رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387877

کافی نبودن اقدامات جهانی در جهت ریشه‌کنی سل

ساعت24-سازمان جهانی بهداشت (WHO) با اعلام اینکه تعداد مبتلایان و قربانیان بیماری سل در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته هشدار داد با این وجود کشورها هنوز اقدامات کافی برای پایان دادن به مرگبارترین بیماری عفونی جهان تا سال ۲۰۳۰ انجام نداده‌اند.

گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ در مقر مرکزی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۶ میلیون نفر از مجموع ۱۰ میلیون نفر مبتلا به سل جان خود را از دست داده اند که دو سوم این موارد تنها در هشت کشور رخ داده است و هند، چین و اندونزی در رأس آنها قرار دارند.

این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد تعداد موارد جدید سالانه ابتلا به سل به طور کلی ۲ درصد کاهش داشته است که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی این روند کاهشی در اروپا سالیانه پنج درصد و در آفریقا چهار درصد بوده است.

هم‌چنین مقاومت دارویی سل به یک معضل عمومی جهانی تبدیل شده است. به طوری که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۵۸ هزار نفر در جهان به دلیل مقاومت دارویی نسبت به ریفامپین، داروی رایج سل به این بیماری مبتلا شده‌اند.

سل یکی از مسری‌ترین بیماری‌هاست و سازمان ملل متحد در نظر دارد طی اقداماتی تا سال ۲۰۳۰ آن را به طور جهانی ریشه‌کن کند. هم‌چنین این برنامه هدف کاهش ۹۰ درصدی تعداد مرگ و میرهای ناشی از سل و کاهش ۸۰ درصدی شیوع سل و موارد جدید مبتلایان را در هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت دارد.

با این حال وضعیت فعلی سل در جهان بسیار وخیم بوده و این قاتل عفونی پیشرو در جهان روزانه جان بیش از ۴۰۰۰ نفر را در جهان می گیرد. از همین رو مدیر برنامه جهانی سل در سازمان جهانی بهداشت ضمن هشدار نسبت به وضعیت اسفناک اقدامات کشورهای مختلف در زمینه ریشه‌کنی سل تاکید کرد: جهان برای رسیدن به هدف ریشه‌کنی سل تا سال ۲۰۳۰ به ساز و کارهای بهتر در گزارش موارد ابتلا، پوشش گسترده تر درمانی و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر تحقیقاتی برای ساخت واکسن های جدیدتر نیاز دارد.

وی افزود: افزایش منابع مالی و تعهدات سیاسی کشورها برای تسریع پیشرفت های اساسی در این زمینه ضروری است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این گزارش در حالی منتشر شده که قرار است در ۲۶ سپتامبر، اولین نشست سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد سل برگزار شود و انتظار می‌رود یک اعلامیه سیاسی در مسائل مربوط به پوشش بهداشتی، درمان پیشگیرانه و بسیج مالی منتشر و توسط حدود ۱۰۰ کشوری که در این نشست حضور دارند، مورد قبول واقع شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها