رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331445

طرز تهیه ترشی لبو | خواص چغندر و فواید ترشی

ترشی لبو یکی از ترشی های بسیار لذیذ و محبوب ما ایرانی ها است اما آگاهی به نحوه تهیه این ترشی میتواند باعث افزایش کیفیت این ترشی شود در ادامه به طرز تهیه این ترشی خوشمزه می پردازیم.

ترشی لبو
html>

طرز تهیه ترشی لبو بسیار اشتها آور

برای افزایش اشتها در فصل زمستان می توانید از ترشی لبو استفاده کنید بنابرای طرز تهیه ترشی لبو در مطلب زیر برایتان قرار داده شده است که میتوانید در هوای سرد از این ترشی بینظیر استفاده کنید و از آن لذت ببرید.این ترشی خوشمزه و اشتها آور را برای روزهای سرد سال تهیه کنید و همراه با غذا میل کنید.

مواد لازم :
لبوی متوسط : ۳ عدد
لیموترش بزرگ : یک عدد
سیر کاملا ریز شده : ۵ حبه
نمک : یک قاشق غذاخوری
سرکه : نصف پیمانه
آب : به مقدار لازم

پیشنهاد می شود بخوانید :طرز تهیه ترشی هفت میوه

طرز تهیه ترشی لبو :
۱لبوها را ابتدا با پوست درون یک زودپز ریخته و به مدت نیم ساعت آنها را بپزید تا نرم شوند.

۲پوست لبوها را خیلی نازک بکنید و هر مدل که می خواهید آن ها را خرد کنید، فقط سعی کنید خیلی ریز نشوند.

۳آنها را درون یک ظرف شیشه های دهان گشاد یا سفالی بریزید.

۴سیر، نمک، سرکه و آب لیمو را درون آب بنفش داخل زودپز بریزید سپس آنها را در ظرفی که لبوها را در آن ریخته اید، بریزید. مواظب باشید سطح آب بیش از سطح لبوها باشد. اگر مقدار آب لبوها، کافی نیست، مقداری آب داغ به آنها اضافه کنید و در گوشه ای بگذارید.

شما می توانید این ترشی خوشمزه را روز بعد میل کنید.

با خواص چغندر ( لبو ) از نگاهی متفاوت آشنا شوید ؛

۱- طبیعت چغندر گرم و تر است.

۲- ضماد برگ با اسیدبوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود.

۳- فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌ های قلبی در بیماران قلبی است.

۴- شیرۀ چغندر یکی از بهترین شیره های سبزی است که به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می بخشد. از این رو مصرف چغندر به خانمها بسیار توصیه می شود. چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

۵- چغندر قرمز یا لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.

۶- لبو دارای مقادیر فراوان آهن در کنار ویتامین ” C ” و اسید فولیک است که از بروز کم خونی در افراد بویژه دختران جوان ممانعت می کند.

۷- املاحی که در شیرۀ چغندر وجود دارد، یک پاک کنندۀ بسیار عالی برای کبد، کلیه و کیسۀ صفراست.

۸- چغندر ملین، نرم کنندۀ و ادرارآور بوده و در رفع یبوست نقش عمده ای را ایفا می کند. همچنین اهمیت به سزایی در دستگاه گوارش دارد.

۹- درمان کننده التهاب مجاری ادرار است.

۱۰- چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماریهای پوستی بسیار مفید است. اشتها را نیز زیاد می کند.

۱۱- چغندر مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین ” A ” می شود.

۱۲- خوردن چغندر پخته، برای رعشه مفید است خصوصاً اگر برگ آن سرخ رنگ باشد.

۱۳- برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود می بخشد.

۱۴- چغندر مخلوط با آب هویج دفع کننده سنگ کیسه صفراست.

۱۵- خوردن چغندر، در هوای خشک خصوصاً در فصل زمستان مؤثر تر است و به همه، خصوصاً پیران بسیار توصیه می شود.

۱۶- شستشوی سر با جوشانده برگ چغندر، شوره و چربی مو را از بین می برد و ضد شپش است.

۱۷- قرار دادن دست و پای ترک خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب بر طرف شدن عارضه می شود.

۱۸- ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسی و زگیل مؤثر می باشد و چنانچه با حنا مصرف شود برای رویاندن مجدد مو و نکویی آن تأثیر به سزایی خواهد داشت.

۱۹- مصرف چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد.

۲۰- در استعمال خارجی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده می شود.

۲۱- شربت چغندر بهترین نوشابه و تقویت کننده بدن و دافع سموم بدن است (برای تهیه شربت چغندر، با آبمیوه گیری آب سه تا چهار عدد چغندر خام را بگیرید و آن را با یک لیوان آب معدنی مخلوط کنید).

۲۲- لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.افراد می توانند با مصرف ۱۰۵ گرم چغندر قرمز، ۵۳ درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ترشی مخلوط

طرز تهیه ترشی لبو | خواص چغندر و فواید ترشی

خواص ترشی

در کل ترشی یکی از چاشنی‌های بسیار معروف است کە بسیار از خانواده‌های ایرانی آن را در کنار بعضی غذاهای سنتی نظیر آبگوشت و لوبیاپلو قرار داده و از طعم دلچسب آن لذت می‌برند…..

برخی معتقدند کە سابقه ترشی انداختن به ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و حتی از ۲ هزار سال پیش در هند ترشی شور و خیار شور مصرف‌ می‌شده است.

اغلب ترشی‌ها از سبزیجات مختلفی نظیر گل‌کلم، هویج، کلم‌پیچ، خیار و… تشکیل شده‌اند کە البته بعضی از ویتامین‌های آن بر اثر محیط اسیدی ترشی، به مرور زمان تخریب می‌شود.

با این حال مصرف ترشی در بین خانواده‌های ایرانی بسیار فراگیر است و بسیار از خانواده‌ها در منزل اقدام به تهیه آن می‌کنند.

حتی در فصل ترشی انداختن بسیارها از این طریق کسب در آمد می کنند و سطل‌های ترشی را پشت خودرو گذاشته و در خیابان‌ها به فروش می‌رسانند. همچنین بعضی هم کە در ترشی انداختن تبحر خاصی دارند از دوستان و آشنایان سفارش قبول می‌کنند.

بازار خوب فروش ترشی در صندوق عقب خودرو ها در طی چند سال اخیر سبب شد کە بعضی به این فکر بیفتند کە مغازه‌هایی مختص فروش انواع ترشی تاسیس کنند کە اتفاقا فکر خوبی بوده و عده بسیاری از شهروندان مشتری پر و پا قرص این مغازه‌ها می باشند.

البته انواع کارخانه‌ای ترشی هم مشتریان بسیاری دارد. امروزه ترشی‌های شیشه‌ای حتی انواعی کە فکر تهیه آنها به ذهن هم خطور نمی‌کند، مانند ترشی قارچ یا خرما در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

درعین حال باید هنگام خرید به تاریخ مصرف و رنگ ترشی توجه کرد. با وجود اینکه ترشی‌های خوشمزه و اشتها آور طرفداران بسیاری دارند اما متخصصان خاطرنشان می‌کنند کە اگر سبزیجات به‌صورت خام و تازه مصرف شوند، مواد مغذی بیشتری در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه لبو با 3 روش مختلف خانگی

طرز تهیه ترشی لبو | خواص چغندر و فواید ترشی

طرز تهیه ترشی لبو شور:

ترشی لبو شور برای کسانی که به شیرینی لبو علاقه ندارند مناسب است برای آماده نمودن ترشی لبو شور شکر را از رسپی ترشی لبو ساده حذف کنید البته طبیعت خود لبو شیرین است برای کم کردن شیرینی آن اول لبو ها را بشویی و خرد نمایید بعد قابلمه ای از آب پر نموده و روی شعله گاز قرار دهید وقتی جوش آمد لبو را برای مدت زمان دو دقیقه در آب جوش بریزید بعد آب آن را دور بریزید و بعد نمک و فلفل و سرکه را به لبو بیافزایید همچنین برای آماده نمودن ترشی لبو خام ابتدا لبو را بشوئید و خرد نمایید و داخل ظرف مناسبی بریزید سپس نمک و فلفل و سرکه را در شیشه ریخته و ترشی را در یخچال قرار دهید تا آماده گردد.

طرز تهیه ترشی لبو عربی:

مواد لازم :
بادمجان نیم کیلو
شلغم نیم کیلو
کلم قمری نیم کیلو
لبو نیم کیلو
گل کلم 1 کیلو
فلفل تند طبق سلیقه
سیر یا موسیر مقداری
سرکه و نمک به میزان لازم
سیاهدانه، گلپر، زردچوبه،
زیره، تخم گشنیز از هر یک، 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی لبو عربی مخلوط :
ترشی لبو عربی یکی از انواع ترشی است که بسیار خوشمزه و عالی می باشد و طبخ آن به آسانی صورت می گیرد برای اینکار ابتدا بادمجان ها را بشوئید بعد با کمک چاقو به قطعات یک اندازه تقسیم نمایید سپس آنها را در قابلمه ریخته و سرکه و نمک و زردچوبه را اضافه نمایید و شعله را روشن نموده تا بادمجان ها نیم پز گردد .
در مرحله بعد لبو را بشوئید و با چاقو به تکه های کوچک تقسیم نمایید و در قابلمه مناسبی ریخته و سرکه و نمک و زردچوبه بریزید و شعله را روشن نموده تا لبو ها نیم پز گردد
حالا کلم قمری و شلغم و گل کلم را با کمک چاقو به تکه های زیبا و کوچک تقسیم نمایید ظرفی که برای ریختن ترشی در نظر گرفتید بردارید و بادمجان و لبو و گل کلم و شلغم و کلم قمری خرد شده را در آن بریزید و مخلوط نمایید بعد ادویه ها را بریزید و در آخر سرکه را اضافه نموده و درب ظرف را ببندید. بعد از سپری شدن 15 روز ترشی خوشمزه لبو مخلوط عربی آماده می گردد.

پیشنهاد می شود بخوانید :طرز تهیه ترشی لیته
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها