رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451965

طرح ممنوعیت ازدواج زیر ۱۶ سال به کمیسیون حقوقی ارجاع شد

ساعت24 -نمایندگان گزارش کمیسیون قضایی مبنی بر رد طرح ممنوعیت سن ازدواج کودکان را برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی مجلس ارجاع دادند.

نمایندگان در ادامه جلسه امروز- دوشنبه- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره رد طرح یک فوریتی اصلاح ماده (۱۰۴۱) قانون مدنی اصلاحی مصوب یکم تیرماه ۱۳۸۱ را بررسی کردند.

اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تشریح دلایل رد این طرح گفت: این طرح به دلیل عدم ضرورت و با توجه به وضعیت کنونی جامعه و مغایرت با شرع و فتاوی مراجع عظام تقلید رد شده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس قوانین فعلی ما و قانون مدنی اکنون سن ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع است در صورتی که کسی شرایط خاص را داشته باشد و بخواهد در سن ۱۳ سال به پایین ازدواج کند، حتماً نیاز به حکم دادگاه دارد.

ملکشاهی با اشاره به دلایل طراحان این طرح اظهار داشت: طراحان این طرح بیان می‌کردند که ازدواج در سن پایین موجب می‌شود که حق زوجه یا بچه‌ای که ازدواج می‌کند پایمال شود؛ همچنین گفته می‌شود که این ازدواج از جهات مختلف به طلاق منجر می‌شود درحالی که بنابر بررسی‌ها، آمار و ارقام موجود چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: طراحان این طرح بیان می‌کنند که ازدواج در سن پایین منجر به ترک تحصیل دختران می‌شود در حالی که خانواده همسر این افراد به عنوان حامی می‌توانند زمینه‌های ادامه تحصیل این افراد را فراهم کنند؛ از طرفی بیان می‌شود که ازدواج در سن پایین منجر به افزایش احتمال مرگ مادر و فرزند او می‌شود در حالی کارشناسان چنین موضوعی را تأیید نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قوانین فعلی و قانون مدنی که بر اساس احکام شرعی اسلامی تدوین شده است، باید امروز نگران افزایش سن ازدواج باشیم؛ متوسط سن ازدواج وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی نیز در مخالفت با اصل طرح گفت: بحث ازدواج دختران ۱۴، ۱۵ و ۱۶ ساله است؛ این مجلس اگر مجلس شورای اسلامی است و ما بر اساس اسلام و قرآن عمل می‌کنیم؛ اسلام و قرآن اجازه می‌دهد که از سن بلوغ دختر و پسر ازدواج کنند.

وی ادامه داد: مراجع عظام تقلید، فقهای اهل سنت و سیره پیغمبر و ائمه اطهار آمده است که دختر و پسر در سن بلوغ می‌توانند ازدواج کنند؛ اینکه بگوییم ازدواج دختران زیر سن ۱۶ سال ممنوع است با اسلام و شرع مخالفت کرده‌ایم، ما در این زمینه ارفاق کرده ایم اما اگر می خواهید دنبال سند ۲۰۳۰ بروید این حرف دیگری است.

این طرح به دلیل ابهام و عدم همخوانی در صدر و ذیل آن به کمیسیون ارجاع شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها