رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 372333

خواص روغن پرتقال برای پوست و لاغری

ساعت24 - روغن پرتقال به عنوان ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد انقباض و تشنج، تحریک کننده میل جنسی، خوشبوکننده، تحریک کننده سیستم گوارش و بهبود گردش خون در نظر گرفته می شود.

همانطور که می دانید روغن پرتقال از میوه گیاه پرتقال Citrus sinensi به دست می اید. گاهی از اوقات به این روغن، روغن پرتقال شیرین هم می گویند که از پوسته بیرونی میوه پرتقال معمولی به دست می اید و قرن هاست به خاطر اثر تقویت کنندگی که بر روی سیستم ایمنی دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر افراد زمانی که پرتقال را پوست می کنند با مقادیر اندکی از این روغن تماس خواهند داشت. اگر با مزایا و کاربردهای مختلف روغن های ضروری اشنا نیستید، ممکن است از دیدن محصولات متعددی که وجود دارد شگفت زده شوید. تا به حال از صابون، شوینده، تمیزکننده اشپزخانه که بوی پرتقال دارد استفاده کرده اید؟ شما می توانید رد روغن پرتقال را در محصولات آرایشی و محصولات مرتبط با منزل پیدا کنید. این موضوع به خاطر بو و توانایی تمیزکنندگی پرتقال و روغن آن است.

این روغن به محصولات زیبایی متعددی همچون لوسیون ها، شامپوها، درمان های آکنه و دهانشویه اضافه می شود زیرا خاصیت آنتی باکتریایی دارد، بویش قوی و لذت بخش است. در برخی از منازل، ممکن است افراد از اسپری و تمیزکننده حمام و اشپزخانه حاوی این ماده استفاده کنند. روغن پرتقال در نوشیدنی هایی همچون آب میوه یا نوشابه ها برای بهبود طعم به کار می رود و روش های زیادی برای استفاده از مزایای آن به صورت طبیعی وجود دارد.

مزایای روغن پرتقال:

حتما برای شما هم پیش آمده است که به هنگام بریدن پرتقال و پوست کندن آن با روغنی که در آن وجود دارد مواجه شوید. طعم و بوی قوی و تندی که از افشانه پوست پرتقال به دست می اید دقیقا همان چیزی است که در روغن ضروری پرتقال غلیظ شده به چشم می خورد.

فرمول قوی مواد تشکیل دهنده فعال پرتقال، مسئول توانایی های درمان کنندگی آن است. شاید بتوان گفت قوی ترین مواد تشکیل دهنده ای که در روغن پرتقال وجود دارد لیمونن است که ۸۵ الی ۹۶ درصد این عصاره را به خود اختصاص می دهد. ۰.۵ الی ۳ درصد آن از myrcene تشکیل شده است. لیمونن به عنوان آنتی اکسیدان قدرتمند در نظر گرفته می شود که می تواند با اسیب ناشی از رادیکال های ازاد مبارزه کند و التهابی که منجر به بیماری های مختلف می شود را درمان نماید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مزایای روغن پرتقال در برگیرنده موارد زیر است:

مبارزه با تومورهای سرطانی

افزایش جریان خون

کشتن باکتری ها و پاتوژن ها

کاهش چین و چروک ها

بهبود بافت صورت

کاهش اضطراب

کاهش پرفشاری خون

روغن پرتقال به عنوان یک روش طبیعی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری های مختلف می تواند یک درمان خانگی محبوب برای افراد باشد. این روغن سال هاست که در طب هندی ها، چینی ها و ساکنین مناطق مدیترانه ای به کار می رود.

در طول تاریخ، روغن پرتقال برای درمان طیف وسیعی از شرایط همچون سیستم گوارش ضعیف، خستگی مزمن، افسردگی، عفونت های پوستی و دهانی، سرماخوردگی، آنفلونزا، میل جنسی اندک استفاده شده است.

روغن پرتقال به عنوان ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد انقباض و تشنج، تحریک کننده میل جنسی، خوشبوکننده، تحریک کننده سیستم گوارش و بهبود گردش خون در نظر گرفته می شود. دی لیمونن که بیش از ۹۰ درصد روغن پوست پرتقال را تشکیل می دهد یک مونوترپن است که فعالیت بسیار قدرتمندی دارد. تحقیقات نشان داده است که این ماده می تواند رشد تومورها در مطالعات حیوانی را کاهش دهد.

برخی از این مطالعات پیشنهاد می کنند مونوترپن ها می توانند مانع از بروز سرطان های معده، پانکراس، ریه، کبد، پوست شوند و آن را مسدود می سازند. توانایی مبارزه با مواد سرطان زا به خاطر القاء آنزیم متابولیزه کننده کارسینوژن فاز دوم است که منجر به سم زدایی کارسینوژن می شود.

نحوه استفاده از روغن پرتقال:

استفاده از بوی روغن پرتقال: شما می توانید روغن را در دستگاه پخش کننده بریزید یا بوی آن را به طور مستقیم استشمام نمایید. در این شرایط قادر خواهید بود بوی اتاق را تازه تر کنید. چند قطره از این روغن را در دستگاه بریزید و از هوای تازه اتاق لذت ببرید

کاربرد موضعی: قبل از اعمال روغن پرتقال بر روی پوست باید آن را با روغن حاملی همچون روغن نارگیل یا جوجوبا به نسبت ۱ به ۱ رقیق نمایید. بعد از اینکه مطمئن شدید به این روغن حساسیتی ندارید می توانید آن را به وان حمام، لوسیون یا محلول شستشوی بدن اضافه کنید.

مصرف دهانی: استفاده دهانی و مصرف آن از طریق دهان تنها زمانی توصیه می شود که مطمئن شوید از روغن طبیعی و سالم استفاده می کنید. اگر چنین اطمینانی ندارید بهتر است آن را از طریق دهان مصرف نکنید. شما می توانید از مکمل های حاوی آن تحت نظر پزشک استفاده کنید. اینکار به کاهش نفخ و بهبود گوارش و سم زدایی از بدن کمک می کند. FDA مصرف این روغن را امن اعلام کرده اما زمانی می توانید برای خوردن از روغن پرتقال استفاده کنید که مطمئن باشید کاملا طبیعی است و هیچ افزودنی ندارد.
دستور تهیه شامپوی خانگی با مرکبات و عسل:

این شامپوی خانگی برای موهای شما عالی است. این ماده به تعادل PH طبیعی موها کمک می کند و باکتری ها را نابود می سازد. شامپوی تهیه شده به بازسازی رطوبت مو ، کاهش شوره سر کمک می کند و روغن طبیعی موها را نابود نمی سازد.

زمان کلی: ۲ دقیقه

برای ۲۰ الی ۳۰ بار

مواد تشکیل دهنده:

یک پیمانه آب

۵ قاشق غذاخوری عسل

۵ قطره روغن پرتقال

۵ قطره روغن ضروری لیمو

بطری شیشه ای

طرز تهیه:

همه مواد تشکیل دهنده را در کاسه ترکیب کنید. آن را به ظرف مدنظر انتقال دهید و قبل از مصرف تکان دهید.
درمان آکنه با عسل و روغن پرتقال:

این درمان خانگی طبیعی پوست شما را خشک، قرمز یا پوسته پوسته نمی کند و به کاهش لکه های تیره، جوش های سرسفید و سرسیاه و سایر شرایطی که توسط باکتری ها ایجاد شده است کمک می کند. هم عسل و هم پرتقال می توانند با عفونت، باکتری ها، التهاب، تورم و قرمزی مبارزه نمایند و برای پوست مفید باشند.

زمان کلی:۲ دقیقه

برای ۳۰ بار

مواد تشکیل دهنده:

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص

سه قاشق غذاخوری عسل

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب

۲۰ قطره روغن ضروری پرتقال

۲ کپسول از پروبیوتیک ها

طرز تهیه:

همه مواد تشکیل دهنده را در ظرفی با هم ترکیب کنید. سپس آن را در بطری ذخیره نمایید و جای خنکی نگه دارید.
طرز تهیه خوشبوکننده طبیعی منزل:

شما می توانید ماشین ظرفشویی خود را با ترکیب روغن پرتقال و یک پیمانه آب لیمو خوشبو کنید. آن ها را به انتهای ماشین ظرفشویی خود اضافه کنید. چرخه شستشو را بزنید تا بوی آن عوض شود. از همین فرمول برای شستن سینک هم می توانید بهره ببرید

همچنین می توانید با پر کردن ظرف با آب و اضافه کردن روغن پرتقال، روغن لیمو ، چوب دارچین، میخک به آن بوی تمیزی به آشپزخانه یا منزل ببخشید.
عوارض جانبی و تداخلات روغن پرتقال:

از آنجایی که این روغن بسیار قوی است اگر به صورت مستقیم بر روی پوست قرار گیرد می تواند واکنش هایی را ایجاد نماید. به همین خاطر باید کار خود را با مقادیر اندک آغاز کنید و مطمئن شوید قرمزی، تورم، کهیر را تجربه نمی کنید. قبل از به کار بردن این روغن مقدار اندکی از آن را بر روی پوست بزنید و تست کنید. اگر مشکلی نداشتید می توانید آن را دوباره مورد استفاده قرا دهید.

اگر به مرکبات و پرتقال حساسیت دارید نباید از روغن آن استفاده کنید. در غیر اینصورت با واکنش های شدید مواجه خواهید شد. همچنین زمانی که از این روغن برای کودکان استفاده می کنید یا در زنان باردار و شیرده به کار می برید، باید محتاط باشید و شرایط پزشکی افراد را مدنظر داشته باشید. روغن های ضروری بسیار قوی هستند و می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. پس اگر دارویی مصرف می کنید قبل از به کار بردن روغن پرتقال با پزشک خود مشورت نمایید.

این روغن ممکن است بر روی شرایط فعلی همچون سرطان، بیماری قلبی، اسیب های کبدی یا اختلالات پوستی اثر بگذارد. مساله دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که روغن مرکبات می تواند اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش یا نور خورشید بعد از ۱۲ ساعت اعمال بر روی پوست را افزایش دهد. پس سعی کنید بعد از اعمال روغن بر روی پوست در منزل بمانید تا دچار سوختگی نشوید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها