رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411129

سقوط سنگین در بازارهای نفت/وست تگزاس ۴۹ دلاری شد

ساعت24-با ظهور نشانه‌هایی از تولید مازاد در بازار آمریکا و درحالی‌که حال‌وهوای سرمایه‌گذاران تحت فشار نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و کاهش عرضه نفت قرار داشت، قیمت نفت خام به شدت سقوط کرد.

به گزارش رویترز، در پایان معاملات روز دوشنبه، با ظهور نشانه‌هایی از تولید مازاد در بازار آمریکا و درحالی‌که حال‌وهوای سرمایه‌گذاران تحت فشار نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و کاهش عرضه نفت قرار داشت، قیمت نفت خام به شدت سقوط کرد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۸۶ سنت یا ۱.۴۳ درصد سقوط کرد و به ۵۹.۴۲ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، ۱.۴۵ دلار یا ۲.۸۳ درصد سقوط کرد و به ۴۹.۷۵ دلار رسید.

به گفته تاجران، قیمت‌های نفت پس از آن سقوط کرد که شرکت اطلاعات بازار، جن‌اسکیپ، اعلام کرد که میزان ذخایر نفت خام آمریکا در انبارهای مرکز کوشینگ اوکلاهاما، بین ۱۱ تا ۱۴ دسامبر، بیش از ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است.

تاجران و فعالان بازار نفت، به دقت میزان ذخایر این مرکز را زیر نظر دارند، چراکه این مرکز نقطه تحویل نفت پیش‌خرید شده است و تقریبا تمام معاملات نفتی دیگر در منطقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

فیل فلین، تحلیل‌گر گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو، می‌گوید: آمار کوشینگ خیلی بالاتر از حد انتظار بود... این قطعا بر نگرانی از این که عرضه مازاد است و تقاضا در حال کمتر شدن است، تاکید می‌کند. بازارها همچنان در این مورد مضطرب هستند.

هر دو شاخص نفتی در ماه اکتبر و نوامبر بیش از ۳۰ درصد سقوط کرده‌اند. این درحالی صورت می‌گیرد که مازاد عرضه باعث ازدیاد ذخایر نفت انبارها شد، اما در ۳ هفته اخیر، پس از وعده تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش میزان تولید، قیمت‌ها تثبیت شده بود.

برخی سرمایه‌گذاران تردید دارند که کاهش تولید وعده داده شده توسط اوپک و روسیه، برای متوازن کردن بازارها کافی باشد.

وزیر انرژی امارات، سهیل المزروعی، روز دوشنبه در دوبی به خبرنگاران گفت: بازار نفت درحال سقوط است و ما انتظار داریم همگی تولیدات خود را تحت توافقی که پیش از این در وین منعقد کردیم، کاهش دهند.

اما یک منبع آگاه به رویترز خبر داد که در ماه دسامبر، تا به اینجای کار، تولید نفت خام روسیه در سطح رکوردی ۱۱.۴۲ میلیون بشکه در روز قرار دارد.

از سوی دیگر با انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف از سوی چین، فرانسه و آلمان، نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا به شدت افزایش یافته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها