رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 457230

رییس اتاق تهران :

سنسورهای مدیران و مسئولان دولتی کارنمی کند

ساعت 24 - متاسفانه باید گفت سنسورهایی که باید این مشکلات را دریافت و نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهند، ضعیف است و به نظر می‌رسد که سنسور مدیران و مسئولان دولتی به درستی کار نمی‌کند. مشکلات پرشمار و گوناگون وعدم رسیدگی به موقع و اصولی به رفع آن، باعث شده روند سرمایه‌گذاری در کشور مختل شود و شاهد فرار سرمایه‌ها و نیروی انسانی از کشور باشیم.

خانساری
dir="RTL"> درآمد سرانه کشور در مقایسه با 40 سال گذشته، افزایش نداشته‌ و نرخ بیکاری بنا بر آمار دولت، نزدیک به 12 درصد است. مهاجرت نخبگان از کشور در حال حاضر به معضل بزرگی برای کشور بدل شده و این در حالی است که شاهد فرار سرمایه نیز هستیم به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال 1390 به بعد، متوسط سرمایه‌گذاری در کشور منفی بوده ‌است. در حوزه‌های اجتماعی نیز نشانه‌های خوبی از وضعیت موجود دیده نمی‌شود به طوری که آمارهای گویای آن است که در حال حاضر نزدیک به 17 میلیون پرونده قضایی در دادگاه‌های کشور وجود دارد و به تعبیری 35 میلیون خانوار در کشور را درگیر کرده‌است. نهاد دولت در دریافت و پردازش مشکلات ضعیف عمل می‌کند و نتیجه این ضعف در خروج سرمایه و مهاجرت نیروی انسانی خود را نشان داده است ." آنچه دربالاخواندید بخشی از سخنان مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش توانمندسازی سرمایه انسانی بود که درتهران برگزارشد.

ثروتمند عقب افتاده

رییس اتاق بازرگانی تهران در این همایش، به گوشه‌ای از ظرفیت‌های اقتصادی و موقعیت سوق‌الجیشی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: وجود مرزهای آبی و خاکی با نزدیک به 15 کشورهای همسایه، دسترسی به بازار 400 میلیون نفری از همسایگان، دارا بودن یکی از بزرگترین ذخایر گازی و نفتی در جهان و از همه مهم‌تر، وجود نیروی جوان و تحصیلکرده تنها بخش کوچکی از ظرفیت‌های سرزمین ایران است اما پرسش این است که چرا با وجود چنین قابلیت‌هایی که بسیاری از کشورهای جهان از آن بی‌بهره‌ و حتی در حسرت آن هستند، ایران هنوز نتوانسته در جایگاه واقعی خود بایستد؟وی افزود: در طول چهار دهه گذشته، کشور شاهد مهاجرت طبقات مختلف جامعه بوده است اما به تازگی پزشکان کشور نیز به صف مهاجران اضافه شده‌اند.خوانساری یکی از دلایل اصلی آغاز مهاجرت پزشکان به خارج از کشور را سقوط ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز عنوان کرد و افزود: در حالی در داخل کشور نرخ ویزیت پزشکی بر مبنای محاسبه ارز خارجی، کمتر از 5 دلار است که متوسط این نرخ در کشورهای اطراف به 60 دلار می‌رسد.

ضعف کشور در نظام حقوقی و مالکیت

خوانساری سپس به بیان مشکلات و موانعی که از نظر و دیدگاه وی، عامل پیدایش عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌های امروز کشور است، پرداخت و از بخش ‌خصوصی خواست برای رفع این مشکلات و زدودن غبار ناکامی‌ها از پیکره اقتصادی و اجتماعی کشور، پیش‌قدم شود.رییس اتاق تهران یکی از مشکلات جدی که به ویژه بخش‌خصوصی با آن دست به گریبان است را نظام حقوقی و مالکیتی عنوان کرد و گفت: نظام مالکیتی هیچ‌گاه در طول دست‌کم یک‌ صد سال گذشته در ایران مورد توجه قرار نگرفته ‌است و در حالی طی اواخر دوره پهلوی دوم با اصلاحات ارضی، مالکیت‌ها دستخوش تغییرات جدی شد که پس از انقلاب اسلامی نیز این حقوق اولیه برای بخش‌ خصوصی با مصادره کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی توسط دولت، نادیده گرفته شد.وی با بیان اینکه امنیت سرمایه‌گذاری در کشور هنوز دچار بحران است، افزود: چرا در ایران هنوز صاحبان سرمایه و ثروت از اعلام دارایی‌های خود ابا دارند در حالی که این رویه در جهان بسیار مرسوم و جزو افتخارات مالکان ثروت به حساب می‌آید؟ یک دلیل آن در ایران، ترس و نگرانی است که فعالان اقتصادی از احتمال آسیب‌دیدن به سرمایه و ثروت خود به دلیل نبود امنیت و قوانین مالکیت دارند.

در فقدان دیپلماسی اقتصادی

نایب‌رییس اتاق ایران در ادامه سخنانش، فقدان دیپلماسی اقتصادی را آفت دیگری دانست که بر گریبان کشور سنجاق شده و چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده‌است. خوانساری افزود: اگر قرار است که در جامعه جهانی قد علم کنیم، باید دست از جزیره‌ای عمل کردن برداریم و به جامعه جهانی اقتصاد بپیوندیم.وی سپس به طور نمونه به عدم الحاق کشور به FATF و بحث و جدل میان سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور بر سر آن، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به جز ایران و دو یا سه کشور دیگر، تمامی کشورهای جهان به این کنوانسیون ملحق شده‌اند.او با این توضیح که هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای در جهان بدون سرمایه‌گذاری خارجی به این موفقیت دست نیافته ‌است، افزود: اگر قرار است کشور به رشد 8 درصدی در اقتصاد دست یابد، راهی جز به کارگیری سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد و در این میان، باید به سمت سرمایه ایرانیان خارج از کشور نیز توجه داشت و راه ورود آن به داخل کشور را هموار کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها