رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433396

ساعت 24 تحلیل می کند

اتاق نهم و حرف زدن با شهروندان ایرانی

ساعت 24-در شروع کار دولت نهم با ابلاغیه های مربوط به سیاست های اصل 44 با هدف تغییر نقش دولت از تصدیگری و بنگاهداری به نهاد سیاست گذار مواجه شد. به این ترتیب و بر اساس قانون، مدیران دولتی باید به مرور نقش و سهم خود را در اقتصاد و کسب و کار و معیشت شهروندان ایرانی به نهادهای غیردولتی واگذارمی کردند.

اتاق بازرگانی
در صورت تحقق امر یادشده روسای اتاق های بازرگانی ایران، تهران و مراکز استان ها و شهرستان ها باید به مردان پراهمیت تر و سرنوشت سازی تبدیل می شدند که نقش رهبری و به سرانجام رساندن این جابه جایی قدرت را با کارآمدی و تعادل ایفا کرده و تحت نظر داشته باشند. در آن روزها محمد نهاوندیان به عنوان «رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران» پرچمدار گروه بزرگی از صنعتگران، بازرگانان، معدنکاران و صاحبان بنگاه های اقتصادی خصوصی شده بود که می خواستند در فرآیند عبور دادن اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی نقش برجسته ای داشته باشند. . اما درعهمان روزها پرسش این بود که رییس پارلمان بخش خصوصی ایران با کدام ابزار و با چه میزان نیروی فکری و مادی باید نقش اول در عبور دادن اقتصاد در اختیار دیوان سالاران به بخش خصوصی را ایفا کند؟ به نظر می رسد، کارآمدترین و موثرترین ابزار و اهرم قدرت در اختیار وی و روسای اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن تهران و سایر اتاق ها چیزی جز علم و دانش و فعالیت همه سویه کارشناسی نبود و نیست.

به گزارش ساعت 24 ، واقعیت و تجربه جامعه بشری نشان داده است، هر فرد و گروهی که به سلاح دانش و علم و ابزارها و نیروهای کارشناسی مجهز باشد در بلندمدت بر دشواری ها استیلایافته و پیروز خواهد شد. گفته های رییس اتاق وقت ایران با رسانه نشان می دادکه این اقتصاددان نکته یاد شده را به خوبی درک کرده است و کارآیی و اثرگذاری دانش اقتصاد را به خوبی می شناسد. بخش خصوصی ایران اگر تمایل به این عبور داشت و دارد و به این نتیجه رسیده است که تفویض قدرت اقتصادی در سطح تصدیگری و بنگاهداری از دولت به نفع شهروندان و رشد پایدار اقتصاد ملی است، باید خود را به دانش اقتصاد تجهیز کند. این اقدام ضروری البته با چانه زنی سیاسی و رایزنی های اجتماعی و گفت وگو با نخبگان و شهروندان ناسازگار نیست و یکدیگر را تکمیل می کنند. این اقدام های اجتناب ناپذیر و متکی بر دانش و عقیده، روزهای خوش را نوید می دهند که هیاهوهای گروه های افراطی در انگ زدن به بخش خصوصی را بی اثر کرده و خاموش خواهد کرد. بخش خصوصی ایران در شرایطی قرار دارد که تاکنون هرگز شبیه آن را ندیده است و از نظر زمانی و موقعیت های سیاسی و اجتماعی در وضعیتی است که می تواند بلندترین گام ها را برای تغییر سرنوشت کسب و کار ایرانیان بردارد. چیزی که آشکار است، نداشتن هراس از نتایج و ایستادگی کارشناسی و علمی بر اجرای قانون های تصویب شده است.

برخی اقدام های فرهنگی و اجتماعی برای گفت وگوی شفاف و مستمر و پایدار و قابل درک از سوی بازرگانان، صنعتگران و صاحبان بنگاه های با توده مردم را فراموش نباید کرد. این اتفاقی است که باید رخ دهد تا زمینه های اجتماعی تغییر نقش ها نیز پدیدار شود. در 4 سال فعالیت اتاق هشتم که با دولتهای یازدهم و دوازدهم همراه شده است و به ویژه دردولت یازدهم امیدواری برای رسیدن به نقطه عطف و پرش بخش خصوصی وجودداشت که به دلیل اعمال تحریم ناتمام مانده است. حالا دردوره نهم فعالیت اتاق های سراسر کشور که ترکیب هیات رییسه آنها درهفته های آتی مشخص خواهند شد بیاید بتوانند با شهروندان ایرانی حرف بزنند. گروههای مرجع فکری و پیشگام مثل استادان دانشگاه ، دانشجویان و روشنفکران و کارگران باید بدانند بخش خصوصی به چه می اندیشد و دردوره تازه شروع شده کدام گامها را برای پیشرفت ایران برمی دارد. حضوردرمتن گروهای اجتماعی با برنامه های از پیش تعیین شده و هدفمند از سوی هیات رییسه اتاقها درنهادهای کارگری و دانشجویی باد به این سرانجام برسد که شهروندان بدانند بخش خصوصی ایران در چارچوب قانون و مقررات دنبال کسب سود متعارف است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها