رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 433387

آیا داستان نفت شیل تکرار می شود

تغییر نقشه انرژی جهان نقشه بلف یا واقعیت

ساعت 24-چند سال پیش بود که آمریکایی ها اعلام کردند شن و ماسه های ساحل دواقیانوس بزرگ پیرامون این کشور نفت خام دارند و می توان با تکنولوژی تازه آن را استخراج و به بازارهای مصرف رساند. درآن روزهایی که این ادعا از گوشه و کنار شنیده می شد شماری از سیاست مداران به ویژه درکشورهایی که با آمریکا خصومت داشتند آن را باورنمی نکرده و اصرار داشتند این ادعا بلوف است.

نفت کش
اما با افزایش قیمت نفت دربازارهای جهانی تولید نفت شیل در امریکا اقتصادی شده و درحال حاضر این کشور حتی از روسیه و عربستان نیز بیشتر نفت تولید می کند. این رخداد انقلابی موجب شده است اهمیت کشورهایی مثل عربستان و کویت درراهبردهای آمریکایی کاسته شود. حال اما یورونیوز ادعا می کند کشف هیدروکربن‌ها در منطقه مدیترانه شرقی توجه شرکت‌های غول‌پیکر انرژی را به خود جلب کرده و احتمال تغییر نقشه انرژی جهان را افرایش داده است.مساله انرژی در منطقه مدیترانه شرقی به دلیل همزمانی این کشف با سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه اهمیت بیشتری یافته است.

در همین حال، ششمین نشست سه جانبه انرژی سران قبرس، یونان در اورشلیم آغاز شد. هدف این نشست، توسعه منابع انرژی و امنیت در دریای مدیترانه است. این کنفرانس همچنین شامل مشارکت وزارت امور خارجه ایالات متحده خواهد بود پمپئو ابتدا به کویت و سپس به اسرائیل رفت و عصر امروز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم (بیت‌المقدس) دیدار و در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.تحلیلگران می‌گویند که کشف منابع جدید انرژی عاملی برای افزایش ثبات و رفاه است اما در عین حال می‌تواند زمینه رقابت شدید میان دولت‌ها و ملت‌ها شود.مایک پمپئو در جریان سفرش به خاورمیانه با همتای کویتی خود دیدار کرد.مدیترانه شرقی به کشورها و قلمروهایی که از نظر جغرافیایی در شرق دریای مدیترانه قرار داردند اطلاق می‌گردد. قبرس، یونان، لبنان، سوریه، اسرائیل، فلسطین، ترکیه، مصر، لیبی و اردن در این ناحیه قرار دارند و علاوه بر موقعیت جغرافیایی مشترکات زیادی از نظر تاریخی، اجتماعی و سیاسی با یکدیگر دارند.هیدروکربن‌ها نوعی ترکیبات شیمیایی هستند که در دسته مواد آلی قرار می‌گیرند که در ساختار مولکولی آنها اتم‌های عناصر کربن و هیدروژن شرکت دارند. شاید زود باشد درباره درستی این ادعا و پیامدهای احتمالی آن سخن گفت اما خرد ومنطق می گوید احتمال هرچند کوچک دراین باره رانیز باید جدی گرفت. اقتصادایران براساس ساختار قوام یافته چنددهه ای به درآمدهای نفت وابستگی شدید است و هرکاهش جدی درصادرات مثل همین روزها می تواند تعادل های تاریخی اقتصاد کلان و بنگاهها و خانواده ها را به هم بزند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها