شده، رسیدگی و نتیجه را اعلام کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها