رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387814

روسیه سفیران سوئیس و هلند را احضار کرد

ساعت 24- خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که وزارت خارجه روسیه سفیران سوئیس و هلند را برای درخواست توضیح پیرامون ادعای جاسوسی دیپلمات های روس در این کشورها، احضار کرد.

style="text-align:justify">اسپوتنیک افزود: سوئیس پیشتر با اشاره به ادعای رسانه ها پیرامون فعالیت جاسوس های روس در این کشور، فرایند تایید دیپلمات های روسیه را سختگیرانه کرد.

وزارت خارجه روسیه امروز علت احضار «ایوس روسیر» سفیر سوئیس در مسکو را 'توضیح پیرامون اتهام های بی اساس مبنی بر فعالیت رو به رشد سرویس های ویژه روسیه در سوئیس و دخالت ماموران روس در اقدام های غیرقانونی علیه زیرساخت های این کشور' عنوان کرد.
به گفته وزارت خارجه روسیه، در حالی که ممکن است 'تب جاسوسی' روابط آسیب دیده مسکو و هلند را بدتر کند، سفیر هلند در مسکو نیز در جریان مسائل قرار گرفت.
روابط میان روسیه و مسکو اوایل سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور-مهر 96) با انتشار مقاله ای در روزنامه سوئیسی «تاگس آنتسیگر» که مدعی شده بود از هر 4 دیپلمات روس یک نفر مامور اطلاعاتی است، رو به سردی گذاشت .
این روزنامه همچنین مدعی شد که 2 شهروند روس در هلند به اتهام جاسوسی از یک آزمایشگاه تحقیقات هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی بازداشت و به روسیه بازگردانده شدند.
این آزمایشگاه که در برن پایتخت سوئیس مسقر است، تحقیقات در مورد علت مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس دو جانبه روس در انگلیس را انجام می داد.
براساس ادعای این روزنامه، این اقدام های ادعایی جاسوسی در عملیات مشترک سوئیس، هلند و انگلیس کشف شد.
به گزارش ایرنا، تنش در روابط لندن و غرب با روسیه پس از مسموم شدن اسکریپال و دخترش در خاک انگلیس با گاز اعصاب تشدید شد، به طوری که واشنگتن و اتحادیه اروپا به حمایت از انگلیس برآمدند.
اسکریپال در سال 2006 در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به 13 سال حبس محکوم شد. وی متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 انگلیس قرار داده است.
آمریکا و شمار زیادی از کشورهای اروپایی در واکنش به مساله مسمومیت اسکریپال، دیپلمات های روس را از خاک خود اخراج کردند.
سوئیس 2 شهروند روس بازداشت شده در هلند را متهم به جاسوسی از سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ کرد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها