رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 371344

60 درصد دیابت نوع دو با غذای سالم کنترل می شود

ساعت 24- مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: 19 درصد سرطان های گوارش و 60 درصد دیابت نوع 2 با الگوی غذایی مناسب قابل کنترل است و تاثیر آن دو برابر تاثیر داروست.

style="text-align:justify">به گزارش وزارت بهداشت، زهرا عبداللهی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی و همایش ملی «بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری» در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان این مطلب گفت: 50 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 30 تا 40 درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: مصرف کم میوه و سبزی 19 درصد علت سرطان های دستگاه گوارش و 31 درصد بیماری های قلبی است.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: از 10 عامل بیماری های غیرواگیر مهمترین ریسک فاکتور، تغذیه نامناسب است که موجب شده بیماری های غیرواگیر از 56 درصد در سال 80 به 76 درصد در سال های اخیر برسد.
عبداللهی تصریح کرد: مطالعات سال 95 نشان می دهد مصرف سبزی و میوه در روستاها از شهرها نیز کمتر بوده است. مصرف حداقل 3 واحد سبزی و 2 واحد میوه توصیه جهانی است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه ادامه داد: مصرف زیاد چربی و روغن عامل اصلی سرطان های پروستات و سینه است که از شایع ترین سرطان هاست.
وی اظهار داشت: چاقی شکمی از چاقی عمومی بدتر است و مطالعات سال 91 نشان می دهد این چاقی در زنان 61 درصد است.
عبداللهی کاهش ضریب هوشی را ناشی از کمبود ید و آهن در افراد دانست و تصریح کرد: کمبود ریزمغذی ها اعم از کمبود آهن، کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود ویتامین های A، ویتامین D، کمبود روی و ید هستند.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: کمبود ید در 30 سال پیش موجب بروز 70 درصدی گواتر می شد که با غنی سازی نمک به ید تصفیه شده باعث شد این عدد به 5 درصد برسد و اگر از عرضه نمک های غیرمجاز در بازار جلوگیری نشود دوباره به تدریج به همان وضعیت سابق برخواهیم گشت.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها