رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 392267

۶ راهکار برای لذت بردن از دوران بازنشستگی

ساعت 24- ذهنیتی که از دوران بازنشستگی وجود دارد همچنان بر پایه باورهای قدیمی استوار است. باورهایی که دوران بازنشستگی را در بهترین حالت زندگی در یک خانه باصفا و به دور از هیاهوی شهر می‌دانند و در بدترین حالت، سوار شدن بر ارابه فرسوده‌ای در مسیر مرگ.

52
به نقل از گاردین، آنها که این روزها ششمین دهه از عمر خود را سپری می‌کنند، دوران بازنشستگی کاملا متفاوتی را نسبت دوران بازنشستگی والدینشان تجربه می‌کنند. در دنیای امروز، تردید بیشتری نسبت به آینده وجود دارد و از سوی دیگر بازنشسته شدن یا نشدن و یا زمان و نحوه بازنشسته شدن، گزینه‌هایی است که می‌توان انتخاب کرد. هرچند کار کردن، این روزها بخشی از دوران بازنشستگی بسیاری را به خود اختصاص داده با این حال، ذهنیتی که از دوران بازنشستگی وجود دارد همچنان بر پایه باورهای قدیمی استوار است. باورهایی که می‌گویند دوران بازنشستگی در بهترین حالت زندگی در یک خانه باصفا و به دور از هیاهوی شهر است و در بدترین حالت، سوار شدن بر ارابه فرسوده‌ای که به مقصد مرگ حرکت می‌کند.

همین باعث می‌شود مردم از پذیرفتن دوران بازنشستگی و یا حتی به از زبان آوردن نام آن خودداری کنند. این مایه تاسف چرا که دوران بازنشستگی می‌تواند و باید بهترین دوره زندگی باشد و تنها چیزی که لازم است، اندکی برنامه‌ریزی، آمادگی و دور ریختن باورهای قدیمی است.

1- حساب بازنشستگی را از پیری جدا کنید

وقتی اسم از بازنشستگی می‌آید، فورا ذهن به سمت پیری منحرف می‌شود (همان ماجرای دهکده باصفای بازنشسته‌ها). آنچه افراد در آغاز دوران بازنشستگی با آن کلنجار می‌روند تغییر کردن است نه پیر شدن و آنچه اهمیت دارد نحوه مدیریت دوران بازنشستگی است: مهم‌ترین تحول زندگی انسان. دوره‌ای که انسان درس‌هایی که از سایر تحولات در زندگی گرفته را بررسی می‌کند: بچه‌دارشدن، طلاق گرفتن، انعطاف‌پذیرشدن، پشت سر گذاشتن بحران‌ها و تغییرات. در واقع، دوران بازنشستگی زمان برداشت محصول تجربیات و مهارت‌هایی است که از زندگی کسب کرده‌ایم.

2- روی پول متمرکز نشوید

هرچند حقوق بازنشستگی به کنار آمدن با چالش‌های عاطفی و روانی ناشی از ترک کار کمکی نمی‌کند و خود چالشی مستقل برای برخی از بازنشستگان محسوب می‌شود اما برخی دیگر از بازنشستگان، حقوق بازنشستگی را به منزله رهایی تلقی می‌کنند چرا که می‌دانند در ازای محدود شدن منابع مالی‌شان می‌توانند از زمانی که در اختیار دارند آن‌گونه که می‌خواهند استفاده کنند.

3- کاری را قلباً دوست دارید انجام دهید

این یک باور غلط است که تنها تا زمانی که حقوق دریافت می‌کنیم می‌توانیم مفید و موثر واقع شویم. برعکس، چه بسیار کسانی هستند که پس از بازنشستگی به موفقیت‌های واقعی دست پیدا کرده‌ و توانایی‌های بالقوه‌شان را به نمایش گذاشته‌اند: دنبال کردن فعالیت‌های مورد علاقه، مطالعه و افزایش آگاهی، مشارکت داوطلبانه در فعالیت‌های اجتماعی، آموزش و روی آوردن به اهداف و علایقی که به دلیل مشغله‌های کاری کنار گذاشته‌ شده‌اند.

یکی از ارزشمندترین جنبه‌های دوران بازنشستگی امکان پرداختن به اولویت‌های واقعی و صادق بودن با خود است. اینجا دیگر، بعد مالی، اهمیت ثانویه پیدا می‌کند و آنچه مهم جلوه می‌کند لذت بردن از بعد معنوی زندگی است.

4- فعال باشید

در حالی که فعالیت، سلامت روحی و جسمی به همراه می‌آورد، فعالیت کم و رخوت، سبب افسردگی و اضطراب می‌شود. ممکن است گمان کنیم با ترک کار و جدا شدن از اجتماع، فعالیتمان به حداقل خواهد رسید. بسیاری از کسانی که نخستین ماه‌های بازنشستگی را سپری می‌کنند دچار افسردگی می‌شوند که این ناشی از فقدان علایق و دل‌مشغولی‌هاست. جالب است که بررسی‌ها حکایت از آن دارد که افراد پرکار یا اصطلاحا خوره کار، دوران بازنشستگی‌شان را همان‌قدر دوست دارند که قبلا شغلشان را دوست داشته‌اند. راز این حقیقت، کنجکاوی است. بنابراین کاملا اشتباه است که کارکردن را تنها راه برای حفظ سلامت روحی، جسمی و اجتماعی خود بدانیم؛ برعکس، در دوران بازنشستگی راه‌های متعدد و متنوع‌تری وجود دارد.

5- برای ارتباط با همسرتان اهمیت بیشتری قائل شوید

حتی در میان زوج‌های بسیار علاقه‌مند به یکدیگر هم ترس از مواجهه با دوران بازنشستگی وجود دارد. اینکه بخواهند ساعت‌ها کنار هم بودن در خانه را تجربه کنند تغییری اساسی در روالی است که سال‌ها به آن عادت کرده‌اند؛ تغییری که به نظرشان چندان قابل تحمل نمی‌رسد. در حالی که این تغییر می‌تواند بسیار مثبت باشد. تحقیقات نشان داده که دوران بازنشستگی در طولانی‌مدت، ازدواج را تقویت می‌کند. البته از آغاز دوران بازنشستگی اگر زوجین تمام ساعات روز را کنار هم بگذرانند اختلافاتی شکل خواهد گرفت که اگر به درستی مدیریت شود همین مدت زمانی که برای سازگار شدن لازم است هم نتایج رضایت‌بخشی به دنبال خواهد داشت. دوران بازنشستگی، تغییری را که برای بهبود رابطه زوجین لازم است در اختیارشان می‌گذارد. فرصت صحبت کردن، بررسی اختلاف نظرها و مطرح کردن انتظارات، به بهبود رابطه کمک کرده و به آن تازگی می‌بخشد.

6- افق‌های پیش رویتان را وسعت ببخشید

باورهای قدیمی دوران بازنشستگی را دوره‌ای راکد می‌دانند که تغییری در آن صورت نمی‌گیرد. در حالی که زندگی همواره در حال تکامل است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه آینده‌ای پیش رو است. هر شوق و علاقه جدیدی، درهای جدیدی را باز می‌کند و افق‌ها را به گونه‌ای غیرمنتظره در برابرتان می‌گستراند.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها