رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 438770

تحرکات مشکوک «کلاه‌سفیدها» در سوریه؛ حمله شیمیایی در راه است؟

ساعت24- سلسله تحرکات مشکوک عناصر موسوم به «کلاه سفیدها» در برخی نقاط سوریه این نگرانی را به وجود آورده است که آنها در اندیشه ترتیب دادن یک حمله شیمیایی دیگر در این کشور هستند.

style="text-align:justify">به نظر می‌رسد که عناصر موسوم به «کلاه سفیدها» قصد دارند بار دیگر سناریوی شیمیایی تازه ای را در سوریه و علیه غیرنظامیان رقم بزنند. بدیهی است که هدف اصلی و اساسی آنها، متهم ساختن دمشق به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان است.

درهمین ارتباط، آخرین اخبار حاکی از آن است که روسیه به اطلاع شورای امنیت رسانده است که کلاه سفیدها آماده اقدامات تحریک آمیز جدید در سوریه می‌شوند. «ولادیمیر سافرونکوف» نماینده روسیه در سازمان ملل در جریان نشست اخیر شورای امنیت گفته است: «کلاه سفیدها تحت پوشش اقدامات بشردوستانه آماده اقدامات تحریک آمیز جدید با هدف متهم کردن دولت سوریه به بکارگیری مواد سمی می‌شوند».

این اظهارات مقام ارشد روسی در حالی مطرح می‌شود که پیشتر وزارت خارجه روسیه بارها اعلام کرده است که کلاه سفیدها در راستای تخریب وجهه مقامات سوری حرکت می‌کنند و دست به اقدامات تحریک آمیزی می‌زنند تا برای غرب بهانه لازم برای متهم کردن دولت سوریه برای بکارگیری سلاح شیمیایی را فراهم آورند.

اما سؤالی که به ذهن افکار عمومی متبادر می‌شود این است که آیا عناصر موسوم به کلاه سفیدها به صورت خودجوش و بدون هیچگونه حمایت خارجی دست به استفاده از تسلیحات شیمیایی و پیاده سازی این سناریوی شوم علیه غیرنظامیان می‌زنند؟ پر واضح است که تجربه نشان داده چنین نیست و کلاه سفیدها از حمایت غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا برخوردار هستند.

درهمین راستا، «میخائیل میزینستوف» رئیس مرکز فرماندهی دفاع ملی روسیه در هشتمین کنفرانس امنیت بین‌الملل مسکو که اخیراً در شهر مسکو برگزار شد، ضمن انتقاد از سیاست‌های واشنگتن تصریح کرد که بخشی از بودجه‌ای که آمریکا تحت عنوان کمک به سوریه ارائه می‌دهد، برای تأمین بودجه تسلیح معارضان مسلح این کشور مورد استفاده قرار گرفته است و به موجب آن معارضان مسلح سوریه اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری همچون حملات شیمیایی در سوریه انجام داده‌اند.

خبرگزاری روسی تاس به نقل از این مقام روس گزارش کرد که بخشی از بودجه‌ای که آمریکا به سوریه تخصیص داده است، برای حمایت از گروههای متخاصم با دولت سوریه صرف شده است و موجب افزایش اقدامات تحریک‌آمیز همچون حملات شیمیایی که کلاه‌سفیدها به طور مداوم انجام می‌دهند، شده است.

میزینستوف همچنین گفت که آمریکا تنها برای منافع خود کار می‌کند و در خصوص نحوه توزیع بودجه‌ای که ارائه می‌دهد، بسیار اعمال فشار می‌کند و در نتیجه دولت سوریه و متعاقب آن مردم سوریه هیچ کمکی دریافت نمی‌کنند. این مقام روس تصریح کرد که واشنگتن تلاش‌های دمشق برای بازگرداندن صلح به زندگی مردم را نادیده می‌گیرد و همچنان در حالت بی‌ثبات کردن اوضاع سوریه و منطقه و مقامات قانونی سوریه است.

رئیس مرکز فرماندهی دفاع ملی روسیه در خصوص حضور واشنگتن در سوریه گفت که واشنگتن بدون مجوز دولت سوریه، بهانه‌ای برای ادامه حضور در این کشور ندارد. وی سپس بهانه‌های مقامات آمریکایی درباره ادامه حضور در سوریه به منظور محافظت از منطقه در مقابل تروریسم را بی‌اعتبار دانست و گفت نیروهای دولت سوریه «خودشان قابلیت مقاومت در مقابل تمامی تروریست‌ها را دارا هستند».

پر واضح است که طراحی مجدد سناریوی شیمیایی در سوریه به منظور مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر عملیات آزادسازی ادلب محسوب می‌شود؛ عملیاتی که البته برای کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا بسیار مهم است و آنها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انجام آن به کار بسته‌اند. از همین روی، بدیهی است که جبهه النصره در طراحی مجدد سناریوی شیمیایی در سوریه از حمایت آمریکا و غرب برخوردار است.

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که نبرد قریب‌الوقوع علیه تروریست‌های تکفیری جبهه النصره در ادلب «جنگ بزرگ» خوانده می‌شود، چراکه کنترل آن توسط نیروهای مقاومت سوری مُهر پایانی خواهد بود بر وجود تروریسم تکفیری در خاک سوریه. «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه اخیراً در گفتگویی تأکید کرده بود که ادلب جزئی جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه محسوب می‌شود.

شدت نگرانی آمریکایی‌ها از عملیات قریب‌الوقوع آزادسازی ادلب به حدی است که حتی برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به صورت محرمانه درباره هرگونه اقدام نظامی در ادلب، پا را از گلیم خود فراتر نهاده و به سران روسیه و ترکیه هشدار داده است؛ هشدارهایی که البته مقامات روسی آن‌ها را به هیچ انگاشته‌اند.

اما طنز تلخ ماجرا آنجاست که کشورهای غربی هم در حال زمینه چینی برای متهم ساختن دمشق به استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند؛ اقدامی که فرضیه طراحی مجدد سناریویی حمله شیمیایی توسط جبهه النصره با حمایت آمریکا و غرب را تأیید می‌کند. حدود دو هفته پیش بود که وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و انگلیس در اقدامی عجیب به دمشق هشدار دادند که پیامدهای استفاده از تسلیحات شیمیایی متوجه آنها خواهد بود!

درهمین راستا، یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: «وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه به تبلیغات پوچ و سیاست‌های شکست خورده خود برای دور کردن شبهات از حمایتی که این کشورها از تروریست‌ها انجام می‌دهند، ادامه می‌دهند. تسلیحات و پول‌های فراوانی که این کشورها به گروههای تروریستی داده‌اند از جمله میلیون‌ها دلاری که اخیراً به کلاه سفیدها به عنوان بازوی اصلی همه جنایات جبهه النصره تروریست؛ بزرگترین دلیل بر دروغی است که این کشورها و وزیران خارجه آنها می‌گویند».

این منبع افزود: «سوریه مجدداً تعدی‌ها و تهدیدات آمریکا، فرانسه و انگلیس و سیاست‌های آنها برای از بین بردن اهدافی که سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای آن ایجاد شده است را محکوم می‌کند. این کشورها به دنبال بهره برداری از سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای تحقق اهداف پست خود هستند».

از همین روی جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند که ایالات متحده آمریکا حامی اصلی تحرکات مشکوک کنونی عناصر موسوم به کلاه سفیدها برای انجام حمله شیمیایی در برخی نقاط سوریه و علیه غیرنظامیان است. اما در هر صورت، آنچه که نمی‌تواند به راحتی از کنار آن گذاشت، این است که بازی با سناریوی شوم تسلیحات شیمیایی مدت هاست که نخ نما شده و به نظر نمی‌رسد که آمریکا و غرب از رهگذر این سناریو به توفیقی در عرصه میدانی یا سیاسی سوریه دست یابند.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها