رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 420089

هفته‌نامه لوپوئن فرانسه گزارش داد

ونزوئلا، سفر به اعماق جهنم

ساعت24-بهشت خیالی که هوگو چاوز با درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام به آمریکا ساخته بود حال به جهنمی تبدیل‌شده است که مادورو جانشین چاوز نگهبان آن شده و درهای آن را بر روی شهروندان ونزوئلایی بسته و کلیدش را به دریایی از حسرت و زورگویی و شکست اخلاقی پرتاب کرده است.

خبر
شهروندان ونزوئلای به‌طور واقعی در چاهی افتاده‌اند که چاوز با ارائه راه‌حل‌های ناکارشناسانه آن را هرروز عمیق‌تر می‌کند. این روزها که دنیا گرفتاری‌های دیگری پیداکرده است به نظر می‌رسد شهروندان ونزوئلا در آتش جهنمی که زاد و رشد دارد می‌سوزد. بررسی روزگار شهرودان ونزوئلایی ازآن‌رو ا اهمیت دارد که راه ورود به مسیر ونزوئلایی شدن برخی اقتصادها ازجمله اقتصاد ایران مسدود نشده است و این احتمال را نباید صفر فرض کرد. لوپوئن هفته‌نامۀ راست میانه، یکی از مقاله‌های شماره جدید خود را با تیتر "ونزوئلا، سفر به اعماق جهنم"، به بحران اقتصادی در این کشور اختصاص داده و نوشته است که شمار زیادی از مردم ونزوئلا برای فرار از فقر و گرسنگی، به مجمع‌الجزایر "آنت" واقع در دریای کارائیب که در اختیار هلند است، پناهنده شده‌اند.این هفته‌نامه می‌نویسد به‌رغم آنکه ونزوئلا دارای یکی از غنی‌ترین ذخایر نفت خام در دنیاست و زمانی یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای جنوبی بود، چند سال است که دچار تورم و بحران اقتصادی شدیدی است؛ به‌طوری‌که مردم این کشور برای تأمین نیازهای اولیه و دارویی خود با مشکلاتی جدی روبرو هستند.بنا به نوشتۀ لوپوئن، بحران ونزوئلا یکی از وخیم‌ترین بحران‌های اقتصادی شش دهۀ اخیر در جهان است و صندوق بین‌المللی پول از کمبود آب و برق، مشکلات درزمینۀ حمل‌ونقل عمومی و میزان وقوع جرم بالا به علت گرسنگی، به‌عنوان دیگر مشکلات اقتصادی در این کشور نام‌برده است. این هفته‌نامه می‌نویسد که "نیکلاس مادورو" رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا، ایالات‌متحدۀ آمریکا و مخالفان دولت خود را مسبب اصلی بحران اقتصادی کنونی در این کشور می‌داند. زیرا ونزوئلا تحت‌فشار بی‌وقفۀ تحریم‌های آمریکا قرار دارد.لوپوئن به نقل از یکی از شهروندان این کشور می‌نویسد: «هرگز حتی در بدترین کابوس‌هایم، چنین چیزی را تصور نمی‌کردم؛ در کمتر از یک سال ١٢ کیلو وزن کم کرده‌ام، و تنها به خاطر کمک‌های پسرانم در کلمبیا و استرالیا توانسته‌ام زنده بمانم زیرا حداقل دستمزد در این کشور ١٨٠٠ بولیوار (واحد پول ونزوئلا) است در حالیکه قیمت یک کیلو گوشت به ١٢٠٠ بولیوار رسیده است».این هفته‌نامه در ادامه می افزاید کالاهایی چون میوه و سبزیجات اکنون در ونزوئلا کالایی لوکس تلقی می شوند. گاهی برق برای مدت بیست ساعت قطع است و نرخ تورم در این کشور به مرز ١٫٧ میلیون درصد رسیده است.
کودتا؟
گروهی از نظامیان گارد ملی ‎ونزوئلا دست به اقدام نظامی علیه مادورو، دیکتاتور چپ حاکم بر این کشور زده‌اند. از کاراکاس گزارش شده گروه‌هایی از مردم در پشتیبانی از نظامیان به خیابان آمده‌اند؛ این چندمین تلاش نظامیان برای رهانیدن کشور از چنگال مادوروست؛ شانس بسیار کمی برای موفقیت وجود دارد.فرمانده‌ی نظامیان شورشی که افسر جوانی به نظر می‌رسد، در پیام ویدیویی خود خطاب به مردم ونزوئلا گفته بود؛ " این یک پیام به تمام مردم ونزوئلاست که بدانند ما نیز چون آنان در شرایط غیرقابل‌تحملی هستیم".‌‏برخی رسانه‌های ‎ونزوئلا اعتراض‌های امروز را پوشش داده‌اند. چند رسانه‌ی نزدیک به مادورو هم از بازداشت نظامیان شورشی خبر داده‌اند. با توجه به فیلم‌های منتشرشده، شاید بتوان ارزیابی کرد که اقدام نظامی نافرجامی بوده است

با وجود آن‌که به نظر اقدام نظامیان ناکام مانده، اعتراض‌های پراکنده‌ی مردمی و درگیری در خیابان ادامه دارد؛ صحنه‌ی آشنایی در کشوری که چپ‌ها به خاک سیاهش نشانده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها